Sauss, sāpīgs deguns un asarojošas acis. Kā tikt galā ar sezonas kaitēm?

Egoiste
Sauss, sāpīgs deguns un asarojošas acis. Kā tikt galā ar sezonas kaitēm?
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments
Foto: Shutterstock

Klepus, iesnas, paaugstināta temperatūra - vīrusu sezona rit pilnā sparā, un saslimšana var piezagties gluži nemanot. Vienas no nepatīkamākajām saaukstēšanās blaknēm ir sausa un sāpīga deguna āda un pastiprināta acu asarošana, kas rada diskomfortu, būtiski apgrūtina slimības gaitu un vēl vairāk pasliktina jau tā nelāgo pašsajūtu.

Kā vīrusinfekcijas laikā pareizi kopt jutīgo deguna ādu un mazināt acu asarošanu, stāsta aptieku tīkla farmaceite Alīna Fleišmane.

Iesnu laikā deguna ādai vajadzīga papildu kopšana

Vīrusu izraisītām elpceļu saslimšanām visbiežāk raksturīgas iesnas - deguns ir aizlikts, tek un regulāri tiek izšņaukts un slaucīts, kā rezultātā āda ap to kļūst sausa, apsārtusi, noberzta un īpaši jutīga. Berzes laikā tiek bojāta ādas virskārta un noņemts dabisko eļļu aizsargslānītis, iesnu radītais mitrums kairina ādu, turklāt slimošanas laikā organisms pastiprināti zaudē šķidrumu, tādējādi vēl vairāk sausinot ādu.

"Lai izvairītos no ādas lobīšanās un apsārtuma, iesnu gadījumā nepieciešama maiga kopšana. Degunu var skalot ar jūras ūdeni, kas attīra un mitrina gļotādu, kā arī satur dažādus vērtīgus sāļus, kas atstāj labvēlīgu ietekmi uz organismu kopumā. Noderīgas būs inhalācijas - elpot silta ūdens tvaikus, kas papildināti ar dažādām ēteriskajām eļļām, piemēram, lavandas, kumelītes, dižegles vai priedes eļļu. Noteikti vajadzētu regulāri vēdināt telpas, tādā veidā atbrīvojoties no putekļiem, kas rada papildu kairinājumu, kā arī mitrināt telpu gaisu, tā palīdzot organismam uzturēt optimālu mitruma līmeni. Jāuzņem pietiekami daudz šķidruma - ūdeni un siltas zāļu tējas. Saaukstēšanās laikā jālieto papīra kabatlakatiņi bez smaržas, kas piemēroti jutīgai ādai. Ja tomēr radies ādas kairinājums, būs vajadzīgas papildu rūpes - gan īpaša ādas kopšana, gan dažādi vitamīni un minerālvielas," norāda farmaceite Alīna Fleišmane.

Kā papildus rūpēties par ādas kopšanu?

• Piemērota krēma vai losjona izvēle. Nevajadzētu lietot sejas kopšanas produktus ar spēcīgu aromātu - tie vēl vairāk kairinās jutīgo ādu. Ādai palīdzēs barojošie biezākas konsistences krēmi, kas satur dekspantenolu un dabiskās eļļas. Lai nodrošinātu ādas mitrināšanu, ieteicams izvēlēties produktus, kuru sastāvā ir omega taukskābes, kas veido lipīdu aizsargkārtiņu, neļaujot iztvaikot šķidrumam, vai urea viela, kas pastiprināti uztur ādas mitruma līmeni.

• Papildu kopšanai - ziedes un balzami. Ja āda ir stipri cietusi un lobās, noderēs ziedes vai balzami uz lanolīna, vazelīna vai glicerīna bāzes, kā arī produkti, kas satur B3 un PP vitamīnus, šī sviestu un dziedējošus augu ekstraktus. Tie nomierinās ādu un palīdzēs tai ātrāk atjaunoties.

• Vitamīni un minerālvielas. A un E vitamīni palīdzēs mitrināt un barot ādas gļotādu, savukārt C vitamīns un selēns mazinās iekaisuma procesus un veicinās ādas sadzīšanu.

• Saudzīga mazgāšana. Seju ieteicams mazgāt ar siltu ūdeni vai kumelīšu tēju un pēc tam nosusināt mīkstā dvielī.

• Atturieties no kosmētikas. Ādas dzīšanas procesā ieteicams izvairīties no kosmētikas vai citu kosmētisko produktu uzklāšanas uz apsārtušās ādas - tie radīs papildu kairinājumu un aizkavēs dzīšanu.

Labākais līdzeklis pret acu asarošanu - pienācīga atpūta

"Jau līdz ar pirmajām saaukstēšanās pazīmēm bieži vien novērojama arī pastiprināta acu asarošana, kas nereti pavada visu slimības laiku. Acis ātri nogurst, ir apsārtušas un stiklainas. Pirmais un svarīgākais solis ir pavisam vienkāršs - acis jāatpūtina, tādā veidā palīdzot ne tikai acīm, bet arī organismam kopumā. Atpūta un miegs nodrošinās ar enerģiju, kas ļaus ķermenim ātrāk uzveikt slimību. Nevajadzētu ilgstoši lūkoties datora vai tālruņa ekrānā, skatīties televīziju vai lasīt. Asarojošas acis nedrīkst berzēt, tās maigi var noslaucīt ar papīra kabatlakatiņu, kas ir piemērots jutīgai ādai un ir bez smaržas. Asarošanu iespējams mazināt, gan rūpējoties par papildu aizsardzību, gan ņemot talkā aptiekā nopērkamus produktus," norāda farmaceite Alīna Fleišmane.

Kā rūpēties par acīm, lai mazinātu to asarošanu?

• Ejot ārā, jālieto saulesbrilles. Tās palīdzēs aizsargāt acis no vēja, spilgtas gaismas un puteklīšu iekļūšanas.

• Gaisa mitrināšana. Sauss gaiss, kas telpās bieži vien rodas līdz ar apkures sezonu, rada acīm papildu kairinājumu, tādējādi pastiprinot asarošanu un kņudināšanas sajūtu. Visefektīvākais risinājums būs speciālie gaisa mitrinātāji, taču situāciju var uzlabot, arī, piemēram, uzliekot uz radiatoriem mitru frotē auduma dvieli.

• Silta vai auksta komprese. Aptuveni 10-15 minūtes uz acīm var paturēt samitrinātu auduma kompresi - tā palīdzēs nomierināt acis un mazināt asarošanu. Auksta komprese palīdzēs mazināt nogurumu, pietūkumu un iekaisumu, savukārt silta atslābinās un nomierinās saspringto muskulatūru.

• Nelietot kosmētiku un kontaktlēcas. Lai neradītu papildu kairinājumu, noteikti nevajadzētu lietot acu kosmētiku vai ievietot acīs kontaktlēcas.

• Acu pilieni. Ja acu asarošana ir izteikti spēcīga, noderēs aptiekās pieejamie bezrecepšu acu pilieni. Tie satur gan mitrinošas, lubricējošas vielas, gan augu ekstraktus, piemēram, alvejas, kliņģerītes, burvjlazdas, kumelītes vai žibulīšu ekstraktu, kas palīdzēs apsārtušām, nogurušām un asarojošām acīm.

• Konsultācija ar ārstu vai farmaceitu. Ja asarošana kļūst apgrūtinoša un ierastie paņēmieni vairs nelīdz, noteikti nepieciešams konsultēties ar ārstu vai farmaceitu, kurš palīdzēs atrast piemērotāko līdzekli acu aprūpei un ārstēšanai.

"Lai izvairītos no saaukstēšanās, svarīgākais ir stipra imunitāte - organismam ik dienu nepieciešams veselīgs uzturs, fiziskās aktivitātes un kvalitatīvs miegs. Pat tad, ja laikapstākļi nelutina, vēlams sameklēt piemērotu apģērbu un daudz laika pavadīt svaigā gaisā. Ja tomēr gadījies saslimt, ieteicams palikt mājās, kārtīgi izgulēties, dzert zāļu tēju un saudzēt sevi, tā palīdzot organismam ātrāk atveseļoties," piekodina Apotheka farmaceite Alīna Fleišmane.

Tēmas
Redaktors iesaka
Jaunākie raksti
Nepalaid garām!
Uz augšu