Vai zini, cik DAUDZ cukura ir vienā mazā suliņā? 4 karotes!

Mazās sulu paciņas ar salmiņu ir viens no iecienītākajiem bērnu kārumiem, ko vecāki bieži vien pērk savām atvasēm. Bet vai zināji, cik daudz cukura satur šie krāsainajos iepakojumos pildītie dzērieni? Sertificēta uztura speciāliste Baiba Grīnberga intervijā portālam TVNET norāda, ka parasti mazajās paciņās iepildītajiem dzērieniem pievieno diezgan daudz cukura, ko bērniem nevajadzētu lietot lielos daudzumos.

Lai gan bieži vien bērni izvēlas sulas paciņas, kuru iepakojumu rotā populāru multfilmu varoņi, Grīnberga iesaka, ka vecākiem vēlams sekot līdzi, lai viņi iegādātos patiešām sulu, nevis sulas dzērienu vai nektāru, kas ir atšķaidīta sula ar pievienotu cukuru.

Jāpārliecinās, ka dzēriena sastāvā nav tikai ūdens, cukurs un dažādas aromātvielas un krāsvielas. Tāpat pozitīvi, ja dzērienam nav pievienoti konservanti.

FOTO: Artūrs Krūmiņš/TVNET

Dažkārt dzērienā, kura iepakojums vēsta par kārdinošu banānu klātbūtni, ir tikai daži procenti banānu biezeņa. Tas pats attiecas uz citu augļu un ogu klātbūtni saldajos dzērienos.

Bieži vien mazajās paciņās ar salmiņu iepildītajam dzērienam ir tikai attāla līdzība ar īstu sulu.

Domājot par mazo suliņu veselīgumu, svarīgi saprast, cik daudz dzēriena bērns dienā izdzer. Ja tā būs viena paciņa – nekas ļauns nenotiks. Tas ir labāk nekā tad, ja viņš pērk lielās pudeles ar saldinātajām un gāzētajām limonādēm.

Vienlaikus nebūs veselīgi, ja bērns iztukšos vairākas paciņas sulas dzēriena dienā, jo cukurs nomāks vēlmi pēc kārtīgas maltītes, taču radīs kāri pēc jaunas cukura devas.

FOTO: Artūrs Krūmiņš/TVNET

Parasti mazajās paciņās iepildītajiem dzērieniem pievieno diezgan daudz cukura. Piemēram, uz kādas paciņas rakstīts, ka dzēriens satur 13 gramus cukura uz 100 gramiem. Tas nozīmē, ka

mazajā paciņā ir 26 grami jeb divas ēdamkarotes cukura.

Uztura speciāliste skaidro, ka bērniem ikdienā vajadzētu uzņemt pēc iespējas mazāk rūpnieciskā cukura. Bet, ja no cukura nav iespējams izvairīties, jāseko līdzi, lai tā daudzums nepārsniegtu 3-4 tējkarotes dienā.

Bet, izdzerot mazo sulas paciņu, bērns jau ir uzņēmis vairāk cukura, nekā viņam vispār dienas laikā būtu vajadzīgs. Ja bērns vēlāk ēd saldus cepumus, jogurtu un citus produktus, viņš būtiski pārsniegs ieteicamā cukura normu.

Grīnberga arī vērš uzmanību, ka pašlaik ir iegādājami vairāki ļoti labi, dabīgi cukura aizstājēji. Bērniem, kas nekādi nevar iztikt bez cukura, šādi absolūti dabīgi saldinātāji būtu labs cukuru aizvietojošs produkts.

Kas notiek, ja bērns ēd daudz cukura?

Grīnberga saka – ja bērns ir ļoti aktīvs, lielāks cukura daudzums viņa organismam var nenodarīt milzīgu kaitējumu, jo bērns uzņemto cukura daudzumu iztērēs skrienot, lecot un citādi kustoties.

Bet, ja bērns sēž pie datora, dzer saldos dzērienus un ēd saldos našķus, var rasties veselības sarežģījumi.

Bērnam ar laiku var rasties liekais svars, cukura (glikozes) vielmaiņas traucējumi un citas kaites, tostarp bojāties zobi.

Un cik veselīgi ir mazie piena dzērieni?

Runājot par mazajās paciņās esošajiem piena dzērieniem, uztura speciāliste saka, ka arī tajos nereti ir liels pievienotā cukura daudzums. Piemēram, kāda dzēriena paciņā ir gandrīz 20 grami cukura. Taču pozitīvi, ka piena dzērieniem mēdz pievienot kalciju, jo bērniem augšanas periodā tā ir ārkārtīgi būtiska minerālviela, tāpat kā D3 vitamīns, bez kura kalcijs kaulos iekļūt nespēj.

Veselīga alternatīva ir mazajās paciņās ar salmiņu iepildīts parastais piens.

Vēl var mēģināt iegādāties veselīgu sulu, ko bērnam pasniegt, atšķaidītu ar ūdeni, bet bez pievienota cukura.

Īpaši garda (un arī veselīgāka) limonāde sanāk, ja nelielu daudzumu svaigi spiestas sulas sajauc ar gāzētu ūdeni. Šādai pašu gatavotai limonādei var pievienot kādu svaigas piparmētras lapiņu, ingvera šķēlīti, vasarā – svaigas, sablendētas ogas. Ja ir iegādāti bioloģiski sertificēti citrusaugļi – arī to miziņu, ne tikai sulu vien, var pievienot ūdenim – būs krietni aromātiskāk.

Uz augšu