/nginx/o/2025/05/06/16823887t1h086e.jpg)
Ikkatrs šoferis, pērkot lietotu auto, cer, ka tam nav slēptu defektu vai viltots nobraukums. Taču atrast transportlīdzekli ar pavisam "tīru" un nevainojamu vēsturi var būt pagrūti. Dažu marku spēkratus pērkot, risks būtiski paaugstinās. It īpaši, ja tiek meklēts luksusa klases auto par samērīgu cenu.
Auto nozares datu uzņēmums "carVertical" veica pētījumu, lai uzzinātu, kuru automašīnu markām Latvijā ir nevainojama jeb tīra vēsture. Tāpat tika noskaidroti spēkrati, kuru datu ieraksti būtiski samazina to tirgus vērtību.
Budžeta klases spēkratiem biežāk ir nevainojama vēsture
Uzņēmuma pētījumā par automašīnu ar nevainojamu vēsturi tiek uzskatīts tāds spēkrats, kas līdz šim nav ticis bojāts un kam nav mainīts nobraukums. Tāpat "tīras" vēstures apzīmējums netiek piešķirts tiem transportlīdzekļiem, kas izmantoti kā taksometri vai koplietošanas auto un kas ir norakstīti.
No visām transportlīdzekļu markām, kas Latvijā pārbaudītas ar "carVertical" starpniecību, būtiski izceļas "Citroën" – 67,1 % automašīnu bija ar nevainojamu vēsturi. Turpat uz papēžiem min "Peugeot" (61,8 %) un "Renault" (55 %). Šie trīs autoražotāji veido spēkratus, kas krietni mazāk piesaista negodīgu pārdevēju uzmanību. Tāpat minēto zīmolu transportlīdzekļi parasti nav apveltīti ar jaudīgu dzinēju, kas varētu būt saistošs agresīvākiem autobraucējiem, tādējādi palielinot avāriju risku.
"Negodīgi pārdevēji cenšas slēpt transportlīdzekļa vēsturiskos datus, lai mākslīgi paaugstinātu iespējas nopelnīt. Šāda prakse ir izteikta, pārdodot automašīnas, kas savulaik ir iekļuvušas avārijās. Taču tādējādi lietoto transportlīdzekļu tirgū nav iespējams prasīt augstu cenu. Savukārt auto ar "tīru" vēsturi pārdot par labu cenu ir daudz vieglāk,"” skaidro Mats Buzelis, auto nozares eksperts, uzņēmuma "carVertical" komunikācijas vadītājs.
Atrast luksusa klases auto bez defektiem var būt sarežģīti
Piemeklēt automašīnu ar "tīru" vēsturi ir zināms izaicinājums. Taču dažu marku spēkrati ir jo īpaši riskanti. No visiem transportlīdzekļiem, ko "carVertical" pārbaudīja Latvijā, BMW automašīnām ir sliktākie rezultāti. Tikai 15,7 % spēkratu vēsturi varēja uzskatīt par nevainojamu. Līdzīgā pozīcijā ir arī "Porsche" (24,6 %) un "Audi" (35,2 %).
Vairumā pētījumā iekļauto valstu luksusa klases automašīnām bija novērojama mazāka iespējamība būt ar nevainojamu vēsturi. Attiecīgi šo marku entuziastiem ieteicams uzmanīties, pērkot lietotu spēkratu.
"Daudzi sapņo par luksusa klases auto, taču ne vienmēr pilnībā apzinās riskus. Šie spēkrati parasti ir dārgāki, tāpēc negodīgi pārdevēji biežāk vilto to nobraukumu vai arī slēpj defektus. No otras puses, budžeta klases spēkratiem nav vērts slēpt patieso vēsturi, jo tādējādi nav iespējams būtiski palielināt to vērtību, lai vairāk nopelnītu," saka Buzelis.
Cenšoties iegādāties luksusa klases automašīnu par iespējami zemāko cenu, pircēji bieži neiedziļinās tās vēsturē vai arī nepamana, kādi varētu būt tā iepriekš gūtie bojājumi. Pēcāk, "uzpeldot" dažādiem defektiem, šoferiem var nākties saskarties ar nepatīkamiem pārsteigumiem un dārgiem remontiem, kas būtiski palielina uzturēšanas izmaksas.
Lai parūpētos, ka auto kalpos gadiem ilgi, nesagādājot negaidītus pārsteigumus, pircējiem ieteicams izpētīt transportlīdzekļa vēstures atskaiti, kā arī pārbaudīt spēkratu autoservisā. Citādi prieks par jaunas automašīnas iegādi var visai ātri izplēnēt nemitīgu mehānisku vai ar elektroniku saistītu ķibeļu dēļ.