Elektroauto: no autsaidera līdz tirgus līderim

Elektroauto uzlāde FOTO: Publicitātes foto

Agrākie autsaideri kļuvuši par tirgus līderiem - tā pēc sasniegumiem Gada auto pasākumos daudzās valstīs varētu raksturot elektromobiļu evolūciju pēdējos gados. Piemēram, Vācijā tie ceturto gadu pēc kārtas ir izcīnījuši Gada auto titulu, un atsevišķās kategorijās tiem piemīt ne mazākas priekšrocības kā automobiļiem ar iekšdedzes dzinēju.

Elektroauto triumfs

Vācijas "Gada auto 2022" ekspertu komisija, kurā darbojās vairāk nekā 20 nozares speciālisti, nolēma šogad titulu piešķirt Hyundai Ioniq 5. Tas uzvarēja arī kategorijā "Jaunā enerģija". Šādi panākumi daudziem nebija pārsteigums, jo

elektromobiļi šajos konkursos triumfē jau kopš 2018.gada.

Savukārt Dienvidkorejas ražotāja Kia elektroauto EV6 vērtēšana savērpa īstu intrigu, un rezultātā tas tika atzīts par labāko modeli Premium segmentā, kurā tradicionāli dominē vācieši. Šajā segmentā sacentās auto, kuru cena ir no 25 līdz 50 tūkstošiem eiro, tāpēc konkurence bija patiešām sīva. Uz pilnīgi jaunas modulārās platformas E-GMP (Electric Global Modular Platform) izstrādātais Kia EV6 šajā konkursā ir pārspējis tādus konkurentus kā Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron un Mercedes-Benz C-klase.

"Pagājušajā gadā par mūsu valsts Gada auto tika izvēlēts elektroauto, un arī šogad elektroauto starpā bija nopietna konkurence. Lai gan Kia EV6 vēl nav piedalījies Lietuvas konkursā, nešaubos, ka šis modelis noteikti būtu septiņu populārāko starpā un sacenstos par augsto titulu," saka Justs Lengvins, Lietuvas Gada auto komisijas loceklis.

Pēc viņa domām - ņemot vērā konkurentus, EV6 uzvara Vācijā un Premium kategorijā ir pārsteigums. Modeļa triumfs Premium segmentā liecina arī par to, ka elektromobiļi šim segmentam izvirza jaunas prasības.

Lai kļūtu par līderi, nepietiek ar labu reputāciju vai senu vēsturi, ir jāpielāgojas mainīgajām tirgus tendencēm un jārada auto, kas atbilst pircēju vēlmēm.

Elektroauto Kia EV6 FOTO: Kia

Perspektīvas Latvijā

Latvijas Gada auto konkursā EV6 vēl nav piedalījies, taču, iespējams, komisija šo modeli testēs šogad. "Aizvadītā gada konkursā bija pieteikti 28 jaunākie modeļi, no kuriem desmit ir bezizmešu. Un katru gadu elektroauto īpatsvars tikai pieaug. Piemēram, kādreiz konkursā piedalījās automobiļi ar manuālo kārbu, bet šoreiz tāds bija tikai viens - Citroen C4. Tagad praktiski šādu pretendentu nav, līdzīgi kā nav sedanu, un elektrificētie spēkrati pamazām kļūst par ikdienu. Ja mēs paskatāmies žūrijas gala balsojumu, tad redzam, ka vairāki eksperti augstāko vērtējumu piešķīruši tieši elektroauto - Škoda Enyaq iV vai Hyundai Ioniq5," stāsta Raimonds Zandovskis, viens no Latvijas Gada auto žūrijas biedriem.

Komentējot savu personīgo izvēli par labu elektromobilim, Zandovskis pagaidām izsakās piesardzīgi. Šobrīd tas esot izdevumu jautājums: piemēram, elektroauto Renault Zoe maksā no 30 000 eiro, bet par šādu summu jau var iegādāties Volkswagen Tiguan. Pagaidām Latvijā pieprasītāki ir Gada auto konkursā augsti novērtētie Opel Mokka un Nissan Qashqai. Lai gan elektromobilitāte pie mums vēl nav tā īsti iedzīvojusies, nupat Latvijas autobraucējiem kļuva pieejams Dacia Spring, kas maksā 17 000 eiro, bet ar valsts piešķirto atbalstu - 13 000.

"Uzskatu, ka tas varētu būt tuvāko piecu gadu jautājums, kad elektromobilis bez sirdsapziņas pārmetumiem vidējai mājsaimniecībai būs iesakāms kā ģimenes auto," rezumē R. Zandovskis.

Uz augšu
Back