Mobilā interneta patēriņš pērn pieaudzis gandrīz par piektdaļu

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Schutterstock.com

Pērn mobilā interneta lietotājs patērējis vidēji 42 gigabaitus (GB) mēnesī, kas ir par 18% vairāk nekā 2021.gadā, bet zvanu minūšu ilgums un nosūtīto īsziņu skaits samazinājies, liecina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) apkopotie dati par elektronisko sakaru komersantu rādītājiem 2022.gadā.

SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš norāda, ka pērn joprojām būtisku ietekmi uz nozares pārmaiņām atstāja attālinātās darba un mācību iespējas, kas veicināja aktīvu interneta pakalpojuma izmantošanu. Būtiski pieaudzis tieši mobilā interneta patēriņš, kamēr lietotāju sarunu ilgums mobilā tīklā sarucis. Tas skaidrojams ar augošu popularitāti izmantot dažādas mobilās lietotnes saziņai ar kolēģiem, draugiem, neveicot zvanu izmantojot mobilā tīkla balss pakalpojumu. Tikmēr fiksētā tīkla balss pakalpojumam - salīdzinot ar mobilā tīkla balss pakalpojumu, loma pakalpojumu tirgū aizvien samazinās.

Elektronisko sakaru komersantu sniegto pakalpojumu kopējie ieņēmumi pērn pieauga par 5,3%, sasniedzot 562 miljonus eiro. Lielākie operatori - SIA "LMT", SIA "Tele2", SIA "Bite Latvija" un SIA "Tet" - veidoja 81% lielu tirgus daļu. Elektronisko sakaru operatoru skaits Latvijā turpina samazināties, un aktīvo reģistrēto komersantu skaits 2022.gada beigās bija 220 komersanti.

Ņemot vērā elektronisko sakaru pakalpojumu tarifu pieaugumu 2022.gadā, ieņēmumi par mobilā interneta pakalpojuma sniegšanu pieauguši par 9,2%, fiksētā interneta pakalpojumu - 5,6%, bet par balss sakaru pakalpojumu mobilā tīklā - 11,5%. Piemēram, par īsziņu pakalpojuma izmantošanu, operatoru ieņēmumi auguši 26,6% apmērā, kur daļa ieņēmumi gūti, nodrošinot liela apjoma jeb mārketinga īsziņu nosūtīšanu.

SPRK apkopoti dati liecina, ka pērn Latvijā bija trīs miljoni mobilo pakalpojumu pieslēgumu, no kuriem 2,2 miljoni bija mobilā interneta pieslēgumu, kurus lietotāji izmantoja interneta lietošanai telefonā, datorā vai planšetdatorā, kamēr fiksētā interneta pieslēgumu skaits samazinājies par 0,2%. Salīdzinot ar 2021.gadu, par 1,6% ir pieaudzis to lietotāju skaits, kas mobilo internetu lieto tieši telefonā. Savukārt pieslēgumu skaits, kur interneta pakalpojumu lieto datorā vai planšetdatorā, izmantojot mobilā interneta rūteri, 2022.gada beigās bija 400 045. No tiem 71% ir fizisko personu (mājsaimniecību) pieslēgumi.

Mobilā interneta pakalpojumu, kuru lietotāji izmanto telefonā vai datorā, Latvijā sniedz trīs operatori - "LMT", "Tele2" un "Bite Latvija". No kopējā mobilā interneta pieslēgumu skaita Latvijā, "LMT" pakalpojumu nodrošina 38,31% pieslēgumu, "Tele2" līdzvērtīgi - 38,28% un "Bite Latvija" - 23,4%.

Lietotāji turpina aktīvi izmanot mobilā interneta pakalpojumu, piemēram, pērn viens lietotājs vidēji mēnesī patērējis 42 GB, kas ir par 18% vairāk nekā gadu iepriekš. SPRK atzīmē, ka lietotāji mobilo internetu datorā vai planšetē izmantojuši vairāk nekā telefonā. Tas iespējams skaidrojams ar lietotāju izvēli skatīties video saturu, tostarp televīziju, izmantojot internetā pieejamās platformas. Interneta apjoms, kas patērēts, lietojot mobilo internetu datorā, palielinājies par 23%, bet mobilā interneta apjoms, ko lietotājs patērējis savā telefonā - 8%.

Mobilā tīklā vidēji mēnesī viens lietotājs norunājis trīs stundas un 52 minūtes, kas ir par 8,9% mazāk nekā 2021.gadā, un nosūtījis 32 īsziņas, kas ir par 13,4% mazāk, salīdzinot ar 2021.gadu. Novērots, ka mobilā tīkla lietotāji pērn aktīvāk veikuši tieši starptautiskos zvanus - minūšu skaits palielinājies par 8%. Turpretī iekšzemes zvani bijuši retāk - iekšzemes izsaukumu minūšu skaits samazinājies par 6,8%. Tikmēr fiksētā tīklā lietotājs vidēji mēnesī norunājis vien 55 minūtes.

Balss sakaru, interneta un televīzijas pakalpojumu pieslēgumu skaits turpina samazināties. Pērn lielākais fiksētā tīklā pakalpojumu sniedzējs "Tet", balss sakaru pakalpojumu nodrošināja 39% pieslēgumu, kas ir par 14 procentpunktiem mazāk, salīdzinot ar 2021.gadu. Savukārt interneta pakalpojumu "Tet" nodrošināja 50% pieslēgumu no kopējā fiksētā platjoslas interneta pakalpojuma pieslēgumu skaita, vienlaikus SIA "Baltcom" - 20% un SIA "Balticom" nodrošināja 15%, savukārt 16% - pārējie komersanti.

Pērn no visiem fiksētā interneta pieslēgumiem, optisko interneta pieslēgumu skaits Latvijā veidoja 76%. No kopējā pieslēguma skaita mājsaimniecību segmentā optisko interneta pieslēgumu izmantojuši 71% mājsaimniecību. Pērn par 2,4% palielinājies to interneta pieslēgumu skaits, kam nodrošināts pieslēguma ātrums virs 100 megabitiem sekundē. Vienlaikus 38% no visiem interneta pieslēgumiem nodrošināts pieslēguma ātrums virs 300 megabitiem sekundē.

SPRK arī norāda, ka turpina pieaugt to lietotāju skaits, kuri izvēlas skatīties televīziju, izmantojot televīzijas programmu izplatīšanas platformas internetā, izmantojot priekšrocību skatīties televīziju dažādās ierīcēs - datorā, planšetdatorā, viedtālrunī. Tikmēr samazinājies lietotāju skaits, kas izvēlas televīzijas pakalpojumu, ko nodrošina kabeļtelevīzija, interaktīvā IP televīzija, virszemes televīzija vai satelīttelevīzija.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu