Kāpēc izvietot stāvvietas pēc skujiņas principa ir daudz lietderīgāk? Satiksmes eksperts skaidro situāciju (1)

Ilustratīvs attēls. Foto: kukurund/Shutterstock
TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X

Bieži ir dzirdēti gadījumi, ka autostāvvietās apskrāpēti mašīnas buferi vai iebuktētas durvīs. Tas viss skaidrojams ar ne īsti pareizu autostāvvietu plānojumu. Salfordas Universitātes profesors Deivids Persijs matemātiski pierādīja, ka skujiņu tipa stāvvietas ne tikai mazinātu ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaitu, bet arī vairotu stāvvietu skaitu. Portāls TVNET sazinājās ar satiksmes ekspertu Oskaru Irbīti, lai par šo situāciju uzzinātu vairāk.

Satiksmes eksperts stāsta, ka ideja par šo eksperimentu radusies saistībā ar apdrošinātāju lielajiem izdevumiem par negadījumiem autostāvvietās.

"Autostāvvietu un satiksmes plānošanā jau sen ir zināms, ka viens no angļu profesoriem ir izstrādājis speciālu metodi, matemātiski aprēķinot stāvvietu piepildījumu - kādai ir jābūt stāvvietai, lai tajā varētu salikt maksimāli daudz transportlīdzekļu," stāsta Irbītis.

Eksperts skaidro, ka, aplūkojot šo ideju jau tālāk no autotransporta plānošanas viedokļa, tika atklāta vēl virkne dažādu priekšrocību. "Piemēram, stāvvietās, kurās ir vismaz 100 stāvēšanas vietas, izmantojot šo matemātisko metodi, iespējams novietot vēl aptuveni par 20% līdz 30% vairāk automašīnu."

Vienlaikus atklāts, ka šādā veidā samazinās arī iespējas gūt automašīnas bojājumus. "Piemēram, atverot durvis, iespēja iesist pa otru transportlīdzekli samazinās uz pusi. Tāpat iespēja nepamanīt otru pa stāvvietu braucošu spēkratu praktiski vispār tiek likvidēta. Tas ir milzīgs pluss ne tikai apdrošinātājiem, bet arī pašiem cilvēkiem," skaidro Irbītis.

Pamatideja ir automašīnas novietot nevis 90 grādu leņķī pret braucamo daļu, bet aptuveni 45 vai 60 grādu leņķī.

Nedaudz ir jāizmaina satiksmes organizācija stāvvietās, ko arī daudzi stāvvietu uzturētāji jau praktizē.

Ir divas opcijas - palielināt atstarpi starp diviem stāvošiem auto, kā tas tiek darīts pie veikala "Ikea", vai arī pagriezt attiecīgajā leņķi stāvvietu, turklāt organizēt satiksmi vienvirziena kustībā. Daļēji šāda satiksme ir ieviesta pie tirdzniecības centra "Akropole".

Irbītis skaidro: ja automašīna izbrauc no stāvvietas, kas novietota 45 grādu leņķī, šoferis pilnībā redz, kas notiek aizmugurē. "Vajadzības gadījumā iebrauktu atpakaļ stāvvietā, protams, ja organizēta vienvirziena satiksme."

Risks iekļūt ceļu satiksmes negadījumā ir ļoti mazs, jo abi šoferi - tas, kurš braukā pa stāvlaukumu, meklējot brīvu vietu, un tas, kurš izbrauc no vietas, - redz viens otru.

Kāpēc, liekot "skujiņā", var ietilpināt vairāk automašīnu?

Irbītis atklāj, ka skaidrojums nav sarežģīts: "Ja mums stāv tuvu esoši spēkrati 90 grādu leņķī, automašīnai ir nepieciešams pilns tās garums, lai izbrauktu un izgrieztos no stāvvietas. Faktiski ir vajadzīgi aptuveni 5,5 līdz seši metri, lai izbrauktu no vietas."

"Ja stāvvieta novietota 45 grādu leņķī, lai izbrauktu no vietas, nepieciešami tikai trīs metri, kas ir aptuveni uz pusi mazāk. Tas skaidrojams ar to, ka automobilim nav no vietas jāizbrauc pilnā garumā, jo viņš jau brauc laukā leņķī," atklāj satiksmes eksperts.

Irbītis piebilst, ka tiek samazināts arī negadījumu skaits, kurā tiek durvis atsistas pret otru auto. "Piemēram, ja novietojam auto uz labo pusi, tad priekšējā blakussēdētāja durvis var brīvi atvērt, tāpat arī brīvi var atvērt kreisās aizmugurējās durvis. Attiecīgi automobiļi ir nobīdīti un durvis vairs neatrodas blakus durvīm."

Irbītis kopā ar saviem studentiem šo matemātisko formulu ir pārbaudījis arī dzīvē, turklāt visi rezultāti ir apstiprinājušies. Viņš pauda prieku, ka pamazām šo stāvvietu izvietojumu pārņem arī citi, kuri sapratuši, ka tas patiešām ir lietderīgāk un drošāk. Kā piemēru Irbītis min Smilteni, kurā pēc stāvlaukuma pārveidošanas vairs nav novērots stāvvietu deficīts.

Kā labo piemēru Rīgā Irbītis min vietu, kur atrodas "Schneider Electric" - Katlakalna iela 9A. Abās pusēs ir ēkas, un starp tām ir izveidots stāvlaukums pēc skujiņas principa.

Foto: Ekrānuzņēmums no Google Maps

Irbītis stāsta: ja pagrieztu attēlā redzamās stāvvietas 90 grādu leņķī, uzreiz redzams, ka tik daudz vietu pat fiziski nebūtu iespējams izvietot.

Kā risināt problēmu?

Irbītis norāda, ka jebkuram lielveikalam ir liela vēlme piesaistīt pēc iespējas vairāk apmeklētāju. "Kāpēc gan to nedarīt pēc šāda principa, ja šeit ir matemātiski un reālajā dzīvē pārbaudīti fakti, kas to apliecina? Turklāt pārraudzīt stāvlaukumu būtu vieglāk, kā arī uzlabotos kopējais drošības līmenis."

Eksperts min, ka pašlaik šī ideja tiek pārāk maz popularizēta, tāpēc, iespējams, nav sasniegusi tik lielu auditoriju. "Elementāri - ja cilvēkiem par to netiek stāstīts, viņi paši par to neinteresējas."

Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks: "Vadot ParkoSkola bezmaksas auto novietošanas apmācības dažādās Rīgas autostāvvietās, esam novērojuši, ka auto novietošana esošajās 90 grādu stāvvietās grūtības sagādā lielākajai daļai kursantu. Ja autostāvvietas būtu izvietotas mazākā leņķī, iebraukšana tajās būtu daudz vienkāršāka un sagādātu mazāk problēmas. Tāpat šāda veida stāvvietās būtu labāka redzamība, izbraucot no tām atpakaļgaitā."

Lai uzlabotu satiksmes drošību publiskajās autostāvvietās, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs 2021. gada aprīlī vietnē Manabalss.lv iesniedza iniciatīvu, kurā aicināts paplašināt stāvvietu izmērus. Pagaidām iniciatīvu parakstījuši jau vairāk nekā 7000, taču nepieciešams savākt 10 000 parakstu, lai tā nonāktu pie likumdevējam.

Plašāk ar iniciatīvas mērķiem iepazīties, kā arī parakstīties iespējams šeit.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu