Uzziņa - Zviedrijas autoražotājs Saab

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Saab

Zviedrijas autobūves uzņēmuma "Saab Automobile" lēmums pirmdien tiesā iesniegt bankrota pieteikumu izbeidzis divus gadus ilgušos pūliņus glābt vēsturisko kompāniju, kas ar automašīnu ražošanu nodarbojās 60 gadus.

"Saab" ar valdības atbalstu tika dibināts 1937.gadā, lai pirmskara gados ražotu lidmašīnas, - šis aspekts vēlāk tika arī novērots kompānijas pirmo koncepta automobiļu aerodinamiskajos un sportiskajos dizainos.

Atsevišķa kompānija "Saab AB" darbību turpina arī šodien, ražojot reaktīvās lidmašīnas, pasažieru lidmašīnas un aizsardzības sistēmas.

Pēc kara beigām "Saab Automobile" 1947.gadā uzbūvēja pirmo prototipa automašīnu, kuras masveida ražošana tika sākta divus gadus vēlāk.

1969.gadā "Saab Automobile" apvienojās ar Zviedrijas kravas automašīnu ražotāju "Scania" un kļuva par "Saab-Scania".

UrSaab (1946)
UrSaab (1946) Foto: Saab

"Saab" slavas gadus piedzīvoja 20.gadsimta 80.gados, kad Zviedrijas kronas vērtības kritums palīdzēja veicināt pārdošanas apjomu eksporta tirgos ASV un Lielbritānijā, kur tas reputāciju ieguva ar savām revolucionārajām turbokompresoru tehnoloģijām.

Taču līdz 80.gadu beigām kompānija bija nonākusi finansiālās grūtībās un pēc zaudējumu gūšanas trīs gadus pēc kārtas ASV autobūves gigants "General Motors" (GM) 1990.gadā no "Saab-Scania" iegādājās 50% "Saab Automobile" akciju.

Pēc desmit gadiem GM iegādājās arī atlikušo 50% daļu, "Saab" kļūstot par tam pilnīgu piederošu struktūrvienību.

ASV uzņēmums savā plašajā zīmolu klāstā vēlējās pievienot ekskluzīvu automašīnu marku, kamēr "Saab" kā daļa no lielākas kompānijas iegūtu labāku izmaksu efektivitāti.

Taču gandrīz 20 gados ilgušajā GM īpašumā "Saab" peļņu guva tikai vienu gadu - 2001.gadā.

Saab 900 (1978 - 1993)
Saab 900 (1978 - 1993) Foto: Saab

"Saab" pārdošanas apjomu pēdējo gadu laikā negatīvi ietekmēja novecojošā ražošanas līnija un pieprasījuma kritums saistībā ar kredītu pieejamības samazināšanos.

Kompānijas darbinieki ziņu aģentūrai AFP 2009.gadā pauda viedokli, ka ASV mātesuzņēmums kā īpašnieks nav ieguldījis pietiekamus līdzekļus jaunos produktos, tādējādi pasliktinot tās tirdzniecības rezultātus.

GM smagi skāra 2008.-2009.gada globālā ekonomikas krīze, un tai bija nepieciešams uzlabot paša finansiālo stāvokli - uzņēmums 2010.gada sākumā "Saab" par 400 miljoniem dolāru pārdeva nelielajai nīderlandiešu kompānijai "Spyker", kas tagad pazīstama kā "Swedish Automobile".

"Spyker" ambiciozais plāns paredzēja "Saab" atgriezt pie peļņas gūšanas 2012.gadā, citu starpā tirgū piedāvājot jaunu "9-3" modeli, taču šie mērķi izrādījās pārāk optimistiski.

"Saab" sākotnēji bija paredzējis pārdot 50 000 automašīnu 2010.gadā un 100 000 vienību šogad, taču kopā spējis pārdot vien 32 000 automobiļu.

Šā gada aprīlī kompānija bija spiesta apturēt ražošanu, jo piegādātāji neapmaksātu rēķinu dēļ pārtrauca rezerves daļu piegādes.

"Saab" 3700 darbiniekiem algu izmaksa aizkavējās piecus mēnešus pēc kārtas, un tie nav saņēmuši atalgojumu par novembri, jo kompānijai izbeigušies līdzekļi.

"Swedish Automobile" centās vienoties ar vairākiem iespējamiem pircējiem, lai iegūtu nepieciešamos līdzekļus un glābtu autoražotāju no bankrota, tostarp risināja pārrunas ar Ķīnas partneriem "Youngman" un "Pang Da".

Taču šīs pārrunas cieta neveiksmi, kad GM bloķēja nepieciešamo tehnoloģiju licenču nodošanu, veicinot bažas par "Saab" bankrotu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu