Viens no visu laiku panākumiem bagātākajiem Škoda modeļiem ir mazās klases Fabia. Līdz šim apgrozībā bijušas tikai trīs modeļa paaudzes, taču tās tāpat summā iepriecinājušas vairāk nekā 4,5 miljonus pircēju visā pasaulē. Vairāk pārdota starp Škoda modeļiem ir tikai Octavia. Bet nupat ir iznākusi ceturtās paaudzes Fabia, un skaidrs, ka Škoda cer uz ne mazākiem panākumiem, tāpēc ņēmu vienu no pirmajiem uz Latviju atvestajiem čehu jaunā mazauto eksemplāriem un devos mūsu zemītes plašumos skaidrot, vai uzņēmuma cerības ir pamatotas.

Sākot iespaidu apkopojumu, pamatoti gribas ieviest skaidrību par Škoda Fabia izmēru. Auto pēdējās paaudžu maiņas rezultātā ir ievērojami transformējies. Uz lielo pusi. Bieži pārvietojos ar iepriekšējās paaudzes Fabia un pārmaiņas jūtu kā uz delnas, nevis tikai nolasu no papīra.

Jau noliekot abus auto blakus, ir acīm redzams, ka jaunā Fabia ir lielāka visās dimensijās.

Vienīgi augstumā auto ir sarucis, tā iegūstot dinamiskāku siluetu. Skaitļi datu tabulā tikai parāda, kādas precīzi izmaiņas notikušas – salīdzinot ar līdzšinējo auto, jaunā Fabia ir garāka, platāka un zemāka, un ar lielāku riteņu garenbāzi.

Škoda Fabia četras paaudzes FOTO: Škoda

Visuzskatāmākais piemērs tam, cik pieaudzis ir kļuvis mazās klases čehu automobilis, ir tiešs salīdzinājums ar kādu vecāku, taču klasi augstāk stāvošu auto, proti,

jaunā Fabia garuma ziņā ir vienā līmenī ar Volkswagen Golf IV, bet garenbāzes ziņā kompaktklases etalonu pat pārspēj.

Un, ja runa ir par attālumu starp asīm, tad lielākie ieguvēji, protams, ir paši braucēji, jo sevišķi tie, kas sēž aizmugurē. To, ka aizmugurējā sēdeklī ir vairāk vietas nekā iepriekš, var redzēt, jau atverot durvis. Kad ierausies aizmugurē, saproti, ka pirmais iespaids nav bijis mānīgs – Fabia savu zīmola brāļu labākajās tradīcijās lutina pasažierus ar plašumu. Cik nu tas var būt liels mazās klases mašīnā.

Škoda Fabia FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Jāsaka, ka jaunā Fabia ir tik praktisks un ietilpīgs auto, cik vien praktisks un ietilpīgs var būt šī segmenta spēkrats. Atkal jau ņemot talkā salīdzināšanai datu tabulas, redzams, ka fābijai bagāžnieks ir tikai par 1! litru mazāks nekā jaunākajam Volkswagen Golf VIII – tas ir 380 litrus liels. Turklāt čehi ir slaveni ar saviem simply clever risinājumiem, tāpēc

kravas nodalījums ir pilns ar visādiem stiprinājumiem, āķiem, somu nodalījumiem, kabatām bumbām vai arbūziem, elastīgiem tīkliem, ar ko nostiprināt mantas un tamlīdzīgi.

Te pat ir speciāls iekarināms plaukts, uz kura nolikt jaciņu, lai tā nemētātos uz bagāžnieka grīdas, kam iespējami divi augstumi. Zem bagāžnieka pārsega savukārt atrasta iespēja uzglabāt panorāmas stikla jumta aizsegu, lai tas netraucētu, bet vienmēr būtu pa rokai.

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Pie “vienkārši gudrajiem” risinājumiem noteikti jāpiemin arī ledus skrāpis ar protektora mērītāju aiz degvielas uzpildes vāciņa, plastmasas mēlīte pie vējstikla, kur aizspraust stāvvietas apmaksas talonu, regulējams glāžu turētājs aizmugurējiem pasažieriem, sniega birste durvju apšuvumā un firmas lietussargs, kā arī miniatūra miskastīte, kam paredzēta vieta durvju kabatās vienā vai otrā salona pusē. 

Nekas no minētā nemaksā bargu naudu, daudz kas ir standartā, un auto īpašniekam mašīnas lietošanas laikā patīkami uzlabo dzīves kvalitāti.

Škoda Fabia FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Paaudžu maiņas rezultātā Škoda Fabia ir pieaugusi ne tikai izmēros, bet, ja tā var teikt, arī pieņēmusies viedumā. Kā tik visa nebūs jaunajā modelī, ja pircējs pavērs maciņu gana plaši. Pirms gadiem desmit adaptīvā kruīza kontrole bija rezervēta dārgiem augstākās klases automobiļiem, bet tagad pat tāds auto kā Fabia spēj sekot priekšā braucošajam auto, ievērojot drošu distanci. Arī turēties starp savas joslas līnijām automobilis prot pats, un pat

autonomā iebraukšana atpakaļgaitā stāvvietā mašīnītei sanāk tikpat labi kā rūdītākajam šoferim.

Ar vienu atšķirību – pašam nav jādara nekas, izņemot pedāļu un ātrumpārslēga kontroli.

Škoda Fabia FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Bet Fabia bagātināšana nav beigusies pie braukšanas asistentiem. Automašīna lutina ar atbalsta, komforta un izklaides funkcijām, kas mazajā klasē ir retums. Te noteikti jāmin LED gaismas, kas ir standarts visu komplektāciju automobiļiem, automātiska tālo gaismu pārslēgšana, kas darbojas tieši tad, kad nepieciešams,

apsildāms priekšējais logs un stūre, kas ir pilnīgi jaunas funkcijas mazajam modelim,

košs centrālais ekrāns ar ātrdarbīgu saskarni, bezvadu Apple CarPlay, bezvadu lādētājs telefonam, digitāls un personalizējams instrumentu panelis, ko jau pazīstam no klasi augstāk stāvošiem automobiļiem, un divu zonu klimata kontrole ar ventilāciju uz aizmugurējiem sēdekļiem. Iepriekš tādas nebija.

Škoda Fabia FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Daudz kas no šī nebūs pieejams bāzes modelim Active aprīkojuma līmenī, taču par papildu samaksu ir iespējamas teju neiedomājamas lietas. Fabia pircējam pat tiek dota iespēja par 40 eiro uzstādīt 50 litru degvielas tvertni standarta 40 litru tvertnes vietā, un standarta balstiekārtu var aizstāt ar sportiskāku vai gluži otrādi –

izvēlēties sliktiem ceļiem piemērotāku piekares konfigurāciju ar apakšas aizsargelementiem un par 9 mm augstāku klīrensu.

Pavasara bedrēm un ceļa seguma nelīdzenumiem šāds auto varētu būt īpaši labi pielāgots.

FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Ko vēl Fabia ieguvusi no paaudžu maiņas? Tās noteikti ir daudz labākas braukšanas īpašības. Motoru paletē galvenais jaunums ir 1,5 litru TSI motors ar 150 zirgspēkiem, taču bāzes dzinēji ar 999 kubikcentimetru darba tilpumu ir tādi paši kā iepriekš. Mūsu pusē atmosfēriskais motoriņš attīsta 80 ZS un pieticīgus 93 Nm, kamēr turboversiju jauda ir 95 un 110 zirgspēki ar attiecīgi 175 un apaļiem 200 Nm. Ikdienā braucu ar 95 ZS versiju un 5 pakāpju manuālo pārnesumkārbu, bet testētais demo auto bija ar 110 zirgspēku motoru apvienojumā ar DSG transmisiju. Ja jāsalīdzina abu motorizācijas opciju veiktspēja un sniegtās sajūtas, tad sliecos apgalvot, ka izteiktu atšķirību nav. Nav parametri tik dažādi, lai ar litrīgā motora jaudīgāko versiju rastos vēlme izpildīt pārdrošus apdzīšanas manevrus vai sākt izlikties par rallija braucēju. Protams, maksimālais ātrums ir nedaudz augstāks un paātrinājums ir nedaudz straujāks, sevišķi, ja starp pieejamajiem braukšanas režīmiem Eco, Normal un Sport izvēlas pēdējo, bet citādi

