Kļūt par tēvu pēc četrdesmit jeb kā uzlabot savu vīrišķo veselību!

FOTO: shutterstock.com

Mūsdienu dzīvesveids un paradumi ir mainījušies. Arvien biežāk vīrieši par bērnu sāk domāt ap 40. Kā uzlabot savu vīrišķo veselību, lai veicinātu auglību, stāsta Klīnikas EGV urologs andrologs Andris Ābele.

Ieradumi

Optimālai vīrieša sēklinieku funkcionēšanai ķermeņa temperatūrai jābūt zemākai par 37°C. Tādēļ kungiem, kuri plāno bērna ieņemšanu, ieteicams izvairīties no karstas vannas, saunas un ciešas apakšveļas. Nav vēlams pakļaut vīrišķās ķermeņa daļas paaugstinātai apkārtējās vides temperatūrai ilgāk par 30 minūtēm nedēļā.

Urologs andrologs dr. Andris Ābele iesaka pārbaudīt, vai vīrietis nav inficējies ar seksuāli transmisīvu slimību. Ja notiek inficēšanās no dzimumpartneres, piemēram, ar hlamīdijām, tā var radīt neauglību.

Svarīgi ir iemācīties atslābināties un uzlabot miega kvalitāti. Stress ietekmē reproduktīvo sistēmu un apaugļošanas spēju, ietekmējot spermas kvalitāti un spermatozoīdu skaitu.

2

Ļoti svarīgs ir līdzsvarots režīms starp darbu un atpūtu, kā arī pilnvērtīgs astoņu stundu miegs. Regulārs sports svaigā gaisā ar mērenu slodzi vismaz divas reizes nedēļā palīdzēs uzturēt ķermeni labā fiziskā formā un mazināt negatīvā stresa ietekmi.

Mazkustīgs dzīvesveids un liekais svars būtiski pasliktina spermas kvalitāti.

Spermas kvalitāte mazinās, ja tā atrodas organismā pārāk ilgu laiku. Arī pārāk intensīvs sekss kaitē spermai. Vajadzīgas 48 stundas, lai tā atjaunotos.

Ieteicams regulāri nodarboties ar seksu vismaz divas reizes nedēļā, atsakoties no jebkādu lubrikantu lietošanas.

2

Ieteicams atmest smēķēšanu vai veipošanu, jo šajos dūmos atrodas vielas, kas slikti ietekmē spermatozoīdus.

Uzturs

Ieteicams ēdienkartē iekļaut treknās zivis, kas satur taukskābes, - tās vajadzīgas, lai veidotos kvalitatīva sperma. Ieteicamas ir skumbrija, sardīnes, lasis. “Lietojiet uzturā dārzeņus un augļus. Tie satur vitamīnus, antioksidantus un minerālvielas, kas palielina spermatozoīdu skaitu,” iesaka dr. Ābele. Ieteicams uzturā iekļaut produktus, kas bagāti ar cinku un folskābi. Cinks atrodams gaļā, zivīs un olās, bet folskābe — lapu dārzeņos, pākšaugos un pilngraudu maizē.

Ja organismā trūkst folskābes, spermatozoīdu skaits var samazināties par 90%.

2

Spermas kvalitāti uzlabo, ja pietiekošā daudzumā tiek lietoti augļi un dārzeņi, graudaugu šķiedrvielas, poli-nepiesātinātās taukskābes, piemēram, omega-3 (zivis, gliemenes, jūras veltes), mājputnu gaļa, antioksidantus (E, C un D vitamīns, β-karotīns, selēns, β-kriptoksantīns, likopēns) un folātus saturoši produkti, zema tauku satura piena produkti un vājpiens.

Savukārt spermas kvalitāte pasliktinās, ja par daudz tiek lietoti kofeīnu saturoši produkti un alkohols, saldumi un saldinātie dzērieni, piesātināto tauku taukskābes (liellopa, kazas, aitas, cūkas gaļa, kā arī piens un sviests), transtaukskābes (margarīns, tauku pastas, cepumi, pīrāgi, kūkas, konditorejas izstrādājumi, ceptie pārtikas produkti), olbaltumvielas (apstrādāta sarkanā gaļa), sojas izstrādājumi un kartupeļi, siera un pilnpiena produkti.

Kofeīns stimulē virsnieru dziedzerus un rada tādu pašu efektu kā stress. Alkohols mazina organisma spēju producēt testosteronu, kam ir būtiska nozīme spermas veidošanā.

2

Ieteicams uzņemt pietiekamu šķidruma daudzumu - vismaz 1,5 - 2 litrus diennaktī. Spermai nepieciešams, lai organismā būtu pietiekami daudz šķidruma, jo 80% spermas veido ūdens.

Uz augšu
Back