Rosina aizliegt alus reklāmu; vietējās nozares cietīs zaudējumus (206)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Video vairs nav pieejams. Video vairs nav pieejams.

Saeima ceturtdien plāno skatīt grozījumus "Elektronisko mediju likumā", kas aizliegtu alus un vīna reklāmu elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos. Latvijas ražotāji, kā arī sporta, reklāmas, mediju un ražotāju nozares pārstāvji ir vienisprātis, ka ierobežojumi ir nepārdomāts lēmums, kā rezultātā minētās nozares piedzīvotu ievērojamus zaudējumus.

Izmaiņas likumā rosinājusi veikt Kultūras ministrija ar Inta Dāldera iniciatīvu. Ar Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas atbalstu ceturtdien grozījumi tiks izskatīti otrajā lasījumā. Likums tiek gatavots otrajam lasījumam jau kopš 2009. gada novembra, bet no iesniegtajiem 285 priekšlikumiem Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija ir paspējusi izskatīt tikai apmēram pusi.

Grozījumos plānots aizliegt alus un vīna reklāmu elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos laika posmā no pulksten 7:00 līdz 22:00. Latvijas alus un vīna ražotāji, sporta, reklāmas, mediju un pārtikas nozares pārstāvji nosūtījuši atklātu vēstuli Saeimas deputātiem ar aicinājumu neatbalstīt plānotos reklāmu ierobežojumus.

Vietējie ražotāji zaudētu 3 miljonus latu

Kā norāda akciju sabiedrības "Aldaris" valdes priekšsēdētāja Ināra Šure, aizlieguma gadījumā, alus un vīna ražotāji zaudēs konkurences cīņā ar pasaulē plaši pazīstamiem zīmoliem, jo Latvijā pārraidītajos ārzemju televīzijas kanālos un citos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos joprojām turpinās raidīt gan alus, gan vīna reklāmu.

Aizlieguma rezultātā vietējo alus ražotāju pārdotās produkcijas apjoms samazinātos par 7 miljoniem latu, bet gada apgrozījums par 3 miljoniem, kas atstātu tālejošākas sekas un ietekmētu darba vietas, uzņēmumu rentabilitāti, kā arī valstij samaksāto nodokļu apjomu. Tāpat ciestu arī mazie ražotāji.

"Valdība nepārtraukti sola atbalstīt mazos ražotājus, taču šādi ierobežojumi mums noteikti kaitēs. Mazās alus darītavas jau tā reklamējas reti, bet ja tagad to atļauts tikai pa naktīm, reklāma būs neiespējama," neizpratnē ir Latvijas alus darītāju izpilddirektors Pēteris Liniņš.

Vietējie televīzijas kanāli nesaņemtu reklāmu investīcijas

Reklāmas aizliegums nestu nopietnus zaudējumus Latvijas raidorganizācijām, jo ražotāji meklētu iespējas iegādāties Latvijā pieejamu ārvalstu mediju reklāmas laikus un samazinātos jau tā strauji sarūkošie reklāmas ieņēmumi elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.

"Šādi mēs neiegūtu no 1,4 līdz 1,75 miljoniem latu. Tas ir nozīmīgi tikai tāpēc, ka tie ir 8% no televīziju ieņēmumiem," sarunā ar TVNET skaidro Latvijas reklāmas asociācijas prezidents Ģirts Ozols. "Ja vēlaties saprotamu salīdzinājumu, tad summa, ko zaudēs televīzijas, ir lielāka nekā politisko partiju reklāmu investīcijas pirms šogad gaidāmajām vēlēšanām."

Apdraudēta sporta un izklaides pārraižu translācija

Līdz ar reklāmas aizliegšanu televīzijā apdraudēta ir skatītāju iecienīto izklaides un sporta raidījumu pārraide, jo šos pasākumus pārsvarā atbalsta alus ražotāji - tā uzsver Latvijas Basketbola savienības ģenerālsekretārs Edgars Šneps.

Arī vairākas sporta komandas, kuras vienojušās par sadarbību ar alus ražotājiem, nokļūtu neapskaužamā situācijā. "Esam noslēguši līgumu ar "Aldari", taču būtisks tā punkts ir reklāmu pārraide televīzijā mūsu spēļu laikā," uz iespējamajiem zaudējumiem komandas budžetā norāda Rīgas "Dinamo" ģenerāldirektors Zigmārs Priede.

Pētījums: reklāma nerada ietekmi uz patēriņu

Pēc Kultūras ministrijas iesniegtajiem likuma grozījumiem noprotams, ka galvenā motivācija ir mazināt alkohola tirdzniecību jauniešu vidū, tomēr, kā liecina ASV Nacionālās zinātņu akadēmijas Medicīnas institūta pētījuma dati, alkohola reklāma nerada vērā ņemamu ietekmi uz jauniešu kopējo patēriņu.

"Reklāmās savā starpā cīnās zīmoli, nevis par patēriņa palielināšanu. Ir muļķīgi ierobežot alus reklāmu televīzijā dienas laikā, kad jaunieši nemaz neatrodas pie televizoriem," secina Latvijas reklāmas asociācijas prezidents Ģirts Ozols.

Komentāri (206)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu