Riepu diski – ne tikai skaistumam (23)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ja, tuvojoties vasarai, esat izvēlējušies riepas, tad jātiek skaidrībā ar to diskiem. Proti, pārvietošanās procesā tiem galvenokārt ir atvēlēta drošības funkcija un tikai tad – estētiskā. Protams, no diskiem atkarīgs arī braucēja komforts, jo tiek nodrošināta mašīnas stabila ripošana.

Cik bieži gan dzirdēts: superviegli, taču trausli, tāpēc Latvijas ceļiem galīgi garām. No braukšanas pa Rīgas ielām tie plaisā un pēc dažām nedēļām ir metami laukā. Tas nozīmē, ka izvēlē kļūdīties nedrīkst.

Katram savu firmu

Pastāv divu veidu diski – tērauda un vieglo metālu ražojumi. Pirmie ir speciālas štancēšanas (kalšanas) procesā iegūti. To "izejviela" ir tērauda loksnes. Savukārt otrs veids ir vieglo metālu sakausējumi. Tā sauktie vieglie vai lietie diski ir vieglāki un noturīgi pret koroziju. Latvijas klimatam tas ir svarīgs faktors. Vienīgais to trūkums ir dārdzība. Piebildīsim, ka dārdzības ziņā rekords pieder amerikāņu "Asanti" ražotnes "ASF 130 Series" diskiem. Piemēram, viens komplekts izmaksā 2 000 000 dolāru.

Tā kā pasaulē disku izgatavotāju nav tik daudz kā riepu ražotāju, arī Latvijā pazīstamāko brendu nav daudz. Populārākie?– "Fondmetal", "Como", "Giro", "Montreal Race" un "Porto".

Diski ikdienai un sportam

Pērkot riteņu diskus, parasti tiek uzdoti divi jautājumi: cik izturīgs un kāds ir pārklājums? Pie mūsu "sālītajiem" ceļiem tieši pārklājuma kārta cieš visvairāk. Tāpēc arī Eiropā piešķirtais disku garantijas laiks pie mums ir krietni īsāks.

Riteņu diskus varam iedalīt:

=ikdienas jeb plaša patēriņa (16 un 17 collu),

=sporta.

Tā sauktie ikdienas diski maksā, sākot no 50 latiem un dārgāk. Savukārt sporta auto paredzētie diski tiek ražoti no dārgākām izejvielām, un to cena jau ir krietni augstāka (sākot no 300, 400 līdz pat vairākiem tūkstošiem latu). Pēc speciālistu atziņām, kvalitatīvākie ražojumi ir oriģinālie, jo rūpnīca taču ražo visu mašīnu kopumā. Turklāt metāla sastāvs ir rūpīgi sargāts ražotāja firmas noslēpums.

Nav vērts "mētāt firmu"

Kā novērots, pēdējais modes "kliedziens" ir auto ar lielāka diametra diskiem, kas uzstādīti platām, zema profila riepām. Daudziem šķiet, ka tādējādi viņu braucamais ir kļuvis "krutāks". Patiesībā vienīgais ieguvums ir spēja lielākā ātrumā izbraukt asus līkumus. Toties mīnusu ir daudz vairāk. Proti, pieaug riteņu rites pretestība, degvielas patēriņš un riteņu svars. Palielinās arī ģeometriskais novietojums pret automobiļa balstiekārtu, un tādējādi samazinās riepas lietošanas ilgums. Šķērsojot peļķes, riepa nespēj izvadīt ūdeni no paplatinātā riteņa apakšdaļas. Visbeidzot?– iebraucot bedrē, pastāv lielas iespējas deformēt vai pat sabojāt visu disku.

Kas jāzina par diskiem

=Noskaidrojiet, kāda izmēra diski der jūsu mašīnas riepām (kļūdoties jūs varat zaudēt auto garantijas remontu).

=Ziemā ieteicami "smagie", bet vasarā?– vieglie diski.

=Katram komplektam ieteicams iegādāties savus diskus, jo tā paildzināsies to kalpošanas laiks.

=Visus darbus, kas saistīti ar riteņu apkopi, izdariet, vēlams, vienā servisā.

Atcerieties: jaunas riepas – jauni diski, vecas riepas – veci diski.

=Pēc disku nomaiņas braukšanu vajadzētu uzsākt bez "uzrāvieniem".

=Ja kaut kas mašīnā klaudz, neklausa stūre vai nevar nobraukt taisni, tad vaina, visticamāk, meklējama riteņos, iespējams, pat diskos.

=Pārbaudiet disku stiprinājumus, lai visi ģeometriskie parametri sakristu.

=Parasti disku skrūves ir garas, tāpēc, pieskrūvējot riteni, jāraugās, lai tās netraucētu bremžu darbībai.

=Jāraugās, lai disku skrūves nebūtu arī pārāk īsas, jo citādi ritenis turēsies tikai uz pāris vītnes griezieniem.

=Samaksājot lielu naudu par diskiem un liekot uz tiem riepas, neuzticiet šo darbu kaktu meistariem.

=Ja pērkat lietotu auto, tad labāk lai tā diski būtu no tās valsts, kurā automobilis ražots (vai vismaz no kādas Rietumeiropas valsts).

=Kad servisā riteņi pieskrūvēti, jālūko, lai vajadzības gadījumā tos varētu atskrūvēt pats saviem spēkiem.

Uz diska jābūt:

=platumam collās;

=informācijai, kāda tehnoloģija izmantota ražošanā;

=preču zīmei vai ražotājfirmas nosaukumam;

=izgatavošanas laikam (piemēram, 0598?– 1998. gada 5. nedēļa);

=kontroles sertifikātam vai zīmei;

=nacionālā standarta zīmei;

=norādei par maksimālo slodzi kilogramos ("Max Load");

=norādei par to, kādām riepām diski paredzēti.

Komentāri (23)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu