Cik ilgi lietoto auto tirgus e-komercijas vidē atpaliks no pārējiem biznesa segmentiem

CopyLinkedIn Draugiem X
Lietotas automašīnas aiz žoga
Lietotas automašīnas aiz žoga Foto: Unsplash/Andrew Winkler

Modes un kosmētikas preču iegāde internetā jau sen nav nekāds pārsteigums. Ar tehniku (datoriem, ledusskapjiem, televizoriem) – tas pats. Bet kāpēc, ja runājam par spēkratiem, mums vēl joprojām šķiet, ka ir jāizmanto vecie paņēmieni?

Daļēji tas saistīts ar to, ka auto ir dārga prece un mums šķiet, ka dārga prece apskatāma un aptaustāma klātienē. Bet realitāte ir tāda, ka, pat stāvot savas topošās mašīnas priekšā un pat aptaustot to, pircējs nevar būt drošs, ka nepērk kaķi maisā. Tāpēc auto pirkšanas procesā īstenībā galvenais ir detalizēts auto apraksts, iespēja pārbaudīt auto vēsturi, tostarp veiktos remontus, odometra rādījumus un to, vai spēkrats bijis iesaistīts ceļu satiksmes negadījumos. Bet pats galvenais – pārdevēja uzticamība un pirkšanas procesa ērtums. Tāpēc esmu pārliecināts, un arī industrijas giganti norāda uz to, ka jau tuvāko desmit gadu laikā pēc apgrozījuma lielākajā tirdzniecības segmentā jeb lietoto auto tirgū arvien vairāk darījumu tiks veikti tiešsaistē.

Iespēja iegādāties automašīnu neatkarīgi no robežām

Šobrīd klientiem nav grūtību pasūtīt auto no uzticama lietoto auto tirgotāja arī no kaimiņvalsts – un šo iespēju izmanto aptuveni trešdaļa “Longo Group” klientu. Tradicionāli daudzi latvieši uzskata, ka automašīnas ir izdevīgāk pirkt Lietuvā. Viņi apgalvo, ka cena par tādu pašu auto tieši tādā pašā stāvoklī būs zemāka nekā Latvijā. Bet, ja cilvēks dara to pats, tiek iztērēts ārkārtīgi daudz laika un naudas, jo tas ir brauciens uz Lietuvu, tikšanās ar privātajiem pārdevējiem vai Lietuvas autotirgu apmeklējums, automašīnas nogādāšana uz Latviju. Šāds brauciens varētu izmaksāt vairāk nekā 500 eiro. Turklāt nav garantiju, ka automašīna būs kvalitatīva, tāpēc parasti pircējs auto iegādei rezervē papildu naudu, rēķinoties ar to, ka spēkratam būs vajadzīgs remonts uzreiz pēc tā nogādāšanas Latvijā, un tas arī ir laiks un izdevumi. Tāpēc Latvijas iedzīvotāji arvien lielāku uzmanību pievērš iespējai iegādāties automašīnu no kaimiņvalsts, netērējot laiku un naudu ceļam uz turieni, turklāt saņemot garantiju. Lūk, šobrīd jau 15 % Latvijas iedzīvotāju apsver iespēju iegādāties automašīnu attālināti, savukārt katram trešajam (32 %) ir svarīgi, lai auto tiktu piegādāts uz mājām.

Iespēja izvēlēties automašīnu sev ērtā laikā

Mūsdienu preču un pakalpojumu, toskait lietoto automašīnu tirgus ir orientēts uz klientu ērtībām. Taču dažkārt ir grūti norunāt ērtu laiku un vietu, lai tiktos ar privātu auto tirgotāju, savukārt auto laukumu darba laiks ir ierobežots. Tas, protams, arī ir pagātnes relikts. Mēs redzam, ka lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju – 82 % – ir ļoti svarīgi, lai auto varētu apskatīt sev ērtā laikā. Tā kā patērētājiem ir tik izteikts pieprasījums pēc ērta laika un nosacījumiem auto iegādes procesā, tiešsaistes platformu aktualitāte tikai pieaugs. Domāju, ka pēc desmit gadiem mēs redzēsim pavisam citu ainu, proti, aktīvu automobiļu iegādi tiešsaistē. Arī tāda lielvalsts kā Ķīna paredz, ka līdz 2025. gadam 10 % automobiļu tiks pārdoti attālināti, bet līdz 2035. gadam šis rādītājs pieaugs līdz 43 %. Savukārt MercedesBenz, Honda, Volkswagen un BMW zīmoli jau 2020. gadā izveidoja tiešsaistes automobiļu iegādes portālus un aktīvi strādā pie savu tirdzniecības vietu digitalizācijas. Esmu pārliecināts, ka mums Latvijā ir jāvadās pēc šīm tendencēm un jāiet līdzi laikam, ļaujot klientiem pilnībā izmantot tiešsaistes iepirkšanās priekšrocības. “Auto-Amazon” – tā ir nākotne!

Iespēja pilnībā apskatīt un testēt automašīnu

Viens no lietotas automašīnas iegādes stūrakmeņiem ir tās pienācīga apskate un testa brauciens, un tas ir iemesls, kāpēc daži potenciālie pircēji izvairās no auto iegādes tiešsaistē. Bet būsim godīgi – pieredzējuši krāpnieki var apstrādāt automobili tik veikli, ka, lai cik detalizēti pircējs to apskatītu, viņš tik un tā nepamanīs trūkumus. Un pat testa brauciens ar pārdevēju ne vienmēr spēj atklāt defektus. Tāpēc šajā gadījumā ļoti svarīga ir pārdevēja reputācija un viņa gatavība sniegt garantiju dažiem lietošanas mēnešiem vai noteiktu nobraukumu, kuras laikā pārdevējs uzņemas remonta izdevumus. Svarīgi pievērst uzmanību arī tam, lai pārdevējs nodrošina tā saucamo globālo garantiju, kā to pieprasa PTAC. Tas nozīmē, ka spēkrats tiks remontēts, lai kur tas ticis ekspluatēts. Tikpat svarīgi, ka pārdevējs nodrošina iespēju atteikties no iegādātā spēkrata 14 dienu laikā no iegādes brīža. Protams, šādu uzticamību un pārredzamību var sagaidīt tikai no juridiskas personas, turklāt ne no katras.

Tādējādi saskaņā ar “Norstat Latvija & Longo Group” veiktās aptaujas rezultātiem redzams, ka 84 % autovadītāju, izvēloties automobili internetā, ļoti svarīgs ir kvalitatīvs, detalizēts automašīnas apraksts un tās ekspluatācijas vēsture, kā arī fotogrāfijas un video, kas ļauj pienācīgi izpētīt automašīnu. Pārdevēja reputācija ir ļoti svarīga 78 % autovadītāju, bet garantija – katram sestajam (63 %).

Nākotnē šie rādītāji tikai pieaug - ieguldot līdzekļus dārgā pirkumā pircēji vēlas saņemt kvalitatīvu apkalpošanu un nokārtot visas formalitātes vienuviet. Jau tagad mēs redzam, ka automobiļu izvēles process par 80 % notiek tiešsaistē. Cilvēki pēta sociālos tīklus, tīmekļa vietnes, skatās atsauksmes un pat izvēlas sev tīkamu automašīnu tiešsaistē un veic tās rezervāciju. Ieraduma dēļ daudzi vēl aizvien uzskata, ka vajag pirms automašīnas iegādes apskatīt klātienē un personīgi parakstīt pirkuma līgumu. Tomēr, spriežot pēc tā, ka arvien lielākam cilvēku pulkam kļūst svarīga auto piegāde uz mājām, apkalpošana sev ērtā laikā un vietā, kā arī attālināta dokumentu kārtošana, ir tikai laika jautājums, kad auto iegādes process tiks pilnībā digitalizēts. Domāju, ka pēc 10–15 gadiem autotirdzniecības tirgu vispār nebūs.

*Aptauju 2021. gada decembrī veica “Norstat Latvija”. Tajā piedalījās 706 auto vadītāji.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu