Rīgas dome reklamē Ušakova privātos profilus internetā, algo «Saskaņai» pietuvinātos

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Zane Bitere / LETA

Rīgas domnieki pirmsvēlēšanu gada pašvaldības budžetā paredzēja papildu izdevumus gandrīz 700 000 eiro apmērā, lai portālos, sociālajos tīklos un avīzēs komunicētu ar rīdziniekiem. Latvijas Televīzijas raidījums «De facto» izpētījis, ka šī nauda tiek izmantota arī Rīgas mēra Nila Ušakova («Saskaņa») privāto kontu sociālajos tīklos popularizēšanai.

Savukārt jaunizveidotās sociālo tīklu administratoru štata vietas tiek izmantotas arī, lai algotu domes politiskajai vadībai pietuvinātus cilvēkus. Piemēram, Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļa ir kļuvusi par pirmo darba vietu «Saskaņas centra» deputātes meitai.

Jau pēc gada un diviem mēnešiem notiks nākamās pašvaldību vēlēšanas, savukārt ziemā sāksies priekšvēlēšanu aģitācijas periods,

kura laikā tiks ieviesti dažādi ierobežojumi gan attiecībā uz partiju tēriņiem, gan uz iespējām reklamēties elektroniskajos medijos. Liegta būs arī administratīvo resursu izmantošana. Tas nozīmē, ka pašvaldības izdevumos nedrīkstēs slavināt deputātus, kas atkārtoti plāno piedalīties vēlēšanās.

Pagaidām gan pašvaldību politiķu popularizēšana nav aizliegta. Daudzās Latvijas pilsētās un novados, arī galvaspilsētā Rīgā tā notiek,

nodēvējot to par sabiedrības informēšanas kampaņu.

«Kāpēc ir tik svarīgi laikus iesniegt ūdens skaitītāju rādījumus?» Protams, vislabāk uz šo jautājumu var atbildēt Rīgas mērs Nils Ušakovs

- vismaz tā domā Rīgas domes izveidotais nodibinājums «Riga.lv,» kurš šādas reklāmas šonedēļ ir izvietojis vairākās televīzijas programmās latviešu un krievu valodā.

Nodibinājums «Riga.lv» tika izveidots 2013.gada nogalē ar mērķi stāstīt sabiedrībai par pašvaldības darbu. Lai to sasniegtu, nodibinājumam noteica vairākus uzdevumus, piemēram, izdot pašvaldības laikrakstu un izveidot interneta vietni sabiedrības informēšanai. Laikrakstam gan iznāca vien astoņi numuri, un 2014.gadā tā izdošanu pārtrauca. Tagad

informāciju par domes aktualitātēm izvieto pirktos laukumos televīzijas programmās.
Nodibinājumu finansē no Rīgas domes piešķirtās dotācijas – šogad tie 720 000 eiro.

Tostarp 400 000 eiro šā gada budžetā pieprasīti un arī piešķirti kā papildus nepieciešamie līdzekļi «Riga.lv» darbības nodrošināšanai – lai varētu publicēt vēl vairāk materiālu gan drukātā veidā, gan portālā. Budžeta pieņemšanas sēdē par šo pozīciju nācās skaidroties Finanšu departamenta vadībai – domes valdošā bloka deputāti par šo tēmu neizteicās.

«Šis palielinājums, par kuru mēs runājām Finanšu komitejā, bija paredzēts tieši tam, lai pārietu no viena formāta lapas uz divu formātu lapām, jo informācijas apjoms ir pietiekoši liels un tad nepieciešami līdzekļi, lai nodrošinātu atlīdzību autoriem...» skaidroja Rīgas domes Finanšu departamenta direktore Ilga Tiknuse.

Nodibinājuma «Riga.lv» valdes loceklis Andris Konošonoks, kurš ir arī Tiknuses biroja vadītājs, interviju «De facto» sniegt atteicās, jo no galvas precīzi atbildēt par budžetu neesot iespējams, un runāja vien vispārīgi: «Būtiska daļa šim te drukātajam; būtiska daļa, protams, ko mēs maksājam darbiniekiem saviem par darbu; un būtiska daļa, ko mēs maksājam ārštata autoriem par saturu.» Tomēr arī vēlāk savā e-pastā

Konošonoks nespēja paskaidrot ne to, kā aprēķināts, cik naudas vajadzēs papildus, ne to, kā tieši šogad tiks tērēti domes piešķirtie 720 000 eiro.

Nodibinājums jau pirms ilgāka laika bija izveidojis mājaslapu «info.riga.lv», taču tikai tagad tai ir uzlabots veidols un atrasta galvenā redaktore. Integrēta Rīgas pašvaldības portāla izveidei dome šogad piešķīrusi 200 000 eiro, taču «info.riga.lv» palaišana esot vien pirmais solis, tāpēc tā pagaidām izmaksājusi vien septiņus tūkstošus. Jaunais portāls sevi piesaka kā vietni, kurā vienkāršā un draudzīgā valodā būs atrodama informācija par Rīgu. Domes vadība sola, ka

fotogaleriju no lentīšu griešanas pasākumiem, ar kādām tagad ir pilna domes mājaslapa, jaunajā portālā nebūšot.

Par portāla redaktori ir iecelta Anita Pokrovska. Savulaik strādājusi kā žurnāliste, studiju laikā rakstījusi bakalaura darbu par Rīgas mēra Nila Ušakova tēlu Latvijas dienas laikrakstos. Pokrovska vēl joprojām ir arī skolēnu žurnāla «Young.lv» redaktore un to izdodošās biedrības ar tādu pašu nosaukumu valdes locekle. Biedrības agrāk bija zināma kā «Mums pa ceļam», tās vadītāja ir Rīgas mēra bijusī sieva Jeļena Ušakova un tās valdē savulaik darbojies arī pats mērs.

Ušakovs apgalvo, ka portāla kadru politikā šajā līmenī neesot piedalījies

– cilvēkus esot meklējis nodibinājums, kura valdē gan darbojas arī «Saskaņas» politiķe Regīna Ločmele-Luņova. Pati

jaunā redaktore gan apgalvo kaut ko citu: «Mani personīgi uzaicināja Nils Ušakovs, Rīgas mērs.

Viņš droši vien pamanīja manu darbu. Es ļoti ilgu laiku strādāju par žurnālisti gan avīzē «Telegraf», gan dažādos žurnālos.»

Ja «info.riga.lv» politiķu sejas šobrīd patiešām nav redzamas, tad

nodibinājuma apmaksātajos materiālos drukātajos izdevumos Ušakova ģīmetne atrodama regulāri.

Arī sociālajā tīklā «Facebook» atsevišķi Ušakova ieraksti rādās kā sponsorēts saturs. Ušakovs skaidro – viņam ir gan profils, gan lapa kā politiķim, un šīs reklāmas aktivitātes apmaksājot viņa vadītā partija «Saskaņa». «Es principiāli neesmu izmantojis nevienu santīmu vai eirocentu no pašvaldības līdzekļiem. Un šī ir tik un tā manā privātā lapa. Tas nozīmē – ja es būšu nevis pašvaldības vadītājs, bet ieņemšu kādu citu amatu, tā lapa pāries ar mani uz to citu amatu,» klāsta Ušakovs.

Tomēr

domes apmaksātajās informatīvajās lapās tiek reklamēti tieši tie Ušakova sociālo tīklu konti, kurus viņš sauc par privātiem.

«De facto» pārliecinājās, ka, ievadot avīzē minēto «Facebook» adresi, atveras tieši politiķa Nila Ušakova lapa sociālajā tīklā. Tā pati, kuras reklamēšanai it kā netiek tērēta rīdzinieku, bet gan tikai paša Ušakova un partijas nauda. Pēc lūguma precizēt iepriekš pausto Rīgas mēram uzreiz bija gatavs jauns skaidrojums: «Šeit netiek reklamēts, ka, lūdzu, ielaiko Ušakova lapu un saņem balvu, šeit tiek pateikts ļoti precīzi: «Uzdod jautājumu sociālajos tīklos un saņem atbildi!»»

Ušakovs arī apgalvo, ka

uz divām lapām rakstīto materiālu par ūdens skaitītāju rādījumiem esot rakstījis viņš pats:

«Jā, to es droši jums varu pateikt ar roku uz sirds, ka par tiem skaitītājiem es esmu pats rakstījis daudzas reizes. Un šī ir viena no tām reizēm, kad es rakstīju atkal pats.»

Rīgas šā gada budžetā tika iekļauta vēl kāda papildu pozīcija publicitātes aktivitātēm – 80 000 eiro četrām jaunām amata vietām domes Sabiedrisko attiecību nodaļā.

Uzdevums – komunikācijas nodrošināšana sociālajos tīklos, mēnešalga pārsniedz 1300 eiro.

No jaunizveidotajām amata vietām šobrīd aizpildītas ir trīs. Īpašs konkurss rīkots netika. Nodaļā skaidro, ka diviem no jaunajiem darbiniekiem iepriekš ir bijusi pieredze medijos - gan rakstot par domes darbu, gan nodrošinot komunikāciju sociālajos tīklos. Savukārt trešā pieņemta, jo viņai, lai gan nebija darba pieredzes, bijusi atbilstoša izglītība.

Šī darbiniece ir Larisa Vladova, un viņa ir arī Rīgas domes «Saskaņas centra» frakcijas deputātes Annas Vladovas meita.

«De facto» sazvanīta, Rīgas domes Sabiedrisko attiecību nodaļas projektu koordinatore Larisa Vladova atzīst, ka šī ir viņas pirmā oficiālā darba vieta, lai gan iepriekš viņai bijusi brīvprātīga darba pieredze. «Bet man ir piemērota izglītība, man ir bakalaura grāds sabiedriskajās attiecībās un reklāmā, un tagad es turpinu savas mācības maģistratūrā,» uzsver jaunā domes darbiniece.

Vladova arī paziņo, ka viņas māte-deputāte nav viņu pamudinājusi pieteikties uz amatu. «Protams, pēc tam, kad es uzzināju, ka ir tāda iespēja, es ar viņu to lietu mazliet pārrunāju. Viņa teica, ka tā ir mana darīšana un ka es varu darīt visu, ko es gribu. (..) Jo – vēlreiz – uzskatu sevi par labu speciālisti. Jā, protams, bez pieredzes, tomēr par labu speciālisti,» saka Vladova.

Darba līgumu ar Vladovu ir parakstījis Ušakovs, kurš neslēpj – viņš zinājis, ka tā ir partijas biedres meita,

taču piesauc savu bieži izmantoto argumentu – darbiniece izvēlēta izglītības dēļ: «Ne visi viņas kursabiedri un arī citu augstskolu absolventi stāv rindā, lai strādātu Rīgas pašvaldības sabiedrisko attiecību nodaļā. Šis konkrētais cilvēks ir izrādījis vēlmi un arī pārliecības dēļ grib strādāt pašvaldībā. Viņai, kā jūs esat minējis,

māte ir deputāte, māte ir skolas direktore, vecmamma ir skolas direktore, un jā, tieši tāpēc viņa ir pieņemta darbā.»

Iepirkumu, lai mainītu novecojušo pašvaldības mājaslapu, Rīgas dome sludinās šovasar, bet procesu pabeigt cer līdz gada beigām. Šajā portālā tiks integrēts gan «info.riga.lv,» gan jauni tam līdzīgi tematiskie portāli, kas būs veltīti kultūrai, sportam un pakalpojumiem. Tādā gadījumā pie varas esošos domniekus popularizējošie viedokļraksti un bildes portālā vairs neparādīsies. Vismaz tāda esot Ušakova iecere, taču nav zināms, vai ar to būs mierā pārējie «Saskaņas» un «Gods kalpot Rīgai» deputāti, kuru sociālo tīklu kontus Rīgas dome līdz šim nav reklamējusi.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu