/nginx/o/2025/06/03/16891372t1h5437.jpg)
Eiropā jauno automobiļu drošību vērtē neatkarīgā organizācija Euro NCAP, un šim nolūkam tā izmanto piecu zvaigžņu sistēmu. Pēdējā laikā, automašīnām kļūstot arvien drošākām, organizācija sākusi lielāku uzmanību pievērst aktīvās drošības risinājumiem. Tādēļ speciālisti iesaka autobraucējiem, kuri meklē patiesi drošu auto, iepazīties ne tikai ar Eiropas ekspertu secinājumiem, bet arī ar Ziemeļamerikā veikto testu rezultātiem.
Dažādi tirgi, vieni un tie paši auto
Ziemeļamerikā drošības testus veic neatkarīgā organizācija IIHS jeb ASV Ceļu satiksmes drošības apdrošinātāju institūts, ko finansē apdrošinātāji. Līdzīgi kā Euro NCAP, tā vērtē gan sadursmju testus, gan aktīvās drošības sistēmas. Kaut arī abu organizāciju metodes atšķiras, tās sniedz plašu ieskatu automobiļu drošībā.
Auto tirgus piedāvājums abpus Atlantijas okeānam būtiski atšķiras. Piemēram, Eiropā ir pārstāvēti tikai daži no lielajiem amerikāņu zīmoliem (piemēram, "Cadillac" un "Chevrolet") un trūkst vairāku "Ford" SUV. Savukārt amerikāņi netestē pie mums izplatītos "Renault", "Peugeot" vai "Citroën", jo šie zīmoli tur nav pārstāvēti.
Tai pašā laikā vācu "premium" ražotāji, kā arī japāņu un korejiešu zīmoli ievērojamu daļu savu modeļu pārdod gan Eiropā, gan Amerikā. Protams, populāru modeļu vidū ir arī izņēmumi. Piemēram, amerikāņus maz interesē "Hyundai i20" novērtējums, bet eiropiešiem visnotaļ vienaldzīgi ir "Hyundai Palisade" rezultāti IIHS testos, jo lielais korejiešu SUV pie mums oficiāli tirgots netiek.
Taču atliek vien rūpīgāk aplūkot IIHS izcilnieku sarakstu, un redzēsim arī tādus modeļus, kas labi pazīstami abos reģionos, tostarp "Hyundai Tucson", "Santa Fe" un "Ioniq 5," kā arī daudzus "Toyota", "Honda", "Mazda", "BMW" un "Mercedes-Benz" markas auto.
Labāk divi nekā viens
Kāpēc ir svarīgi iepazīties ar abiem vērtējumiem? Vai nepietiek tikai ar Euro NCAP secinājumiem?
"Abos reģionos drošības testu metodes atšķiras. Otrpus okeānam lielāka uzmanība tiek pievērsta virsbūves strukturālajai izturībai, bet Eiropā uzsvars likts uz sadursmju novēršanas sistēmām, kas palielina iespēju pilnībā izvairīties no avārijas," skaidro "Delfi Auto" galvenais redaktors Raimonds Zandovskis.
Jauno automobiļu pasīvā drošība mūsdienās ir sasniegusi ļoti augstu līmeni – ražotāji konstruē arvien izturīgākas virsbūves un efektīvākus mehāniskos drošības elementus. Tāpēc Euro NCAP lielāku uzmanību pievērš tieši aktīvajai drošībai jeb elektroniskajām sistēmām, kas palīdz novērst sadursmi. Turklāt vērtēta tiek ne tikai šo sistēmu efektivitāte, bet arī pieejamība. Proti, vai tās iekļautas jau standarta aprīkojumā vai pieejamas tikai par papildu maksu.
Uzskatāms piemērs šeit ir "Honda CR-V" – neraugoties uz labiem pasīvās drošības rādītājiem (85% pieaugušajiem, 86% bērniem, 76% gājējiem), modeļa standarta versija saņēmusi četras zvaigznes. Ar piecām tika novērtēta tikai modeļa versija ar papildu drošības pakotni, un tai "Top Safety Pick" statusu piešķīruši arī IIHS eksperti.
"Ja automašīna nesaņem piecu zvaigžņu novērtējumu, tas bieži vien ir saistīts ar pārāk skopu bāzes aprīkojumu. Un daļai pircēju tas apgrūtina objektīvu izvērtējumu, jo atsevišķi pamata drošības rādītāji nereti ir tikpat labi kā pieczvaigžņu automobiļiem. Nevar noliegt, ka elektroniskie palīgi ir būtiski, taču fiziskā aizsardzība ir svarīgāka, jo tieši tā pasargā cilvēkus negadījuma brīdī. Turklāt aktīvās drošības asistenti šoferus nereti kaitina, tāpēc tie bieži tiek izslēgti," norāda konkursa Latvijas Gada auto žūrijas loceklis Zandovskis.
"Profi Latvija" redaktors Guntars Pulss tikmēr piebilst: "Sniegotās ziemās nereti gadās, ka distances sensori pārstāj darboties, un tas ietekmē daudzu palīgsistēmu funkcionalitāti. Lai arī elektroniskie asistenti var mūs pasargāt uz ceļa, uz tiem vienmēr un visur paļauties nevar."
Amerikāņi automašīnas testē citādāk
IIHS testē ne tikai automašīnu pasīvo, bet arī aktīvo drošību. Organizācijas eksperti ir izstrādājuši virkni dažādu scenāriju, lai simulētu kritiskas situācijas un pārbaudītu, kā transportlīdzeklis tajās reaģē.
Piemēram, pārbaudot autonomās avārijas bremzēšanas sistēmas, amerikāņi veic testus ar lielāku ātrumu nekā eiropieši – virs 60 km/h – un iekļauj situācijas, kurās transportlīdzeklis nonāk konfliktā ne tikai ar citiem vieglajiem auto, bet arī kravas automašīnām un motocikliem. Tomēr gala vērtējuma piešķiršanā IIHS joprojām vairāk balstās uz pasīvās drošības rezultātiem – proti, uz to, cik labi automobilis pasargā pasažierus pēc sadursmes.
"Otrpus okeānam ir daudz vairāk testēšanas scenāriju. Sevišķi interesants ir frontālās sadursmes tests lielā ātrumā, kurā automašīna tiek burtiski sadragāta, tādējādi simulējot sadursmi uz šosejas. Ir arī sadursmju testi, kuros tiek iesaistītas kravas automašīnas. Tur automašīnas tiek testētas daudz plašākā triecienu diapazonā. Jāņem vērā, ka satiksmē parasti kļūdas pieļauj nevis datori, bet cilvēki, tāpēc šie drošības testi ir īpašas uzmanības vērti," stāsta eksperts.
Kuri modeļi ir visdrošākie?
Atšķirībā no Euro NCAP, IIHS neizmanto zvaigžņu sistēmu. Tā vietā katrs sadursmes scenārijs tiek novērtēts atsevišķi, un visu testu rezultāti ir pieejami organizācijas mājaslapā. Drošākie modeļi tiek iekļauti "Top Safety Pick" sarakstā, bet īpaši izcilie saņem "Top Safety Pick+" atzīmi.
Kādi Eiropā pārdotie modeļi ir iekļauti "Top Safety Pick+" sarakstā? Šeit īpaši izceļas "Hyundai" grupa un tās luksusa zīmols Genesis. No mūsu tirgū pieejamajiem modeļiem "plus" zīmi ieguvuši "Tucson", "Santa Fe", "Kona" un "Ioniq 5". Tie augstu novērtēti arī Euro NCAP testos.
Turpat līdzās atrodami arī tādi labi pazīstami modeļi kā "Honda Civic" un HR-V, "Mazda 3" un CX-30, "Mercedes-Benz" C klase, "Ford Mustang Mach-E", "Audi Q6", BMW X5, "Mercedes-Benz GLC" un GLE, kā arī "Volvo XC90". Tikmēr standarta "Top Safety Pick" atzīmi izpelnījušies "Subaru Forester" un "Lexus NX".