lielākās atšķirības starp litrīgajiem turbo motoriem ir cenu lapā nevis uz ceļa.

Škoda Fabia FOTO: Ingars Tenis, TVNET

Tas, kur demo mašīnas pārākums nebija noliedzams vai pat apstrīdams, noteikti ir braukšanas kvalitāte.

Salīdzinot nosacīti veco modeli ar demo mašīnu, tas ir kā noliekot līdzās parastu rokas skūvgriezi un akumulatora multiinstrumentu.

Ja savā fābijā baudu auto cenai un izmēram atbilstošu komfortu apvienojumā ar rāmu, nosvērtu braukšanu, jo tas straujam tempam tā īsti nemaz nešķiet piemērots, tad ar jaunās paaudzes automobili jau var atļauties braukt azartiskāk un mēģināt saprast atšķirības starp Normal un Sport režīmiem. Auto ir paklausīgs, virzienmaiņās turas stabili un sasvēršanās pagriezienos ir minimāla. Īsāk sakot – jaunā Fabia brauc jūtami kvalitatīvāk. Un, kas nav vēl svarīgi, Škoda Fabia priecē ar daudz, daudz labāku motora un ārējo trokšņu izolāciju, kā dēļ sajūtas ir kā klasi augstākā mašīnā. Savu lomu noteikti spēlē arī noslīpētā aerodinamika (Cd=0,28), kas, tāpat kā salona ietilpība, ir labākā šajā klasē.

Nobeigumā par cenām. Škoda Fabia lētākajā Active versijā ar 1 litra atmosfērisko motoru un manuālo pārnesumkārbu pieejama par 14 500 eiro. Visdārgākā bāzes versija būs Elegance komplektācijas modelis ar 1,5 litru TSI dzinēju un DSG ātrumkārbu. Tas maksās no 21 800 eiro. Izmēģinātais auto ar faktiski visu mašīnītei pieejamo labumu klāstu tikmēr izmaksātu 25 630 eiro. Citiem vārdiem, izvēles iespējas ir plašas un uz tiešo konkurentu fona jaunā Fabia var būt gan nedaudz lētāka, gan nedaudz dārgāka. Bet, kas svarīgi, Škoda saprot Fabia nozīmi Eiropas mērogā, tādēļ modelim jau rūpnīcā ir dota priekšroka, un tas savukārt nozīmē, ka mazās jaunais klases modelis līdz pircējam var atnākt ātrāk nekā citi zīmola modeļi.

Svarīgākie dati: Škoda Fabia 1.0 TSI 110 DSG

Dzinējs: 999 cm3, R3

Jauda: 110 ZS

Griezes moments: 200 Nm

Vmax: 205 km/h

0-100 km/h: 9,9 s

Vidējais patēriņš: 5,5 - 6,1 litri

CO2: 124 - 138 g/km

Garums/ platums/ augstums: 4108/ 1780/ 1459 mm

Riteņu bāze: 2564 mm

Bagāžnieks: 380 - 1190 l

Pašmasa: 1187 - 1339 kg

Apgriešanās apļa diametrs: 10,7 m

Klīrenss: 138 mm (-15 mm ar sporta piekari, +9 mm ar slikto ceļu pakotni).

Materiāls tapis sadarbībā ar Škoda.