“The Economist”: atbalsts palestīniešiem sociālajos tīklos ir četras reizes lielāks nekā Izraēlai (5)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: AFP/SCANPIX

Jaunais karš Tuvajos Austrumos jau ir prasījis tūkstošiem dzīvību, un bojāgājušo skaits turpina pieaugt. Konfliktu pavada antisemītisma vilnis, kas vērojams ne tikai Krievijā, kur notika pirmie 21. gadsimta ebreju grautiņi, bet arī visā pasaulē, tostarp Rietumos.

Visi notikumi tiek aktīvi apspriesti sociālajos medijos. “The Economist” publicējis pētījumu, kurā izdevums ar uzņēmuma DMR palīdzību analizēja aptuveni miljonu ar arābu-izraēliešu konfliktu saistītu publikāciju, kas 2023. gada oktobrī tika publicētas sociālajos tīklos. Šo materiālu ar nelieliem saīsinājumiem un komentāriem pārpublicējis portāls “Meduza”.

Pēc izdevuma “The Economist” pieprasījuma DMR, mākslīgā intelekta izpētes uzņēmums, no 7. līdz 23. oktobrim analizēja vienu miljonu ierakstu, ierakstu pārpublicējumus un videoklipus par arābu-izraēliešu konfliktu no “Instagram”, “X” (bijušais “Twitter”) un “YouTube”. Lai to izdarītu, DMR apkopoja mirkļbirku sarakstu ar vienādu skaitu Izraēlu atbalstošu un palestīniešus atbalstošu terminu angļu valodā - katram ierakstam bija jāietver vismaz viens no tiem.

Pamatojoties uz šiem datiem, DMR izveidoja mašīnmācīšanās modeli, lai savāktos sociālo plašsaziņas līdzekļu ierakstus iedalītu kategorijās, kas atbalsta Izraēlu, Palestīnu vai nevienu no konfliktā iesaistītajām pusēm. Modelis tika apmācīts darbam ar saturu angļu valodā, bet apstrādāja ierakstus jebkurā valodā, ja vien tie saturēja angļu valodas mirkļbirkas.

Pētījumā tika konstatēts:

7. oktobrī, dienā, kad “Hamās” uzbruka Izraēlai, abas puses sociālajos tīklos visā pasaulē guva aptuveni vienādu atbalstu. Tomēr līdz 19. oktobrim palestīniešus atbalstošas ziņas bija 3,9 reizes biežāk sastopamas nekā Izraēlu atbalstošas ziņas.

“The Economist” norāda, ka atbalsts Izraēlai tiešsaistē ir daudz sliktāks nekā sabiedriskās domas aptaujās kopumā.

YouGov 20. oktobrī veiktajā amerikāņu aptaujā atklājās, ka uz katru Palestīnas atbalstītāju ASV ir trīs Izraēlas atbalstītāji. Tikmēr “The Economist” raksta, ka 20. oktobrī DMR ASV sociālajos plašsaziņas līdzekļos konstatēja divreiz vairāk palestīniešus atbalstošu ierakstu nekā Izraēlu atbalstošu ierakstu. Saskaņā ar citas YouGov aptaujas datiem Apvienotajā Karalistē 20. oktobrī Izraēla un Palestīna guva aptuveni vienādu atbalstu, taču DMR konstatēja, ka šajā dienā Lielbritānijas sociālajos plašsaziņas līdzekļos bija sešas reizes vairāk palestīniešus atbalstošu paziņojumu nekā Izraēlu atbalstošu paziņojumu.

“The Economist” kā vienu no šīs atšķirības iemesliem min sociālo mediju lietotāju vecumu. Tos biežāk izmanto jaunieši - pēc izdevuma vārdiem, viņiem ir “neparasti propalestīniski” uzskati. Turklāt DMR izlasē netika iekļauts “Facebook”, kas, pēc “The Economist” domām, ir Izraēlu visvairāk atbalstoša platforma, jo tajā ir liels skaits gados vecāku lietotāju.

Publikācijas hipotēzi apstiprina aptaujas, kas veiktas Dānijā, Francijā, Spānijā un Zviedrijā - šajās valstīs Izraēla izraisīja vairāk simpātiju, bet jauniešu viedokļi bija vairāk palestīniešiem labvēlīgi un atbilda sociālo tīklu rādītājiem. Tajā pašā laikā ASV un Apvienotajā Karalistē analizētie sociālo tīklu ieraksti bija pat vairāk propalestīniski noskaņoti nekā jauniešu atbildes aptaujās.

Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu