Rimi Latvia kategoriju departamenta direktors Milans Blūms teic, ka galvenais šķērslis, kas liedz vietējiem ražotājiem iekļūt Rimi sortimentā, ir laušanās slēgtās durvīs, mēģinot piedāvāt vēl vienu produktu, kam ir jau simtiem analogu: vēl vienu desu, vēl vienu ūdens veidu utt.
“Skaidrs, ka radīt inovatīvu produktu vai izaudzēt bioloģisku ābolu nav viegli, taču tieši to sagaida pircēji.
Arī kvalitātes prasības ir augstas, bet, ja ir lieliska ideja, mūsu speciālisti palīdzēs to sakārtot. Nu jau iecienītie zīmoli "Rūdolfs" un "Avenei" fantastiskus produktus radījuši savās mājas virtuvēs un kopā ar Rimi speciālistiem tos pozicionējuši tirgū. Viegli tas nav, taču var dot labu atspēriena platformu – piemēram, "Karavela" zivju konservi šobrīd ir nopērkami Rimi mātes kompānijas ICA veikalos Zviedrijā,” saka Milans Blūms.
Pircēju uzdevums – atbalstīt mazos ražotājus
Lai veicinātu to, ka Latvijas pircējiem lielveikalos ir pieejams arvien plašāks vietējā ražojuma produktu klāsts, turklāt no dažādiem segmentiem, ne tikai no lielražotāju piedāvājuma, ir jāskaidro patērētājiem, kāpēc ir svarīgi izvēlēties Latvijā ražotu pārtiku, izglītojot pircējus, akcentē I. Šure. Viņas ieskatā
pircējiem ir regulāri jāatgādina zināmas, bet aizmirstas lietas, piemēram, ka latvisks nosaukums un zīmējums uz iepakojuma nebūt nenozīmē, ka tas ir Latvijas produkts.
Ir jāizstrādā kvalitatīvas reklāmas un informāciju par vietējo produkciju, tās nozīmi – tas ir veids, kā veicināt pircēju patriotismu un lojalitāti. Un, protams, arī lielveikaliem ir šīs iespējas, kas arī tiek izmantotas, - rīkojot kampaņas, pievēršot pircēju uzmanību tieši vietējai produkcijai, izceļot to veikalu plauktos.
Kā mazajam ražotājam nonākt lielveikalā?
Kopējais laiks no iepazīšanās brīža līdz produkta ienākšanai lielveikala sortimentā ir apmēram 6–9 mēneši, skaidro M. Blūms. “Ātrāk var iekļūt konceptveikala "Klēts" apritē, kur arī ir izredzes iekļūt vietējiem ražotājiem, kuri piedāvā labu, kvalitatīvu produktu ar nelielu ražošanas apjomu. Ražotājiem, kuri vēlas sadarboties, ieteicams sazināties ar Rimi speciālistiem, kuri sniegs visu nepieciešamo informāciju par kvalitātes prasībām un nepieciešamajiem sagatavošanās darbiem.”
Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas padomes priekšsēdētāja atzīst, ka “Klēts” koncepts, palīdzot mazo un vidējo ražotāju, mazo zemnieku saimniecību produkcijai nonākt lielveikalu plauktos, ir lielisks risinājums, kā veicināt un paplašināt vietējā ražojuma produktu klāstu.
“Ja vasaras, rudens sezonā alternatīvas mazajiem ražotājiem ir tirdziņi, tad īpaši ziemā būtu svarīgi, ka veikalos tiktu veidots arī mazo un vidējo ražotāju preču piedāvājums. Pircēju uzdevums būtu atbalstīt arī šos mazos ražotājus,
zemnieku saimniecības, kuru ražošanas jaudas varbūt nav tādas, lai spētu nodrošināt apjomus lielajiem veikalu plauktiem, tomēr preču kvalitāte ir izcila.”
Vietējo ražotāju atbalstam veltītās kampaņas "Audzē Latviju" ietvaros Rimi 12. oktobrī tiešsaistē rīkos jauno pārtikas ražotāju attīstības forumu. Tajā kopā ar vietējiem uzņēmumiem – nozares pārstāvjiem un pārtikas ražotājiem – tiks aktualizētas tādas tēmas kā pircēju pieprasījuma tendences, Latvijas pārtikas ražošanas nozares nenovērtētais potenciāls, priekšnoteikumi, lai produkts gūtu starptautiskus panākumus, investīciju perspektīvas un tendences pārtikas nozarē Baltijā un pasaulē u. c.
Jaunie un arī pašā attīstības ceļa sākumā esošie pārtikas ražotāji aicināti iepazīties ar jauno pārtikas ražotāju attīstības foruma Audzē Latviju programmu un reģistrēties dalībai tajā, apmeklējot interneta vietni "Audzē Latviju". Forums norisināsies tiešsaistē, un dalība tajā ir bez maksas.
Raksts tapis sadarbībā ar Rimi Latvia.