Auto vēstures reģistra carVertical komunikācijas vadītājs un auto entuziasts Mats Buzelis stāsta, ka palīgsistēmas arvien vairāk pārņem satiksmes drošību, un tas ir pareizais virziens.
“Manuprāt, no autovadītājiem tiek prasīts arvien mazāk pūļu, lai braukšana būtu pēc iespējas drošāka. Tā ir ilgtermiņa tendence – tehnoloģijas ir krasi mainījušas visu nozari un, iespējams, ir tikai laika jautājums, kad autovadītāji kļūs vienkārši par operatoriem. Manuprāt, šādas aktīvās drošības sistēmas ir laba lieta.
Nozares eksperti apstiprina, ka pilnībā autonomas automašīnas varētu samazināt negadījumu skaitu par aptuveni 90 procentiem. Daudzas sistēmas palīdz nepieredzējušiem vadītājiem vai tiem, kuriem trūkst īpašu prasmju, lai novērstu negadījumus, taču dažas tehnoloģijas, piemēram, aklās zonas uzraudzības vai joslu maiņas palīgsistēmas lieliski palīdz izklaidīgiem vadītājiem. Jo vairāk sistēmu, jo labākai jābūt satiksmes drošībai,” saka M. Buzelis.
Augstāk minētajai Mazda, piemēram, ir uzlabotā i-Activsense drošības tehnoloģija, kas brīdina par potenciāliem draudiem tieši automašīnas priekšā un palīdz pilnībā novērst vai vismaz mazināt sadursmes riskus, pievēršot vadītāja uzmanību draudiem un ārkārtas situācijas gadījumā pat automātiski apturot automašīnu. Šādas un līdzīgas sistēmas var atrast daudzos citos gan augstākās, gan vidējās klases modeļos.
Pat tāds šķietams sīkums kā parkošanās sensori mūsdienās jau ir attīstījušies par sarežģītu kameru sistēmu, kas parāda visaptverošu 360 grādu skatu un spēj ziņot par transportlīdzekļiem, kas tuvojas no aklās zonas.
Glābiņš ārkārtas situācijās
Daudzas palīgsistēmas darbojas tikai ekstremālās situācijās. Pat gandrīz pusgadsimtu senā ABS sistēma nostrādā tikai tad, kad riepas bremzēšanas laikā zaudē saķeri, un arī stabilitātes kontrole tiek aktivizēta, kad automašīna jau sāk slīdēt. Protams, ir svarīgi nemaz nesasniegt to punktu, kad riepas zaudē saķeri ar ceļu un vadītājs zaudē kontroli pār mašīnu, bet gadās visādi.
Šī mērķa sasniegšanai nepieciešami gudri un pārdomāti risinājumi. Lai izveidotu G-Vectoring Control Plus sistēmu, Mazda inženieri pētīja gan automašīnu, gan arī pie stūres sēdošo uzvedību. Šo pētījumu laikā tika konstatēts, ka autovadītāji, veicot pagriezienus, mēdz “raustīt” stūri, kas ne tikai izsit automašīnu no līdzsvara un nelabvēlīgos apstākļos var izraisīt izslīdēšanu, bet arī rada papildu diskomfortu pasažieriem.
Reaģējot uz stūres rata pagriešanu, šī sistēma īslaicīgi samazina dzinēja jaudu. Šajā brīdī tiek vairāk noslogota priekšējā ass, uzlabojas priekšējo riteņu saķere un automašīna pārliecinošāk izbrauc pagriezienu.
Uzlabotā Plus sistēma darbojas arī izbraucot no pagrieziena – stūres rata iztaisnošanas laikā tiek nedaudz palēnināts priekšējais ritenis, kas atrodas pagrieziena ārmalā, un tas samazina slodzi uz aizmugurējiem riteņiem. Arī tas liek transportlīdzeklim būt stabilākam un braucējiem justies ērtāk.
Sistēma ir daļa no Skyactiv-Vehicle Dynamics tehnoloģiju pakotnes, kas ietver integrētu dzinēja, transmisijas, balstiekārtas un mašīnas virsbūves kontroli, tā radot ekskluzīvu, tikai Mazda automašīnām raksturīgu braukšanas pieredzi.