Libido zudums vīriešiem – mūsdienu realitāte. Kā to atgūt?

Egoiste
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Shutterstock

Ir dabiski, ka dažreiz tiek zaudēta interese par seksu, taču ilgstoši zemam libido var būt nopietns pamatcēlonis, ko vajadzētu risināt. Libido jeb seksuālā dziņa ietekmē ne tikai mūsu pašsajūtu ikdienā, bet arī kopējo veselības stāvokli, tāpēc par seksuālo enerģiju ir svarīgi domāt. Šoreiz parunāsim par vīriešu libido zudumu: kas to izraisa un kā mūsu stiprajam dzimumam to atgūt.

Zems libido vai zema dzimumtieksme attiecas uz intereses trūkumu par seksu un mūsu seksuālajām vēlmēm. "Libido mēdz svārstīties arī cilvēka dzīves laikā. Un tas ir normāli – seksuālo apetīti jeb dziņu ietekmē bioloģiskie, psiholoģiskie un sociālie faktori. Tāpēc dažreiz mēs varam sajusties ar "augstu libido", bet dažreiz interese par seksu ir krietni mazāka. Tomēr, ja libido saglabājas ilgstoši zems, problēma būtu jārisina, stāsta Apotheka farmaceite Alīna Fleišmane.

Kādi ir zema libido simptomi?

Zemas dzimumtieksmes vai libido zuduma simptomi:

  • nav intereses par jebkāda veida seksu, ieskaitot pašapmierināšanos;
  • ļoti retas vai pavisam izzudušas seksuālas fantāzijas vai domas par seksu;
  • neapmierinātība saistībā ar savu zemo vēlmi pēc seksuālām aktivitātēm.

Kas izraisa zemu libido?

Ir vairāki iemesli, kas varētu vīrietim izraisīt zemu libido, minēsim populārākos.

Zems testosterona līmenis

Testosterons (latīņu: testis — "sēklinieks" + sterol —"sterīns") ir svarīgākais vīrišķais dzimumhormons, kas galvenokārt veidojas sēkliniekos. Testosterons ir atbildīgs par muskuļu un kaulu masas veidošanos, kā arī par spermas ražošanas stimulēšanu. "Tā līmenis ietekmē arī dzimumtieksmi - kad testosterona līmenis samazinās, samazinās arī vēlme pēc seksa. Testosterona līmeņa pazemināšanās ir normāla novecošanas sastāvdaļa, bet krasa testosterona līmeņa pazemināšanās ir jāizpēta," uzsver farmaceite. Konsultējieties ar savu ārstu, ja domājat, ka tā varētu būt problēma. Arī pēc asins analīzēm jebkurā laboratorijā var noteikt testosterona līmeni asinīs. Lai paaugstinātu libido un uzlabotu kopējo dzīves kvalitāti, var lietot uztura bagātinātājus.

Spēcīgas iedarbības medikamenti

Arī dažādu stipras iedarbības  medikamentu lietošana var pazemināt testosterona līmeni, kas savukārt var izraisīt zemu libido, erekcijas un ejakulācijas problēmas. Tās var būt ne tikai stipri pretsāpju līdzekļi, bet arī dažādi antidepresanti, steroīdi, pretsēnīšu zāles u.c.

Ja novērojat zema testosterona līmeņa sekas, konsultējieties ar savu ārstu. Ārsts var ieteikt nomainīt zāles vai to devas. 

Nomāktība un depresija

Cilvēki, kas sirgst ar depresiju, piedzīvo samazinātu vai pilnīgu intereses trūkumu par aktivitātēm, kuras viņi kādreiz uzskatīja par patīkamām, tostarp par seksu. Konsultējieties ar savu ārstu, ja lietojat antidepresantus un jums ir aizdomas par zemu libido. To var novērst, iespējams, pielāgojot devu vai mainot medikamentu.

Foto: Shutterstock

Hroniskas slimības

Ja nejūtaties labi hroniska veselības stāvokļa - hronisku sāpju dēļ, sekss, visticamāk, atrodas zemu vīrieša prioritāšu sarakstā. Dažas slimības, piemēram, onkoloģija, var arī samazināt spermas ražošanas apjomu. Citas hroniskas slimības, kas var ietekmēt jūsu libido, ir 2. tipa cukura diabēts; aptaukošanās; augsts asinsspiediens; augsts holesterīna līmenis; hroniska plaušu, sirds, nieru un aknu mazspēja. 

