Pētījumā noskaidrots, ka autopilota sistēma pasliktina autobraucēju prasmes

Cadillac automobilis ar autonomās braukšanas sistēmu SuperCruise FOTO: General Motors

Tesla autonomās braukšanas sistēma Autopilot šobrīd, iespējams, ir pretrunīgāk vērtētais tehnoloģiju jauninājums automašīnās. Tas tika ieviests 2014. gadā un kopš tā laika ir saņēmis gan pozitīvas, gan negatīvas atsauksmes, gan izglābis autobraucējus kritiskās situācijās, gan arī kļuvis par avāriju cēloni.

Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta (MIT) pētnieku veiktais pētījums liecina, ka autonomās braukšanas sistēmas un jo īpaši Tesla Autopilot veicina sliktāku autobraucēju rašanos.

Šajā pētījumā tika analizēti 290 gadījumi, kad autovadītāji atslēdza autopilotu un pārgāja uz transportlīdzekļa manuālu vadību. Tika secināts, ka autopilota darbības laikā autovadītāji ilgāk novērsa skatienu no ceļa.

Nacionālā lielceļu satiksmes drošības administrācija (NHTSA) saka, ka autovadītājiem nevajadzētu novērst acis no ceļa uz laika sprīdi, kas ir ilgāks par divām sekundēm. Tomēr pētījums apliecināja, ka braukšana ar vadītāja skatienu telefonā, uz pasažieri vai radiostaciju skalu dažkārt pat pārsniedza piecas sekundes.

Jāteic gan, ka tas nav pārsteigums, jo ar neskaitāmiem satiksmes negadījumiem pierādīts, ka daudzi cilvēki uzskata Tesla autopilota sistēmu par līdzekli, kā pašam atslēgties no stūrēšanas pienākumiem un uzticēt visu darbu mašīnai.

Autobraucējiem gan vajadzētu paturēt prātā, un arī Tesla uz to norāda Autopilot lietošanas instrukcijā, ka vadītājam vienmēr ir jābūt "kaujas gatavībā" reaģēt, ja rastos tāda vajadzība. Piemēram, kritiska nepieciešamība izvairīties no brieža, kurš pēkšņi izskrien uz ceļa.

Drivetribe.com tikmēr norāda, ka modernie auto krietni vien apgrūtina drošu braukšanu. Fizikālo grozāmo un spiežamo pogu vietā aizvien biežāk tiek izmantoti skārienekrāni, un operēšanas specifika pieprasa uz tiem skatīties, tātad novērst skatienu no ceļa. Tas nozīmē, ka automašīnai ar lieliem ekrāniem ir gan priekšrocības, gan trūkumi.

Pie pirmajiem var pieskaitīt skaistu dizainu, kas uzlabo automašīnas interjeru, bet pie otrajiem - paaugstinātu risku iekļūt satiksmes negadījumā, kamēr meklēsi, kurā vietā ekrānam pieskarties, lai, piemēram, navigācijas sistēmas logā atvērtu adreses ievades lauku. Bet tas viss, protams, ir laika un pieraduma jautājums pat tādos automobiļos kā Mercedes-Benz EQS ar tā 141 cm plato priekšējo ekrānu.  

Uz augšu
Back