Akmeņi un šķembas dārgakmeņu vērtībā – izmaksāti jau miljoni par šķembu sasistiem stikliem

FOTO: TVNET kolāža

Latvijā ceļu remontu sezonu izjūt teju katrs autovadītājs: ir daudz pagaidu luksoforu un braukšana mēdz būt apgrūtināta. Par nākotnes ērtībām nereti gadās “maksāt” šodien – autovadītāju ceļā pavadītais laiks ir garāks, savukārt apdrošinātāji pastiprināti sastopas ar gadījumiem, kad klientu automašīnas vējstiklu sabojājuši no ceļa seguma atlecoši akmeņi un šķembas.

Kā raidījumā Rīta Panorāma atklāja Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins, apdrošinātāji līdz šim par automobiļiem nodarītajiem bojājumiem izmaksājuši jau aptuveni trīs, četrus miljonus eiro, un klāt varētu nākt vēl aptuveni miljons, savukārt AAS BALTA (PZU grupa) atlīdzībās par vējstiklu bojājumiem auto īpašniekiem šogad izmaksājusi jau 1,85 miljonus eiro.

Pēc Abāšina teiktā summa ir aptuveni divas reizes lielāka nekā gadu iepriekš un lielais zaudējumu apmērs lielā mērā ir saistīts ar pērn ceļu remontiem piešķirto papildu finansējumu, kas veicināja daudzu ceļu uzlabošanu ar šķembām rudens sezonā. Tā kā nereti darbi tika veikti nepiemērotos laika apstākļos, šķembu segums neiestrādājās asfaltā, un šogad daudzi autobraucēji plūc šo darbu augļus.

“Vasara ir pats karstākais remontdarbu laiks, šogad – visās nozīmēs. Nedēļām ilgi Latvijā novērojama netipiski augsta gaisa temperatūra, pārsniedzot pat 30 grādus. Šādos laika apstākļos bitumena emulsijas ieklāšana nav rekomendējama, un rezultātā ceļu darbi daudzviet ir atlikti, līdz gaisa temperatūra pazemināsies. Karstums ir liels izaicinājums arī ekspluatācijā esošajiem ceļiem, jo izraisa seguma kvalitātes pasliktināšanos un ceļu uzturēšanas problēmas. Savukārt lielais sausums veicina putekļu veidošanos, un autovadītājiem jārēķinās ar zemāku braukšanas virsmas kvalitāti uz ceļiem ar grants un šķembu segumu,” skaidro Ingus Savickis, BALTA Apdrošināšanas atlīdzību direktors.

Kā liecina apdrošinātāja apkopotā statistika, šogad ļoti ievērojami – par 42% – pieaudzis atlīdzības pieteikumu skaits par vējstiklu bojājumiem. Kopš gada sākuma pieteikts jau vairāk nekā 4000 atlīdzību, un viens šāds gadījums autovadītājam izmaksā vidēji teju 500 eiro. Pat sīka plaisa var izraisīt nepatīkamas sekas, jo pastāv risks, ka bojājums izpletīsies, – jāņem vērā, ka jebkura plaisa gaisa temperatūras maiņas, auto vibrāciju un deformāciju ietekmē var izplesties. Turklāt ar bojātu vējstiklu auto tehniskajā apskatē var neizdoties saņemt atļauju piedalīties satiksmē, ja bojājums ir tāds, kas ierobežo autovadītāja redzamību, ietekmē stikla izturību un apdraud satiksmes drošību.

“Kā liecina atlīdzību pieteikumu statistika, vējstiklu bojājumi šogad patiesi kļuvuši par ļoti ikdienišķu likstu autovadītāju ikdienā. Par akmeņu un šķembu radītajiem bojājumiem var teikt kā senajā parunā – mazs cinītis gāž lielu vezumu. Pietiek ar sīku akmentiņu, lai radītu nopietnus vējstikla bojājumus, kuru novēršana izmaksā krietnu summu. Lai pasargātu savu un citu ceļu satiksmes dalībnieku spēkratus no šāda nepatīkama piedzīvojuma, autovadītājam ir rūpīgi jāizvēlas braukšanas ātrums ceļu posmos, kur notiek remontdarbi. Ātruma ierobežojumi paredzēti arī tamdēļ, lai pasargātu citu braucēju auto no gaisā paceltu akmeņu radītiem bojājumiem. Ja tomēr šāds bojājums ir radies un nav liels vai arī ir stikla zonā, kas netraucē šofera redzamību, to var viegli un ātri saremontēt. Citos gadījumos vējstikls jāmaina. Šādās situācijās noteikti noderēs KASKO apdrošināšana, jo atšķirībā no OCTA tā pilnībā sedz šādus remontdarbus,” uzsver Ingus Savickis.

Ņemot vērā negadījumu skaita pieaugošo tendenci, Savickis auto īpašniekiem, braucot pa grants un zemes ceļiem, kā arī ceļa posmos, kuros notiek remontdarbi, iesaka ievērot papildu piesardzību.

Ieteicams izvēlēties ceļa segumam un laika apstākļiem atbilstošu distanci no priekšā braucošajiem auto.

Tāpat vajadzētu samazināt braukšanas ātrumu, īpaši brīdī, kad tuvojas pretimbraucoša automašīna. Lai pasargātu savu auto no bojājumiem, ceļa remonta posmos noteikti ir vērts nesteigties, ievērojot braukšanas ātruma ierobežojumus.

Ja zināms, ka noteiktā ceļa posmā notiek remontdarbi, iespēju robežās braucienu vajadzētu pārplānot, lai izvairītos no nonākšanas sīku akmeņu un šķembu krustugunīs.

Pat nelielu vējstikla plaisu ieteicams novērst nekavējoties, īpaši tad, ja tā ietekmē redzamību un līdz ar to apdraud vadītāja un pasažieru drošību.

Uz augšu
Back