Par spīti SUV popularitātei, sedani joprojām ir laba izvēle: kādas ir to priekšrocības?

TVNET Auto
Par spīti SUV popularitātei, sedani joprojām ir laba izvēle: kādas ir to priekšrocības?
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments
Mazda6
Mazda6 Foto: Mazda

Vidējā izmēra sedanu un universāļu pārdošanas statistika ir gaužām neglaimojoša. Agrāk šo abu virsbūves tipu pārstāvji droši turējās Eiropā pirktāko automobiļu desmitniekā, taču tagad saraksta augšgalā attiecības savā starpā kārto kompaktie hečbeki un visu veidu SUV.

Arī Lielbritānijas vadošais tiešsaistes auto apskatu un vērtēšanas portāls Carbuyer.co.uk, atzīst, ka krosoveri un SUV izspiež tradicionālos sedanus un universāļus tirgus perifērijā. Tomēr eksperti norāda – tie, kuri vēlas komfortablu, labi vadāmu un īsteni praktisku ģimenes auto, var pieļaut kļūdu, no potenciālo pirkumu saraksta svītrojot klasiskos sedanus un universāļus, kā Volkswagen Passat, Opel Insignia un Mazda6, kura portāla topā savā kategorijā ierindojusies pirmajā trijniekā.

Tiem, kam nepieciešama laba vadāmība un ekonomiskums

Carbuyer.co.uk eksperti uzsver, ka sedani un universāļi ir daudz labāk vadāmi un šoferim ļauj pie stūres justies pārliecinošāk nekā ar SUV. Piemēram, Mazda6, kas ierindota starp trim 2021. gada labākajiem sedaniem, tik augstu novērtēta tieši tāpēc, ka sagādā patīkamu braucienu pa vietējas nozīmes ceļiem bez kādiem kompromisiem komforta ziņā.

Šādam viedoklim par “tradicionālo formātu” priekšrocībām sliecas piekrist arī Toms Timoško, žurnāla “Klubs” auto eksperts un Latvijas Gada auto žūrijas biedrs. “Milzīgajai SUV un krosoveru popularitātei ir objektīvs pamats, jo īpaši zemēs, kur ir kārtīga ziema un slikti ceļi. Runa nav par bezceļa braukšanu, bet par to, ka lielāks klīrenss uz bedraina ceļa ir drošāks, nav jāuztraucas par piesnigušu pagalmu un augstu apmali. Tāpat, sēžot pie stūres, var redzēt mazliet tālāk,” spriež auto žurnālists.

“Tomēr nevar noliegt, ka SUV mode ir kā acu klapes. Daudzi pircēji pat neiedziļinās diezgan būtiskās auto atšķirībās, tāpēc faktori, kas nosaka automobiļa uzvedību, vienkārši paliek aiz kadra. Taču patiesība ir tāda, ka sedaniem un universāļiem ir zemāks smaguma centrs un labāks svara sadalījums starp asīm nekā SUV. Esmu izmēģinājis ne vienu vien šādu auto – tie objektīvi ir vieglāk kontrolējami, tos vadīt ir patīkamāk un arī interesantāk,” pieredzē dalās Toms.

Vēl viena būtiska ģimenes sedanu priekšrocība, kā norāda Carbuyer.co.uk, ir labāka dinamika un mazāks degvielas patēriņš. “Sedani un universāļi caurmērā ir vieglāki nekā tāda paša izmēra SUV, un tiem ir mazāks aerodinamiskās pretestības koeficients. Tas nozīmē, ka tie vieglāk paātrinās un patērē mazāk degvielas. Un šī īpašība izpaudīsies gan pilsētā, kur ir stop-start satiksme, gan uz šosejas, kur liela nozīme ir aerodinamikai. Var jau teikt, ka litrs vai divi tāds nieks vien ir, bet ilgtermiņā tam var būt nozīme,” saka Latvijas Gada auto žūrijas biedrs.

Vairāk vietas pasažieriem un bagāžai

Škoda Superb un Volkswagen Passat, kas Carbuyer.co.uk vērtējumā ieņēmuši divas augstākās vietas, raksturoti kā modeļi ar plašu salonu un ietilpīgu bagāžnieku. Patiesībā šāds raksturojums atbilst lielākajai daļai pirmajā desmitniekā atrodamo spēkratu, tāpēc būtu loģiski, ja par tiem izrādītu interesi potenciālie ģimenes auto pircēji.

“Tas ir SUV paradokss: jūs skatāties uz lielu mašīnu un domājat – tam nu gan jābūt ietilpīgam, bezmaz kā furgonam. Un SUV gadījumā tam par labu runā salona lielais augstums.

Taču universāļi, kā likums, ir ietilpīgāki un praktiskāki, un arī viens otrs sedans ir visnotaļ kravnesīgs, protams, ja nav jāpārvadā lielgabarīta priekšmeti.

Protams, gadās arī pa izņēmumam. Tas pats Peugeot 508 virsbūves formas dēļ nevar piedāvāt ne īpaši plašu salonu, ne izcilu bagāžas kapacitāti, ne īpaši daudz vietas pasažieru galvai. Tomēr daudzi šīs klases pārstāvji ir ietilpības un praktiskuma meistari,” saka žurnāla “Klubs” auto eksperts.

Par to pašu naudu piedāvā vairāk

Vēl viena vidējās klases sedanu un universāļu priekšrocība ir cena. Piemēram, Volkswagen Passat sedana sākumcena ir 30 176 eiro, Mazda6 maksā no 26 990 eiro, Peugeot 508 no 28 400, bet Škoda Superb – no 24 400 eiro.

Liekot kopā izdevīgāku cenu un mazāku degvielas patēriņu, ģimenes sedani un universāļi var izrādīties izdevīgāki, ja raugās uz pilnu ekspluatācijas ciklu. Īpaši, ja to cenas salīdzina ar summām, ko dīleri prasa par SUV. “Par summu, kas nepieciešama vidēja izmēra sedanam, ir iespējams iegādāties līdzīgas klases SUV, taču ļoti iespējams, ka tam būs pieticīgāks aprīkojums. Var arī nopirkt labi aprīkotu SUV, bet tad tas būs no mazākas klases,” stāsta Toms Timoško.

Vēl viena lieta, kas var ietekmēt pircēju izvēli, ir dizains. Ja cilvēks meklē solīdu, bet vienlaikus dinamisku, pat sportisku mašīnu, viņš to drīzāk atradīs sedanu vai pat universāļu vidū. Kā tipisks piemērs te minams stilīgais Volkswagen Arteon, Mercedes-Benz CLA un Mazda6, kas iekļauti Carbuyer.co.uk desmitniekā.

“Laiki mainās un mode tāpat. Nebūtu korekti norādīt, ka šis vai tas ir labāks, ja runa ir par tik subjektīvu lietu kā izskats. Taču sedani un pat universāļi mēdz būt elegantāki, un tas ir saistīts ar proporcijām. Ar elegantu, dinamisku siluetu tie pievilcības ziņā daudz neatpaliek no kupejām. Ar SUV proporcijām to panākt ir daudz grūtāk. Ja ņemam jaunākos auto, tad interesants izņēmums ir Cupra Formentor, taču es uz to drīzāk raugos kā uz paaugstinātu hečbeku, un piederība SUV saimei šajā gadījumā ir ražotāja mārketinga speciālistu interpretācija,” norāda Toms.

Tikmēr Carbuyer.co.uk rezumē, ka tāds modelis kā Mazda6 ir piemērota izvēle tiem, kuri meklē labu funkciju apvienojumu un vispusību. Sedans piesaista uzmanību ar dinamisku izskatu, piedāvā labu vadāmību un vienlaikus nodrošina augstu komfortu. Racionāli domājošam ģimenes auto pircējam tas viss atsver SUV iegādi.

Tēmas
Nepalaid garām!
Uz augšu