Arī CSDD eksperti norāda, ka pēdējo divu gadu laikā būtiski ir pieaugusi jauna satiksmes dalībnieka – elektroskrejriteņa loma ikdienas satiksmē, tādēļ ar mērķi veicināt elektrisko skrejriteņu iekļaušanos kopējā satiksmē šajā gadā tika veikti grozījumi Ceļu satiksmes noteikumos.
“Lai nodrošinātu drošu pārvietošanos, būtiski ir ne tikai ievērot šos noteikumus, bet veicināt arī iemaņas un prasmes vadīt skrejriteni, kā arī izglītot par nepieciešamību respektēt citus satiksmes dalībniekus.
Jebkuram ceļu satiksmes dalībniekam ir jādara viss iespējamais, lai pasargātu sevi un citus no ceļu satiksmes negadījumiem, kas var rezultēties ar smagām traumām vai pat letālām sekām,
un viens no veidiem ir veicināt elektrisko skrejriteņu lietotāju izpratni par drošu dalību ceļu satiksmē - izvēloties situācijai un ceļa stāvoklim atbilstošu ātrumu, nebraukt uz skrejriteņa divatā, vēlams lietot aizsargķiveri un pats galvenais “braukt ar galvu”!” norāda Beāta Dambīte, CSDD Ceļu drošības audita departamenta vadītāja.
Biežākās kļūdas, braucot ar elektrisko skrejriteni
Visbiežāk fiksētie pārkāpumi ir braukšana divatā uz viena elektriskā skrejriteņa un ātruma pārkāpšana. Noteikumi paredz, ka ar elektrisko skrejriteni var pārvietoties tikai pa tām brauktuvēm, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 kilometrus stundā, bet tā ātrums nedrīkst pārsniegt 25 kilometrus stundā. Tuvojoties gājēju pārejai, ātrums ir jāsamazina, tādā veidā cienot gājējus, kuriem attiecībā pret tādiem pārvietošanās līdzekļiem kā velosipēdi un elektriskie skūteri vienmēr ir priekšroka. Tieši neatbilstošs ātrums un ceļa seguma nenovērtēšana ir vieni no galvenajiem iemesliem, kāpēc tiek gūtas traumas un rodas sadursmes, kurās bieži vien cieš ne vien gājējs, bet arī pats elektriskā skrejriteņa vadītājs.
RTU pētnieks, viens no Elektrisko skrejriteņu kustības un manevrēšanas parametru pētījuma ekspertiem, Mg.sc.ing., MBA Juris Kreicbergs uzsver, ka galvenokārt, lai sekmētu elektrisko skrejriteņu drošu iekļaušanos satiksmē, svarīgi to vadītājiem apgūt un izprast vismaz ceļu satiksmes noteikumu nodaļas, kas attiecas uz gājējiem, velosipēdistiem un skrejriteņu vadītājiem.
“Elektriskā skrejriteņa maksimālais ātrums ir līdz 25 km/h. Ja kādu iemeslu dēļ ir iespējams braukt ātrāk ar līdzīgas konstrukcijas transportlīdzekli, tas vairs nav skrejritenis, uz to attiecas cits regulējums, un ar tā lietošanu saistītie riski ir daudz lielāki.
Braucot pa ietvi, skrejriteņa vadītājam jāparedz, ka gājēji vai citi satiksmes dalībnieki, kas pārvietojas pa ietvi, var strauji mainīt kustības virzienu vai iznākt vai izbraukt no aizsega, tādēļ, tuvojoties gājējiem un nepārredzamām vietām, ātrums jāsamazina jau 12 - 15 metru attālumā no bīstamās vietas,” informē J. Kreicbergs.
J. Kreicbergs norāda, ka līdztekus ātrumam elektriskā skrejriteņa vadītājam jānovērtē ceļa segums, pa kuru tas pārvietojas. Tā kā salīdzinoši nelielais riteņu rādiuss apgrūtina droši pārvarēt šķēršļus vai nelīdzenumus, nepiemēroti liels ātrums pa nelīdzenu ceļu var radīt situāciju ar nopietnām sekām. Tāpēc, lai gan aizsargķivere nav obligāta, tā ir ļoti ieteicama.