Skip to footer
Iesūti ziņu!

BMW 528i (3.5) E28 projekts (87)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Raksta galvenais varonis, kurš BMWPower.lv vortālā pazīstams ar segvārdu riddler, ir viens no retajiem, kam izdevies iecerēto auto pārbūves projektu būtībā novest līdz galam. Runa ir par tādiem projektiem, kuru startā tiek iegādāts no laika zoba un iepriekšējiem saimniekiem, tā sakot, saguris spēkrats par pārsimts latiem un tad sākts ilgstošs process tā novešanai līdz praktiski ideālam stāvoklim.

Visbiežāk, kā var secināt no tamlīdzīgu projektu aprakstiem un galerijām dažādos interneta ar auto saistītajos vortālos, šādi projekti kādā no posmiem iesprūst vai pat pilnībā tiek pārtraukti. Iemesli tam ir visdažādākie – beidzās nauda, pietrūka pacietības vai apņēmības, parādījās nopietni, neplānoti sarežģījumi, nākusi apgaismība, ka par iztērēto naudu labāk iegādāties kaut ko jaunāku, jaudīgāku un labākā stāvoklī esošu, nevis ieguldīt vecā, savu laiku nokalpojušā automobilī.

Izvēle nav nejauša Projektā par pamatu tika izmantots BMW 528i, ko ražoja no 1982. līdz 1987. gadam (E28 – rūpnīcas indekss). To riddler iegādājās pērnā gada vasarā par pārsimts latiem no kāda vīrieša, kurš to bija izmantojis kā īstenu darba zirgu – virsbūve vietām apņurcīta, iztrūkstošs priekšējais buferis, neesoša tehniskā apskate, aizvēsturiski riteņu diski ar balonu riepām, kārtīgi piegružots salons u.tml. Tomēr šis E28 no vairuma atšķīrās ar bēša toņa salona apdari.

Turklāt izvēle par labu E28 arī nebija nejauša. Kaut arī riddler vairāk fano par Porsche un amerikāņu t.s. muskuļu auto, tomēr tobrīd kaut ko tamlīdzīgu iegādāties kā pirmo auto iespēju ziņā būtu visai problemātiski. Tāpēc, izvērtējot pieejamos resursus, tika meklēts kaut kas sportisks no vācu kaluma populārā gala, potenciālie kandidāti – BMW 5. sērija E28 (ar kādu no lielajiem motoriem) un kantainais Audi Coupe.

Drīz pēc BMW 528i E28 iegādes tika uzsākta tā savešana normālā darba kārtībā, proti, lai izietu tehnisko apskati. Kad tika iegūta tehniskā apskate, riddler sāka automobili izmantot arī ikdienā, turklāt ātri vien uzkrājot soda punktus par dažādiem pārkāpumiem. Paralēli tika novērsti arī sīkie vizuālie defektiņi, kā arī veikti atsevišķi uzlabojumi – BMW Motorsport stūre, mūsdienīga stereosistēma (nekas jaudīgs, bet ikdienai pietiek).

Tāpat tika nolemts spēkratu apgādāt ar maksimāli visām šai 5. sērijas paaudzei pieejamajām ekstrām. Tā kā iegādātais automobilis nebija visai labi no rūpnīcas aprīkots, tad no citiem tamlīdzīgiem spēkratiem tika sagādātas dažādas elektriskās ierīces – elektroniski paceļamie logi un lūka, miglas lukturi, kā arī pilnais borta dators, kas uz ekrāna izvada dažādus raksturlielumus.

Ja darīt, tad pamatīgi Automobili izmantot ikdienas lietošanā un paralēli to pārveidot ir diezgan apgrūtinoši. Tādējādi iecerētais plāns – gada laikā realizēt projektu, lai tas būtu gatavs atrādīšanai kārtējā Latvijas BMW festivālā, – šādos apstākļos nebūtu laikus realizējams. Viens no pēdējiem darbiem, ko riddler veica pirms nopietnas pieķeršanās projektam, bija autovadītāja durvju izlīdzināšana un pārkrāsošana, pēc kā tika secināts, ka pa gabaliņam ķepinoties tā lieta uz priekšu neiet.

Visbiežāk šādā atklāsmes brīdī projekts iestagnē vai vispār tiek pārtraukts. Tomēr riddler nenolaida rokas un veikli atrada tam risinājumu – ikdienas vajadzībām sarūpēja citu spēkratu ar zemām ekspluatācijas izmaksām, kā arī izbrīvēja finanšu resursus projekta nopietnākai attīstībai. Jāatzīmē, ka riddler gadījumā projekta realizācijas virzību nodrošināja arī apstāklis, ka pie mājas pieejama sava garāža ar darbam nepieciešamajiem instrumentiem un iekārtām, hidraulisko pacēlāju ieskaitot.

Uzsākoties rudens un ziemas periodam, automobili pamazām sāka demontēt pa daļām, lai varētu pilnvērtīgi veikt virsbūves darbus, kas šādos projektos arī ir viens no pirmajiem nepieciešamajiem un būtiskākajiem darbiem automobiļa dzīvescikla ilgtspējas nodrošināšanā. Virsbūve nebija būtiski rūsējusi (vismaz ne vairāk kā analogiem), tāpēc ar to nekādu sarežģījumu, sagatavojot krāsošanai, nebija. Jāatzīmē, ka darbi netika veikti pavirši, bet gan fundamentāli: kur rūsa, tur ar fleksi griež laukā un vietā metina jaunu gabalu, ko pēc tam apstrādā ar speciāliem pretkorozijas līdzekļiem.

Latgalē Hardge tikpat kā par velti! Paralēli šim sagatavošanas procesam notika arī intensīva daļu sagāde. Viens no pirmajiem nopietnajiem pirkumiem bija 17 collu daudzspieķu riteņu diski, kas pēc rūpīgas tamlīdzīgu projektu attēlu izpētes internetā tika atzīti par vispiemērotākajiem. Turklāt tika nolemts automobili ieturēt BMW Motorsport pilnveidojumu līmenī, līdzīgi kā šīs paaudzes BMW M535i un BMW M5, kas skar virsbūves aerodinamisko komplektu un aksesuārus salonā. Izņemot spoilerus, ko riddler samedīja pa dažādiem Latvijas nostūriem, tika iegādāts arī jauns pārnesumkārbas vadības uzgalis ar M simboliku un izgaismojumu. Tāpat jaunas un oriģinālas tika iegādātas vējstiklu hroma līstītes, BMW emblēmas u.c. elementi.

Interesanti, ka daļu sagādes procesā tika apbraukāta teju visi Latvijas novadi. Tomēr visinteresantākie piedzīvojumi saistās tieši ar Latgali, kur lietoto daļu pārdevēji bieži vien nezina, ko īsti pārdod un cik tam patiesībā vajadzētu maksāt. Tā, piemēram, riddler par samērā niecīgu summu iegādājās motora izplūdes sistēmas zirnekli, uz kura tīrot tika atrasta plāksnīte ar uzrakstu Hartge – zinātāji sapratīs, par kādu BMW tūninga ateljē ir runa, cik rets ir šāds elements un cik tāds varētu maksāt Vācijā, kamēr Latgalē tāds no rokas rokā aiziet kā parasts, bezpersonisks bleķa gabals.

Strādājam... Kamēr notiek virsbūves sagatavošanas darbi, tika sarūpēti priekšējie BMW Motorsport sēdekļi ar izteiktu sānu atbalstu un izbīdāmu augšstilbu balstu. Bēša toņa saloni mūsdienās ir īpaši populāri, tādā krāsā to tika nolemts arī ieturēt. Tā kā M sēdekļi nebija bēši, bet arī pārējās apšuves jau bija nobružājušās, tad nācās pāršūt visu salonu. To attiecīgam meistaram tika uzticēts pāršūt ar bēša auduma velūru, kam pēc tam tika piestiprināta atsevišķi iegādāta M simbolika paredzētajās vietās (atzveltnes vidū).

Vislielākās pārdomas raisīja virsbūves krāsas izvēle – domās tika pārcilāti varianti no melnās līdz BMW Estoril blue zilajam no BMW Individual nodaļas izvēles klāsta. Kārtējo reizi aplūkojot internetā attēlus ar tamlīdzīgiem E28, tika secināts, ka neko labāku par oriģinālu konkrētajā gadījumā neizdomās, tāpēc pārkrāsojot tika saglabāts līdzšinējais tonis, kas saimnieku arī pilnībā apmierināja.

Rūpes par dzinēju Īpaši jāatzīmē uzlabojumi tehnoloģiskajos risinājumos. Esošā dzinēja (2,8 litru darba tilpums, no rūpnīcas 184 zirgspēku) veiktspēja nebija apmierinoša, jo tas nedarbojās ar tādu atdevi, kas raksturīga 2,8 litru dzinējam, tika nolemts to vienkārši nomainīt. Sākotnēji bija domāts aizstāt bojāto cilindru bloku vai galvu ar citu, bet, tā kā motors tāpat tika izcelts, tad to pašu likt atpakaļ it kā nebūtu jēgas – kad jau, tad jau. Vislabākais tūnings šādā gadījumā ir vienkārši 3,5 litru uzstādīšana, ar kādiem arī tika komplektēta E28 paaudzes 5. sērija un kuriem ir tādas pašas stiprinājuma vietas. Standarta jauda – 218 zirgspēku.

Iegādātais 3,5 litru motors tika izjaukts līdz pēdējai skrūvītei, rūpīgi iztīrīts, masīvākie elementi nopūsti ar smilšu strūklu, apstrādāts ar pretkorozijas līdzekļiem, nokrāsots, salikts kopā (ieskaitot Hartge izplūdes zirnekli) un ievietots motora telpā.

Tāpat tika padomāts arī par motora telpas estētiku. Proti, elementu izkārtojumu un krāsojumu. Konkrēto krāsu salikumu (krāsa ir karstumizturīga) riddler noskatījās no kāda amerikāņu t.s. hotroda, kamēr vizuāli nepievilcīgā standarta gaisa paneļfiltra kaste tika aizstāta ar pagarinātu gaisa traktu, kam galā uzstādīts koniskais filtrs. Dzinēja sagatavošana un uzstādīšana bija noslēdzošais no šī projekta būtiskajiem etapiem.

Brauc ar baudu! Starp citu, šajā projektā izpaudās arī riddler simpātijas pret Audi Coupe, no kura šajā automobilī tika uzstādīts papildu mērinstrumentu bloks, kas ievietots radiouztvērējam paredzētajā vietā, kamēr pašreizējais CD atskaņotājs tika pārvietots un nostiprināts cimdu nodalījumā, lai nekrīt acīs (piemēram, garnadžiem).

Lai arī šobrīd projekts kopumā ir pabeigts, joprojām tiek veikti pēdējie korekcijas darbi – pielabotas kļūmītes, kas tika pamanītas pēc lielajiem darbiem. Piemēram, dzinējs, kaut arī tika pilnībā pārlasīts, strauja paātrinājuma gadījumā raustījās, atklājās – elektroniskais vadības bloks nebija atbilstošais, tātad jāmaina.

Pēc pāris ieguldītajiem tūkstošiem latu un neskaitāmām cilvēkstundām, kas pavadītas garāžā, automobilis ir tieši tāds, kādu riddler to sākotnēji bija iecerējis. Tagad to atkal var izmantot kā ikdienas braucamo, tikai jau citā kvalitātē, ceļu uz darbu vai mājām izvēloties pa garāku maršrutu un izbaudot neatlaidīgā darba augļus.

Komentāri (87)
Nepalaid garām!
Uz augšu