Ātrā uzlāde pavērusi jaunas iespējas
Lielākā priekšrocība jaunās paaudzes elektroauto salonā ir līdzenā grīda. Elektromotors parasti ir uzstādīts aizmugurē, tāpēc priekšējā ass ir maksimāli izvirzīta uz priekšu. Tas ļauj ievērojami palielināt salonu. Šajā ziņā elektriskie modeļi ir acīmredzami pārāki par iekšdedzes mašīnām un hibrīdiem. Vidējā izmēra ģimenes auto vidū ar salona ietilpību izceļas Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5 un Audi Q4 e-tron. Tie visi radīti uz specializētām platformām.
Jaunās paaudzes platformas izceļas arī ar moderniem uzlādes risinājumiem. Tesla mašīnas tradicionāli bijušas nepārspētas ar uzlādes jaudu līdz 250 kW, tiesa, Audi, Porsche, Kia un Hyundai modernās 800 voltu sistēmas ierasto kārtību nu jau ir mainījušas. Piemēram, jaunā Hyundai Ioniq 5 akumulatoru no 10 līdz 80 procentiem var uzlādēt nieka 18 minūtēs.
“Modernās tehnoloģijas ļauj divu minūšu laikā iegūt pietiekami enerģijas 100 kilometriem. Tomēr, uzlādei izmantojot līdz pat 500 ampēru iekārtas, tiek radīta papildu slodze akumulatoram, un samazinās uzlādes ciklu skaits. Tāpēc ir svarīgi atrast optimālu līdzsvaru starp uzlādes ātrumu un akumulatora ilgmūžību,” skaidro Jons Vanags.
Viņš prognozē, ka nākotnē liela uzmanība tiks pievērsta ūdeņraža tehnoloģijām. Pie tām cītīgi strādā arī Kauņas Tehnoloģiju universitātes pētnieki. Arī degvielas šūnu automobiļu riteņus piedzen elektromotori, taču galvenais enerģijas nesējs ir ūdeņradis, ko uzglabā īpašās tvertnēs. Elektroķīmiskajā ģeneratorā ūdeņradis savienojas ar gaisu, un rodas elektrība, ko caur akumulatoru padod motoram.
“Dabas resursi, ko izmanto akumulatoru ražošanai, ir ierobežoti vai netiek atklāti, bet zaļā ūdeņraža ražošana, izmantojot elektrolīzi, ir neizsmeļams avots,” piebilst Jons Vanags.