Bieži ir dzirdēti gadījumi, ka autostāvvietās apskrāpēti mašīnas buferi vai iebuktētas durvīs. Tas viss skaidrojams ar ne īsti pareizu autostāvvietu plānojumu. Salfordas Universitātes profesors Deivids Persijs matemātiski pierādīja, ka skujiņu tipa stāvvietas ne tikai mazinātu ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaitu, bet arī vairotu stāvvietu skaitu. Portāls TVNET sazinājās ar satiksmes ekspertu Oskaru Irbīti, lai par šo situāciju uzzinātu vairāk.
Satiksmes eksperts stāsta, ka ideja par šo eksperimentu radusies saistībā ar apdrošinātāju lielajiem izdevumiem par negadījumiem autostāvvietās.
"Autostāvvietu un satiksmes plānošanā jau sen ir zināms, ka viens no angļu profesoriem ir izstrādājis speciālu metodi, matemātiski aprēķinot stāvvietu piepildījumu - kādai ir jābūt stāvvietai, lai tajā varētu salikt maksimāli daudz transportlīdzekļu," stāsta Irbītis.
Eksperts skaidro, ka, aplūkojot šo ideju jau tālāk no autotransporta plānošanas viedokļa, tika atklāta vēl virkne dažādu priekšrocību. "Piemēram, stāvvietās, kurās ir vismaz 100 stāvēšanas vietas, izmantojot šo matemātisko metodi, iespējams novietot vēl aptuveni par 20% līdz 30% vairāk automašīnu."
Vienlaikus atklāts, ka šādā veidā samazinās arī iespējas gūt automašīnas bojājumus. "Piemēram, atverot durvis, iespēja iesist pa otru transportlīdzekli samazinās uz pusi. Tāpat iespēja nepamanīt otru pa stāvvietu braucošu spēkratu praktiski vispār tiek likvidēta. Tas ir milzīgs pluss ne tikai apdrošinātājiem, bet arī pašiem cilvēkiem," skaidro Irbītis.
Pamatideja ir automašīnas novietot nevis 90 grādu leņķī pret braucamo daļu, bet aptuveni 45 vai 60 grādu leņķī.