Stāvvietu izmēri paliek nemainīgi, bet automašīnas kļūst lielākas

TVNET Auto
Stāvvietu izmēri paliek nemainīgi, bet automašīnas kļūst lielākas
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments
Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Albina Gavrilovic/Shutterstock

Saskaņā ar Apvienotās Karalistes uzņēmuma "Accident Exchange" datiem, Lielbritānijā katru dienu auto stāvvietās notiek 2000 negadījumi. Igaunijas apdrošinātāju asociācija lēš, ka dienā notiek ap 40 šādi negadījumi. Savukārt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja dati liecina, ka dienā apdrošinātājiem tiek pieteikti vidēji 13 negadījumi publiskajās stāvvietās.

Lielā mērā tas saistīts ar to, ka gadu no gada palielinās automašīnu izmērs, jo tām ir papildu drošības prasības, cilvēki vēlas mašīnās vairāk vietas un ērtuma. Tikmēr publisko stāvvietu izmēri palikuši pagājušā gadsimtā ražoto transportlīdzekļu gabarītu līmenī.

Latvijā normatīvie akti pašlaik nosaka tikai vēlamo stāvvietas lielumu. Piemēram, vieglajam transportlīdzeklim vēlamais stāvvietas platums ir ne mazāk kā 2,5 metri. Tomēr praksē objektu attīstītāji taupa uz stāvvietu izmēriem, ņemot vērā, ka MK noteikumi nosaka aptuvenus kopējos parametrus, un Latvijas standartam ir vien rekomendējoša nozīme.

Lielākajā daļā lielveikalu stāvvietu platums svārstās no 2,3 līdz 2,5 metriem, kas atbilst padomju gados ražoto "žigulīšu" un "moskviču" gabarītiem. Šajā kontekstā ir vērts salīdzināt, kā gadu gaitā mainījušies dažādu auto izmēri un cik tie ir atbilstoši vēl pagājušajā gadsimtā pieņemtajam standartam pēc kura vadās būvnieki, ierīkojot stāvvietas.

Piemēram, populārā "VW Golf" modelis pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados bija vien 1,61 metru plats, divtūkstošajā gadā – 2,04 metrus plats, bet 2020.gadā – jau 2,07 metrus plats (ieskaitot spoguļus). Kompaktklases auto, kuru ļoti iecienījušas sievietes autovadītājas – MINI (modelis "Countryman"), 2010.gadā bija 1,99 metrus plats, bet 2021.gadā – jau 2,01 metru plats.

Automašīna "Audi A3" vēl pirms desmit gadiem bija 1,96 metrus plata, bet šīgada modelis ir jau 1,99 metrus plats. Lai droši novietotu šādu mazās klases automašīnu stāvvietā (iebrauktu un izbrauktu), kā arī, atverot durvis, neriskētu sabojāt blakus esošos transportlīdzekļus, stāvvietas platumam jābūt ne mazākam par 2,5 metriem.

Turklāt tas ir ar nosacījumu, ka abi blakus stāvošie transportlīdzekļi ir novietoti automašīnai paredzētai stāvvietai pa vidu, bet ne pie malas, kā tas praksē bieži notiek. Saprotot situāciju un domājot par cilvēku ērtībām, piemēram, Igaunijā minimālais izmērs tāpēc paredzēts 2,7 m.

Ja kompaktklašu automašīnu īpašniekiem pašreiz Latvijā spēkā esošais stāvvietu platuma standarts varētu būt apmierinošs (ar nosacījumu, ja stāvvietas īpašnieks nav bijis īpaši "ekonomisks" un, izbūvējot stāvvietu, nav izvēlējies standarta mazāko izmēru), tad vidējās un augstās klases automašīnām grūtības sagādās ne tikai durvju atvēršana, bet pat iebraukšana šaurajās stāvvietu "kabatās".

Tā, piemēram, pēc 2020. gada ražotās vidējās klases automašīnas "Nissan Quashqai" platums (ar spoguļiem) ir 2,08 metri, "Honda CRV" – 2,11 metri, "Ford Mondeo" – 2,12 metri, BMW X3 – 2,13 metri, bet "Audi Q5" - 2,14 metri.

Latvijā tik populārās auto markas "Škoda Kodiaq" ir 2,08 metrus plata, bet "VW Tiguan" – 2,09 metrus plata. Savukārt augsto klašu segmentā automašīnu izmēri liek domīgi kasīt galvu un fantazēt – kā šo automašīnu īpašnieki novieto transportlīdzekli Latvijas stāvvietās? "Volvo XC90" – 2,14 metri, "VW Touareg" 2,19 metri, "Audi Q7" un BMW X5 – 2,21 metrs. Un te mēs nerunājam par arī Latvijā manītajām "Bentley Bentayga" (2,22 metri), "Tesla Model X" (2,27 metri) vai "Ford Explorer" (2,29 metri) automašīnām.

Lai uzlabotu satiksmes drošību publiskajās autostāvvietās, LTAB 2021. gada aprīlī vietnē Manabalss.lv iesniedza iniciatīvu, kurā aicināts paplašināt stāvvietu izmērus. Pagaidām iniciatīvu parakstījuši jau vairāk nekā 8400, taču nepieciešams savākt 10 000 parakstu, lai tā nonāktu pie likumdevējam.

Plašāk ar iniciatīvas mērķiem iepazīties, kā arī parakstīties iespējams šeit.

Tēmas
Nepalaid garām!
Uz augšu