Iesūti ziņu!

Nāvīgs ieradums: pirkt vadītāja apliecību (108)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Visai dramatiskā situācija uz Latvijas ceļiem, kas bieži līdzinās trasei (kur trenējas vietējie šūmaheri – amatieri), arvien vairāk liek aizdomāties: vai pie stūres sēdošajiem ir pietiekamas ceļu satiksmes noteikumu zināšanas? Kamēr amatpersonas apgalvo, ka derīgu autovadītāja apliecību Latvijā nopirkt nav iespējams, mūsu lasītāju stāsti un žurnālistu personiskie novērojumi liek domāt par pretējo.

Šobrīd sabiedrībā cirkulē tāds vecs jociņš – "mašinu kupil, prava kupil, a vot jezdit ne kupil" (auto nopirku, tiesības arī, bet braukt prasmi ne). Mūsu lasītāja Māra nesen piedzīvotais par visiem simts procentiem atbilst šim teicienam.

Situācija

Ar savas brigādes puišiem dienas vidū pa pilnīgi tukšu ielu (galveno ceļu) braucām no objekta pusdienās, kad pēkšņi sānos ielidoja jauna BMW markas automašīna. No tās izkāpa ļoti apmulsis vīrietis (neizskatījās, ka smalkais jaunietis būtu dzēris). Uz mūsu nikno aurošanu, ka pa galveno ceļu braucošie tomēr ir jāpalaiž pirmie, viņš neatbildēja – tikai dumji smaidīja. Tad šis tips mēģināja mums piedāvāt līdzi esošos 200 latus. Ja nepietiekot, tad varētu uzrakstīt saskaņoto protokolu, kura veidlapas viņam jau bija mapē. Policiju gan, Dieva dēļ, nevajagot saukt!

Tieši pirms trim mēnešiem līdzīgu avāriju izraisīja puišeļi, kam vispār nebija autovadītāja apliecības. Apdrošinātāji vēl nebija izšķīrušies, cik līdzekļu piešķirt mūsu cietušā busiņa remontam. Tādēļ šoreiz to lietu tā atstāt negribējām. Grābām švītiņu aiz apkakles ciet un vedām uz objektu. Tur profilaktiskās pārrunās par ceļu satiksmes noteikumiem (bez iekaustīšanas!) noskaidrojām, ka puisis pirms pusotra gada tiesības nopircis par 1700 latiem. To izkārtojis viņa draugs, kuram esot "gali" attiecīgajās iestādēs. Pa šo laiku neveiksmīgais "bembists" jau paspējis nopelnīt 12 soda punktus. Tātad šī avārija būtu liktenīga viņa pirktajām tiesībām...

Sadauzītā busiņa vietā viņš mums nopirka jaunu. Protams, rīkojāmies ne gluži pareizi. Taču, zinot, ka likumīgā ceļā mēs vispār uz laiku paliktu "bez riteņiem" (kas mūsu darbā – celtniecībā – ir bezmaz vai nāves spriedums), izvēlējāmies sev izdevīgo variantu.

Nopirkt neiespējami

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas daļas vadītājs Juris Teteris norāda, ka šobrīd derīgu autovadītāja apliecību nopirkt esot nereāli.

RB: – Kā jūs komentētu aprakstīto situāciju par puisi, kas brauc ar pirktām tiesībām, nezinot noteikumus?

J. Teteris: – Tas ir no sērijas "viena tante teica". Ja kāds sastopas ar šādiem gadījumiem, tad ir vajadzīga konkrēta informācija, lai sāktu lietu izmeklēt.

RB: – Vai šāds gadījums – tiesību pirkšana – vispār ir iespējams? – J.T.: – Mēs nekad neesam slēpuši, ka 2005. gadā bija tiesību pirkšanas gadījums Jelgavā. Tur ir ierosināta krimināllieta, notiek izmeklēšana. Pašlaik mums darbojas pretkorupcijas programma, kas aptver gan teorētisko, gan braukšanas eksāmena programmu, kā arī vadītāja apliecību izsniegšanu. Visas zāles ir aprīkotas ar videonovērošanas sistēmām. Tāpat arī mašīnas, ar ko tiek kārtots braukšanas eksāmens. Visa eksāmena gaita tiek ierakstīta. Gribu uzsvērt, ka esam vienīgā iestāde, kur pēdējā laikā ir ierosinātas lietas par kukuļa došanu.

RB: – Mēģinājumi dot kukuli notiek bieži? – J.T. : – Daži gadījumi gadā.

RB: – Tātad tiesības nopirkt ir nereāli? J.T.: – Visa sistēma ir izstrādāta tā, ka tas ir nereāli.

RB: – Tomēr arī baumas tāpat vien nerodas... – J.T.: – Gribu atgādināt, ka esam Eiropas Savienībā (ES). Šis statuss dod priekšrocības, ka citu dalībvalstu pilsoņi bez ierobežojumiem savas tiesības var izmantot Latvijā. Savukārt mēs – citās ES zemēs. Pēdējā laikā ir atklāti divi mēģinājumi, kad mūsu cilvēki gribējuši apmainīt viltotas Īrijas vadītāja apliecības. Ir bijuši arī gadījumi, kad saņemam informāciju no ārvalstu kolēģiem par viltotām Latvijas autovadītāja apliecībām.

RB: – Tad varbūt var runāt par atsevišķu viltotāju, nevis pārdevēju tīklu? J.T.: – Viltotas autovadītāja apliecības pārsvarā izmanto ārvalstīs. Cik man nācies saskarties ar šīm viltotajām tiesībām, esmu pārliecināts, ka tās atšķirtu pat ceļu policists. Nevienu kvalitatīvu viltojumu vēl neesmu redzējis. Protams, dokumentus vilto visur – tas nav noslēpums.

RB: – Kā jūs komentētu autoinstruktoru piedāvājumu nopirkt tiesības?

J.T.: – Pieļauju, ka ne visi instruktori ir simtprocentīgi godīgi. Nu labi, bet tad dodiet konkrētus piemērus un uzvārdus! Tai pašā laikā statistika rāda, ka ar pirmo reizi braukšanas eksāmenu Bauskas ielā nokārto apmēram 55% no visiem. Tas nozīmē, ka cilvēki tomēr nav gatavi izbraukt ielās. Turklāt, ja ir pretenzijas pret instruktoru, tad ir iespēja par to informēt autoskolas vadību un kārtot eksāmenu komisijas klātbūtnē. Var pierādīt savu varēšanu, nevis filozofēt, ka visi jau negodīgi un es arī tāds būšu.

RB: – Jūs pats braucat ar mašīnu. Vai jums nerodas sajūta, ka pēdējā laikā ielas ir pilnas ar cilvēkiem, kuriem par satiksmes noteikumiem ir visai vāja nojausma? – J.T.: – Domāju, ka tas ir atkarīgs no tā, vai cilvēks, aizvēris autoskolas durvis, grib atcerēties, kas tur iemācīts.

RB: – Jūs domājāt plaukstošo un zeļošo "pofigismu"? – J.T.: – Jā, tieši tā. Tie ir cilvēki, kas ar šādu attieksmi iet cauri visai dzīvei. Viņi nereaģē uz aicinājumiem nākt un dzēst soda punktus (saņemtus par agresīvu braukšanu), pārlikt eksāmenu. Viņi atskrien tikai tad, kad saņem paziņojumu par tiesību atņemšanu uz gadu.

RB: – Ko var darīt lietas labā? Pieņemt bargākus sodus? – J.T.: – Likt viņiem saprast, ka sods ir neizbēgams; ka ne visu var risināt ar atpirkšanos.

Eksperiments

Pameklējot internetā, varam atrast dažus sludinājumus, kur cilvēki tiek aicināti iegādāties autovadītāja apliecību. Sazinājāmies ar kādu tirgoni pēc norādītās e–pasta adreses ilze0000@inbox.lv. Pēc pusotras nedēļas atnāca atbilde ar lūgumu uzrakstīt tālruņa numuru. Nopirkām priekšapmaksas karti un gaidījām zvanu. Tas atskanēja. Tika zvanīts no tādas pašas priekšapmaksas kartes. Puisis laipnā balsī lūdza nosaukt vārdu, uzvārdu un personas kodu. Arī tas tika izdarīts, nosaucot reāla cilvēka datus, kuram nekad nav bijušas tiesības. Tā pati laipnā balss noteica, ka tagad jāgaida, lai izietu drošības kontroli. Tā nu gaidām, gaidām un secinām, ka eksperiments izgāzies.

Juris Teteris stāsta, ka CSDD pretkorupcijas daļa arī mēģinājusi stāties sakaros ar vairākiem pārdevējiem. Parasti tas beidzas ar priekšapmaksas saņemšanu un varonīgā tirgotāja pazušanu. Tie ir krāpnieki, kuriem vajadzīga nauda.

Lasītāju vērojumi un komentāri

= Paldies, ka esat pievērsušies ne tikai bedrītēm uz ceļiem, bet arī satiksmes drošībai. Ja runājam par autoskolām, tad pirms gada mācoties saskāros ar negodīgu instruktoru rīcību. Kaut gan visi man zināmie cilvēki apgalvoja, ka esmu gatava likt eksāmenus un braukt protu, instruktors no autoskolas "Gross" tikai kāsa naudu un mani pie eksāmena nelaida. Viņš izteicās – ja jau esmu tik neattapīga, tad varot nokārtot, ka es tiesības vienkārši nopērku. Par notikušo ziņoju autoskolas vadībai. Nomainīju skolu un veiksmīgi nokārtoju visus eksāmenus, iegūstot tiesības. Vai tiešām cilvēkiem, kas pārdod vadītāja apliecības, nerūp satiksmes drošība un viņi nebaidās, ka šāds pircējs vienā jaukā dienā sadauzīs arī viņu auto vai nāvīgi traumēs kādu tuvu cilvēku?

= Kas notiek Bauskas ielā, kur tiek pārbaudītas jauno autovadītāju teorētiskās un praktiskās zināšanas? Man tikko bija avārija, ko (pilnībā nezinot satiksmes noteikumus) izraisīja jauna sieviete. Pēc dokumentos rakstītā, viņa tiesības ieguvusi pirms trim mēnešiem. Konkrētajā situācijā viņai krustojums bija jāšķērso pēdējai. To vadītāja, protams, nezināja.

= Vai tomēr atbildīgajām amatpersonām nav jāpārdomā likumi, lai braucējus, kas nopirkuši mašīnu, tiesības (bet brauktprasmi aizmirsuši piepirkt klāt), noņemtu no trases? Man ir 23 gadu braukšanas stāžs, bet, dienu dienā braucot pa Rīgu, ir skaidrs, ka liela daļa autovadītāju nezina ceļu satiksmes noteikumus.

***

Sludinājumi internetā par tiesību pirkšanu un pārdošanu

www.ss.lv, www. delfi.lv un www.reklama.lv

= Nopirkšu B kategorijas autovadītāja tiesības. Tālrunis 29621319.

= Tirgo tiesības – http://forums.delfi.lv/read.php?f=26&i=32668&t=32555

= Ir iespēja nopirkt autovadītāja apliecību. Rakstīt: ilze0000@inbox.lv

***

RB jautā

= Kā vērtējat savus kolēģus šoferus uz ceļa?

= Vai kādreiz esat domājis par autovadītāja apliecības pirkšanu?

Ivars, strādā par tūrisma menedžeri:

– Man autovadītāja tiesības ir jau 20 gadu. Pirms gadiem pieciem varēju sacīt, ka situācija uz ceļiem ir droša. Šobrīd viss liecina, ka autovadītāji sēžas pie stūres ļoti nesagatavoti vai jau nākamajā dienā pēc apliecības saņemšanas aizmirst visu, kas ir mācīts. Es uzskatu, ka šodien pa Latvijas ceļiem brauc ļoti daudz cilvēku, kam to nevajadzētu darīt.

Nekad neesmu domājis par tiesību pirkšanu. Es alkoholu un narkotikas nelietoju. Tāpēc tiesību atņemšana un tad domāšana, kā dabūt tās atpakaļ, man nedraud. Savulaik nebija ne grūti, ne dārgi pabeigt autoskolu. Diemžēl, kā jau sacīju, ikdienas situācijas uz ielām liek domāt, ka daudzi autoskolā vispār nav gājuši.

Jana, reklāmas projektu vadītāja:

– Pēdējā gada laikā man bijušas divas avārijas, ko izraisīja cits autovadītājs, pārkāpjot satiksmes noteikumus. Līdz policijas atbraukšanai notikuši ļoti asi "uzbraucieni" no vainīgo puses, cenšoties pierādīt, ka taisnība ir viņiem. Protams, varbūt tā ir vienkārši nekaunība, nevis zināšanu trūkums.

Nekad nav bijusi doma autovadītāja apliecību iegūt negodīgā ceļā. Neesmu arī dzirdējusi, ka kāds lielītos ar pirkšanas faktu.

Gints, students, strādā bankā:

– Man tiesības ir ļoti nesen. Tāpēc vēl pagaidām taustos. Palaižu visus – gan tos, kas pieklājīgi palūdz, rādot pagriezienu, gan tos, kas nekaunīgi spiežas virsū. Dažreiz ir pavisam dīvaini uz Brīvības ielas vai Salu tilta – braucu ar atļauto ātrumu, bet gandrīz visi pārējie kā stāvošam nesas garām.

Pirkt tiesības, protams, ir nelikumīgi. Taču, mācoties autoskolā, brīžam pārņēma pilnīga bezspēcība pret instruktoru patvaļu. Nomainīju trīs instruktorus. Trešais uzreiz pateica, ka esmu gatavs eksāmeniem, un tos arī noliku ar pirmo reizi. Pirmie divi instruktori tikai iekasēja naudu par stundām. Tāpēc nav ko brīnīties, ka kāds cilvēks šādā situācijā izvēlas nelikumīgu ceļu.

Komentāri (108)

Tēmas

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu