Priekšpiedziņas "Porsche" žigulis, kas sagrāva komunismu (9)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānuzņēmums no video

90.gadu sākumā veiksmīga biznesmeņa sapņu auto bija devītais žigulis - pirmais masveidā ražotais padomju priekšpiedziņas auto, kas tapis sadarbībā ar "Porsche", un šodien tas ir ātruma un piedzīvojumu raidījuma Ātruma cilts galvenais varonis.

Linards Zandovskis, Rīgas Motormuzeja speciālists zinātniski pētnieciskajā darbā, zina stāstīt, ka 1980. gadā tika noslēgts līgums ar "Porsche" par sadarbību jauna priekšpiedziņas automobiļa izstrādē. Lai to paveiktu, tika nopirkti 20 dažādi Rietumvalstu patenti. Projekta izmaksas sākotnēji tika plānotas 200 miljonu rubļu apmērā, bet rezultāts izmaksāja divreiz dārgāk un, iespējams, bija viens no iemesliem, kas sekmēja Padomju Savienības sabrukumu.

Leģendāro devīto žiguli sāka ražot 1987. gadā, un tā ziedu laikos, kad uzplauka pirmie kooperatīvi, auto oficiālā cena bijusi 8900 rubļi. Savukārt pārpircēji to piedāvājuši trīsreiz dārgāk, jo tā laika biznesmeņiem šāds auto bija statusa simbols, vēlams – metāliskā, slapja asfalta krāsā. Trešdaļa šī modeļa žiguļu pārdoti eksporta tirgū, jo ārzemnieki augsti vērtējuši auto funkcionalitāti.

Foto: Ekrānuzņēmums no video

Pauls Timrots Rīgas Motormuzeja eksponātu novērtē kā īstu skarbu vīru automašīnu – tas ir robusts braucamais ar salocītā papīra dizainu, četrām durvīm, taisnām līnijām, dubļusargiem un lakonisku salona noformējumu. Tomēr ar motoriem padomju autobūvē negāja slikti, tāpēc devītā žiguļa motors strādāja klusi un dinamiski, ilgi kalpoja un bija viegli remontējams. Linards Zandovskis šo sauc par pēdējo automobili, ko pats varēja labot garāžā. Standarta modelim bijis 1.3 litru motors, svars – 900 kilogrami un 65 zirgspēku jauda. Šoferiem izaicinājumus radīja pirmā bezkontakta elektroniskā aizdedze (tāpēc nācies līdzi vadāt aizdedzes bloku), bet ražotājiem – pareizā rādiusa ieliektie, nolaižamie stikli.

Kādu detaļu žigulim uzdāvināja "Porsche" dizainers Anatols Lapiņš un kā auto tika pielāgots tā laika sliktajiem ceļiem, noskaidrosim jaunajā raidījuma sērijā.

Raksts tapis sadarbībā ar "LMT Viedtelevīziju".

Komentāri (9)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu