Skip to footer
Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

Atbildes uz jautājumiem par Bonus - malus (6)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Uz lasītāju jautājumiem par OCTA apdrošināšanu un Bonus - malus klasēm atbild Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Sakiet, lūdzu, kā viena negadījuma rezultātā izmainīsies mana Bonus-malus riska klase? Man pieder viens transportlīdzeklis, kuram ir 14.klase. Pirms mēneša iekļuvu negadījumā.

J. Stengrevics: Ja Jūsu īpašumā ir tikai viens transportlīdzeklis, kas tiek regulāri apdrošināts, tad ne ātrāk kā nākamā gada 15.septembrī Jūsu Bonus-Malus klase tiks samazināta par 30%, attiecīgi uz 10.klasi. Savukārt tiem īpašniekiem, kuru īpašumā ir vairāki transportlīdzekļi, kas tiek regulāri apdrošināti, viens apdrošināšanas gadījums Bonus-Malus klasi var neietekmēt.

Tiem īpašniekiem, kam pieder tikai viens transportlīdzeklis, ceļu satiksmes negadījuma rezultātā riska klases samazinās pēc noteiktas shēmas: gada laikā par vienu negadījumu par 30%, par diviem – par 50%, par trim – par 80%, bet par četriem - transportlīdzekļa īpašnieks automātiski iekļūst zemākajā jeb 1.riska klasē.

Man pieder trīs automašīnas, kurām visām ir vienota riska klase – 10. Es plānoju iegādāties motociklu. Vai tas arī iekļūs Bonus – malus 10.klasē?

J. Stengrevics: Kopēja Bonus – malus riska klase ir tikai viena īpašnieka vienas kategorijas transportlīdzekļiem. Tā kā vieglā automašīna un motocikls ir divu dažādu kategoriju transportlīdzekļi, tad arī katram no tiem būs sava riska klase. Ja jums iepriekš nav piederējis motocikls, tad ar motociklu automātiski iekļūsiet sākumklasē jeb 6.riska klasē.

Manam auto bija sestā klase. Pēdējā gada laikā neesmu izraisījis nevienu negadījumu. Kāpēc tad pēc septembra mana riska klase abiem auto ir kritusies uz 5.klasi? Vai, lūdzu, atbildēsiet uz jautājumu, ņemot vērā manu vēsturi?

J.Stengrevics: Šis ir viens no retajiem piemēriem, kas parāda, kā savulaik veiktā riska klašu pārnešana, lai izkļūtu no sliktās klases, pēc izmaiņām sistēmā var negatīvi ietekmēt jauno riska klasi.

Jums piederošais transportlīdzeklis 2004.gadā izraisīja ceļu satiksmes negadījumu, kā rezultātā iekļuva paaugstināta riska jeb malus klasē. Nākamajā gadā uz jūsu vārda tika reģistrēts cits transportlīdzeklis, kurš automātiski iekļuva sākumklasē jeb 6.riska klasē. Tālāk jau tika veikta klašu pārnešana no viena transportlīdzekļa uz otru. Ar zemo riska klasi transportlīdzeklis vairs netika apdrošināts, drīz vien arī noņemts no uzskaites.

Savukārt transportlīdzeklis, kas izraisīja negadījumu, iekļuva augstākā klasē. Jaunajā sistēmas kārtībā ir citi principi, līdz ar to šī savulaik veiktā manipulācija pazemina klasi (reģistrējot transportlīdzekli, tas automātiski iekļūst nevis 6.riska klasē, bet gan jau esošā auto klasē), tāpēc arī jaunā Bonus-malus klase ir zemāka – 5.riska klase.

Ņemot vērā valdības pielemto jauno nodokli uzņēmuma auto, ja to lieto privātajām vajadzībām, vēlos to pārformēt uz sava vārda. Šobrīd auto ir 8.riska klase. Vai tā pēc pārreģistrācijas saglabāsies?

J.Stengrevics: OCTA ir transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskā atbildība, tādēļ arī Bonus-malus riska klase tiek aprēķināta konkrētā īpašnieka apdrošināšanas vēsturei. Tas nozīmē, ka pēc transportlīdzekļa pārreģistrācijas transportlīdzeklim tiks piešķirta cita riska klase, ņemot vērā Jūsu kā fiziskas personas apdrošināšanas vēsturi.

Vēlos vērst uzmanību, ka, mainoties īpašniekam, esošā OCTA polise zaudē savu juridisko spēku un jums ar apdrošinātāju ir jāslēdz jauns OCTA līgums. Pretējā gadījumā, ja ar šādu auto tiks izraisīts ceļu satiksmes negadījums, no likumdošanas viedokļa tā nebūs apdrošināta. Tas nozīmē, ka cietušajiem visi zaudējumi tiks atlīdzināti no OCTA garantijas fonda, bet vēlāk pret transportlīdzekļa īpašnieku tiks iesniegta regresa prasība.

Komentāri (6)
Nepalaid garām!
Uz augšu