10 gadi auto pasaulē! (11)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

TVNET ar Tevi ir kopā jau desmit gadus. Tas gan nav tik ilgs laiks, cik ar mums kopā bijuši auto un autosports, bet tomēr - daudz kas ir noticis un daudz kas no tā bijis zīmīgs un kļuvis neaizmirstams.

Ja notikums ir iekļuvis starp šiem desmit, tad tur tam arī jābūt, vienīgi par secību var strīdēties. Šī iemesla dēļ kārtību, kādā notikumi salikti, katrs var izvēlēties pats un pēc izvēles tos papildināt ar sev nozīmīgajiem, jo noteikti būs lasītāji, kam Bugatti Veyron rekords liksies mazāk svarīs nekā sava pirmā auto iegāde.

TVNET Auto desmitgades svarīgākie notikumi

Latvijā ievieš fotoradarus

Foto: LETA

Jau pāris gadus "priecē" autovadītājus, kas viena vai otra iemesla dēļ, vai varbūt neapzināti pārsniedz ātrumu, fotografē ceļu malās izvietoti fotoradari. Sodīto ir ļoti daudz un domājams, ka tādu būs vēl krietni vairāk, ja atkal iekustēsies plāns iegādāties vēl 160 žilbinošās ierīces. Bet tā jau būs tēma TVNET un 21. gadsimta otrās desmitgades topam.

Sāk būvēt auto, kas brauc ar 400 km/h

Bugatti Veyron Super Sports
Bugatti Veyron Super Sports Foto: Bugatti

Kāda cilvēka sapnis uzbūvēt auto, ar kuru pat nepraša varētu attīstīt vismaz 400 kilometru stundā lielu ātrumu, aizvadīto desmit gadu laikā kļuva par realitāti. Volkswagen vadītāja Ferdinanda Pīha neatlaidības rezultāts ir vācu koncernam piederošā autoražotāja Bugatti supermašīna Veyron. Tā kļuva par pirmo ielas automašīnu, kas spēj attīstīt vairāk nekā 400 kilometrus stundā (407 km/h)un daudziem asociējas ar augstāko sasniegumu autobūves jomā. Pēdējos gados dienas gaismu ir ieraudzījuši vairāki auto, kas Veyron pārspējuši par dažiem km/h, taču franču zīmols pavisam nesen tiem atkal parādīja vidējo pirkstu un izlaida Super Sports versiju, kas attīsta jau 431 km/h. Starp citu, Bugatti jau kārdina ar Veyron līdzvērtīgi jaudīgu un ekskluzīvu limuzīnu - Galibier.

Autovadītāju izglītošanas kampaņas

Izguli reibumu pirms sēdies pie stūres
Izguli reibumu pirms sēdies pie stūres Foto: LETA

Tā kā 21. gadsimta sākums Latvijā iezīmējās ar strauju autotirgus attīstību un jaunu automobiļu ieplūšanu,  bet autovadītāju braukšanas kultūra saglabājās iepriekšējā līmenī, bija nepieciešams ķerties pie izglītošanas un nu jau pēdējos gados pierasts pie visai regulārām vislatvijas akcijām. Tās cita starpā aicina nesēsties pie stūres reibumā, atturēties pat no "viena", jo arī tas var būt liktenīgs, bet gājējiem - bojāgājējiem šīs akcijas aicina neignorēt atstarotāja lietderību, ja sanāk iet pa ceļa malu drūmā rudens vakarā, nemaz nerunājot par nakts melnumu. Kā pēdējā no šāda veida kampaņām ir tā, kura pieļauj ballītes un kroga apmeklējumus, bet aicina pēc tam kārtīgi izgulēties un atturēties no autobraukšanas tulīt pēc pamošanās.

Globālās ekonomiskās krīzes sekas auto tirgū

Baraks Obama iemēģina General Motors hibrīdmašīnu Chevrolet Volt
Baraks Obama iemēģina General Motors hibrīdmašīnu Chevrolet Volt Foto: AFP/LETA

Globālā ekonomiskā krīze ne tikai izputināja Latviju, bet arī kādreizējos auto tirgus gigantus, kas par mājvietu sauc Detroitu, ASV. Tie ir Ford, Chrysler un General Motors, no kuriem tikai Ford pamanījās iztikt bez valsts atbalsta un bez jēdziena bankrots. Lai gan Ford pēdējā laikā veic sev agāk piederējušo zīmolu izpārdošanu un kā pēdējais šeit jāatzīmē Volvo, ko amerikāņi par nieka 1,8 miljardiem dolāru atdeva Ķīnas Geely, zilā ovāla marku krīze skāra visai saudzīgi. Daudz grūtāk klājās General Motors, kas finansiālo nedienu dēļ bija spiests ne tikai likvidēt zīmolus, bet sašaurināt ražošanu un zaudēt pasaulē lielākā autoražotāja godu. GM pozīcijas pārņēma centīgie japāņi no Toyota koncerna, bet tagad jau arī viņiem kāds cieši min uz papēžiem un šis kāds ir Volkswagen.