Miega problēmas

Neizgulēšanās veicina stresa hormona kortizola izdalīšanos, un tas savukārt pazemina testosterona līmeni organismā. Tik vienkārši. 

Stress

Ja jūsu uzmanību novērš situācijas ar augsta stresa līmeni, seksuālā vēlme var krietni samazināties, jo stress nopietni ietekmē hormonu līmeni. "Attiecību problēmas, šķiršanās, finansiālas rūpes, bērniņš ienācis ģimenē vai aizņemta darba vide ir tikai daži no dzīves notikumiem, kas var ļoti ietekmēt vēlmi pēc seksa. Kā palīdzēt?  Var palīdzēt stresa pārvaldības metodes, piemēram, elpošanas vingrinājumi, meditācija saruna ar terapeitu un piemeklēti, nomierinoši medikamenti," par cīņu ar stresu runā farmaceite.

Pārāk maza vai pārāk liela fiziskā slodze

Kā izrādās, ne tikai pārāk pasīva, bet arī pārāk aktīva fiziskā slodze var izraisīt zemu dzimumtieksmi vīriešiem. Protams, regulāras fiziskās aktivitātes var samazināt risku saslimt ar hroniskām slimībām, piemēram, aptaukošanos, augstu asinsspiedienu un 2. tipa cukura diabētu, bet arī pārmērīga fiziskā slodze ietekmē seksuālo veselību. Īpaši intensīvi un ilgstoši izturības treniņi ir saistīti ar libido zudumu vīriešiem.

Alkohols un smēķēšana

Regulāra alkohola lietošana, smēķēšana un narkotiku lietošana tieši ietekmē arī  testosterona līmeni. 

Cukurs un sāls

Cukurs paaugstina insulīna līmeni, kā rezultātā pazeminās testosterona līmenis. Rodoties disbalansam starp estrogēna un testosterona līmeni, būtiski vājinās libido. Ar sāli ir līdzīgi!  Kas var šķist nevainīgāks par suši ar sojas mērcīti... Un tomēr tā ir dzīvs sāls. Sojas sastāvā ir arī fitoestrogēni – estrogēniem līdzīgi hormoni, kas, uzņemti lielā daudzumā, spēj izjaukt hormonu līdzsvaru, tādā veidā ietekmējot libido.

Foto: Shutterstock

Kā uzlabot savu libido?

Ja jūs uztrauc zema dzimumtieksme, pirmkārt sazinieties ar savu ārstu. Viņš var ieteikt mainīt medikamentus vai idejas, kā uzlabot dzīves kvalitāti. "Ārsts veiks arī nepieciešamās analīzes, lai pārbaudītu, vai jūsu zemajai dzimumtieksmei nav medicīniski iemesli, piemēram, cukura diabēts. Ja esat fiziski vesels, varbūt iemesls jāmeklē mentālajā frontē, kur varētu būt nepieciešams terapeita apmeklējums," uzsver farmaceite. 

Par nepieciešamajiem vitamīniem

"Zems libido var arī būt saistīts ar C, B6 un A vitamīna trūkumu organismā, kas radies kāda iemesla dēļ. Arī minerālvielas cinks un selēns ir būtiskas, ja runājam par pazeminātu libido," stāsta Apotheka farmaceite Alīna Fleišmane. "Pētījumi liecina, ka D vitamīns ir dabīgs testosterona līmeņa paaugstinātājs."

Ko vēl varat lietas labā darīt?

Veselīgs dzīvesveids var uzlabot jūsu izredzes uz veselīgu seksuālo dzīvi.

  • zaudēt lieko svaru
  • samazināt izdzertā alkohola daudzumu ikdienā
  • mazināt stresu
  • pilnvērtīgs miegs
  • regulāras fiziskās aktivitātes
  • atmest smēķēšanu
  • veselīgs uzturs
  • sarunas ar partneri

Raksts tapis sadarbībā ar "Apotheka". 

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu