Jaunākajā Consumer Reports reitingā laurus plūc Mazda

Guntars Pulss FOTO: Mazda, TVNET kolāža

Reti kuram autoražotājam izdodas ilgstoši noturēties uzticamības reitingu galvgalī. Gadu gaitā vairākuma pozīcijas mainās un strauji lēcieni mēdz beigties ar tikpat straujiem kritieniem. Par izņēmumu var saukt Mazda, kas reti zaudē augstās pozīcijas, un Consumer Reports ikgadējā uzticamības ziņojumā atkal palikusi nepārspēta, trijniekā apsteidzot BMW un Subaru. Porsche šoreiz ierindojies 4. vietā, bet pirmo sešinieku noslēdz Honda un Lexus, kas regulāri atrodas šādās vietās.

Saglabā pārsvaru pat pieaugošas konkurences apstākļos

Consumer Reports ir viena no lielākajām patērētāju atbalsta platformām, kuras eksperti ik gadu veido uzticamāko auto zīmolu reitingu. Tajā tiek analizēti testu dati un izvērtēts drošības aprīkojums, kā ar ņemtas vērā lietotāju atsauksmes, bet, pamatojoties uz ziņojumiem par defektiem, tiek prognozēta jauno modeļu uzticamība. Kritēriji ir sadalīti kategorijās, un katrā no tām tiek piešķirts noteikts punktu skaits. Savukārt, visu summējot, tiek aprēķināts kopējais rezultāts.

Amerikāņu ekspertu izveidotais uzticamības reitings atšķiras no citiem ar to, ka tajā liela uzmanība tiek pievērsta tieši testiem. Katram automobilim tiek veikti vairāk nekā 50 dažādi testi un mērījumi, tāpēc potenciālie pircēji var būt droši, ka ir izvētīti visi galvenie ekspluatācijas aspekti. Tāpat uzticamība tiek vērtēta, pamatojoties uz patērētāju aptaujām, kurās viņi atklāj, kādas problēmas jauno modeļu mezglos un tehnoloģijās ir piedzīvojuši.

Elektriskā Mazda MX-30 FOTO: Mazda

Automobiļu kvalitāte uzlabojas, un konkurence starp ražotājiem pieaug. Tas arvien vairāk ir manāms arī uzticamības vērtējumos. Consumer Reports ziņojumā 1. vietu ieguvēja Mazda saņēma vislielāko punktu skaitu – 80, taču starpība starp to un 5. vietā ierindoto Honda ir tikai 5 punkti.

Uzticamība – tas ir ilgu gadu darbs

“Mēs dzīvojam strauju pārmaiņu laikā, un dažādu ikdienas lietu ilgmūžība, šķiet, atkāpusies otrajā vai pat trešajā plānā. Taču tas nenozīmē, ka patērētāji nevēlas uzticamas, ilgi kalpojošas lietas, jo īpaši, ja runa ir par tik dārgu pirkumu kā mašīna,” saka žurnāla Profi Latvija redaktors un ilggadējs Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis Guntars Pulss.

“Ja mēs uz auto nozari paraugāmies retrospektīvi, gadu gaitā katrs ražotājs ir meklējis savu veidu, kā izcelties un piesaistīt pircējus. Piemēram, Volvo jājamzirdziņš tradicionāli ir drošība, Honda – izturīgi dzinēji, Subaru un Audi izcēlušies ar pilnpiedziņu, Alfa Romeo – ar dizainu un emocijām, bet, teiksim, Fiat un Dacia – ar cenu, kas ļauj lēti tikt pie jauna auto. Japānas ražotājiem šad tad ir pārmests konservatīvisms, bet es domāju, ka apdomībai ir sava pozitīvā puse, un, piemēram, Mazda jau vairāk nekā divus gadu desmitus ir pazīstams kā uzticamu spēkratu ražotājs,” stāsta Guntars.

Tāpat viņš norāda, ka sasniegt labu reitingu īsā laikā nespēj neviens. Visi tirgū redzamie piemēri liecina, ka tas ir process, kas prasa īpašu neatlaidību un rūpību un kas parasti noris vairāk nekā desmit gadus. Spilgts piemērs tam ir Dienvidkorejas rūpnieki, kuriem klientu pārliecināšanai par savu ražojumu kvalitāti un uzticamību arī vajadzēja ilgu laiku.

“Tie, kuri seko notikumiem auto tirgū, zina, ka ražotāji mēdz radīt gan izcilus, gan neveiksmīgus braucamos, taču viens ir skaidrs – augsts kvalitātes un uzticamības līmenis ir sasniedzams maratonā, nevis vidējā distancē, kur nu vēl sprintā. Ražotāji mācās no pašu kļūdām, ievieš kvalitātes procedūras, kas ļauj ātri atklāt dažādas kļūmes, atrod vislabākos daļu un materiālu piegādātājus un efektīvi ar tiem sadarbojas,” saka Guntars Pulss.

Automašīna servisā FOTO: Shutterstock

Svarīgs faktors otrreizējā tirgū

Guntars Pulss uzskata, ka uzticamība ir viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka ekonomiskās klases spēkratu vērtību otrreizējā tirgū. Latvijā tam ir īpaša nozīme, jo vidējais auto vecums 2021. gadā pārsniedza 14 gadus.

“Skatīsimies uz šo lietu reāli – pirmos trīs vai piecus gadus ar samērīgu nobraukumu normāli kalpo jebkura mašīna. Taču jautājums ir par to, kāda tā ir, kad nonāk pie otrā vai trešā īpašnieka,” skaidro eksperts. “Lietota auto pircējs izvēlas tādu marku un modeli, par kuru ir puslīdz drošs, ka tai pēkšņi neparādīsies katastrofāli defekti – lai nav tā, ka remontu izmaksas kļūst kosmiskas salīdzinājumā ar summu, kas samaksāta par pašu auto. Protams, ikvienu mašīnu skar dabiskais nolietojums, taču, ja veic regulāru apkopi, tai būtu jākalpo daudzus gadus, un te markas vai modeļa uzticamība ir ļoti svarīga, bet reitings – noderīgs orientieris.”

Guntars atzīst, ka nav pārsteigts par Tesla 16. vietu Consumer Reports ziņojumā. Pēc viņa domām, tas tikai apliecina, ka uzticamu produktu radīšanai ir nepieciešams daudzu gadu darbs. Taču tie, kuri uzticamību izvirza par savu produktu pamatīpašību, mērķi arī sasniedz, kā to pēdējo divdesmit gadu laikā demonstrējušas vairākas markas.

Uz augšu
Back