Elektroauto un hibrīdmašīnas

Elektriskais Mitsubishi i-MiEV - izmēģināts tepat Rīgā
Elektriskais Mitsubishi i-MiEV - izmēģināts tepat Rīgā Foto: TVNET

Lai gan pirmos elektroauto sāka būvēt jau pirms vairāk nekā simts gadiem, tie tikai pēdējā desmitgadē sāk atgūt aktualitāti, kas bija zudusi pēc naftas ieguves tehnoloģiju apguves un iekšdedzes dzinēju invāzijas. Mūsdienās jau faktiski ikvienas auto kompānijas bosa darba galda atvilktnē stāv mape ar elektroauto izstrādes plāniem un nav šaubu, ka drīz ikviens dīleris piedāvās ne tikai turbo un biturbo mašīnas, bet arī mazus bumbuļauto, kas darbojas ar baterijām. Tehnoloģijas attīstās nepārtraukti un tam pierādījums ir hibrīdmašīnu klāsta straujā paplašināšanās pēdējo gadu laikā.

Autosports pasaulē

Sebastjanam Loebam ir visas izredzes šogad kļūt par septiņkārtējo pasaules autorallija čempionu
Sebastjanam Loebam ir visas izredzes šogad kļūt par septiņkārtējo pasaules autorallija čempionu Foto: Citroen Racing/McKlein

21. gadsimta pirmā desmitgade iezīmējas ar daudz un dažādiem autosporta notikumiem pasaulē, tādēļ viena konkrēta vietā izcelšu vairākus. Auto ar dīzeļdzinēju uzvar Dakārā un Lemānā. Tiek kronēts septiņkārtējais Formula 1 čempions Mihaēls Šūmahers. Tiek kronēts seškārtējais (visai iespējams, ka šā gada beigās viņš būs jau septiņkārtējais) pasaules autorallija čempions Sebastjans Loebs. Dakāras maratonrallijs vienu gadu tiek izlaists terorisma draudu dēļ.

Motoru sports Latvijā

Andra Dambja konstruētais OSCar O3
Andra Dambja konstruētais OSCar O3 Foto: TVNET

Arī Latvijas motoru sporta dzīvē notikuši vairāki ievērības cienīgi notikumi, starp kuriem var atzīmēt Latvijas sportistu startu ar pašu būvētiem OSCar automobiļiem Dakāras rallijreidā gan Āfrikas, gan Dienvidamerikas kontinentā, turklāt ar labiem rezultātiem. Un kurš gan var aizmirst motosportista Jāņa Vintera sesto vietu Lisabonas-Dakāras braucienā 2007. gadā, kā arī motokrosista Kristera Serģa izcīnītos piecus pasaules čempiona titulus blakusvāģu klasē?

Sāk piepildīties Science-fiction filmu pareģojumi

Volvo S60 patlaban ir tālredzīgākais sērijveida auto, turklāt uz ielas dara visu iespējamo, lai izvairītos no nepatikšanām
Volvo S60 patlaban ir tālredzīgākais sērijveida auto, turklāt uz ielas dara visu iespējamo, lai izvairītos no nepatikšanām Foto: Volvo

Automobiļi, kas pirms gadiem divdesmit vai trīsdesmit vēl bija no gaisa pagrābts vārsmojums, nu ir daudzu cilvēku ikdiena. Šobrīd var droši teikt, ka astoņdesmito gadu amerikāņu kulta seriāla Knight Rider galvenais auto - ar runas spējām apveltītais KITT - drīzumā nonāks ražošanā. Un kādēļ gan lai tā nebūtu? Auto, kas pats nobremzē, ja tam priekšā izskrien bērns, mums jau ir, un auto, kas pamodina vadītāju, ja viņš pie stūres iemieg, arī mums ir un drīz būs arī auto, kurš prot iesēsties kādam astē un aizvest tevi līdz mājām.

Papildinājums Latvijas autosportā

Īsts autosporta veids lielai sabiedrības daļai - folkreiss
Īsts autosporta veids lielai sabiedrības daļai - folkreiss Foto: Aigars Tīdmanis, www.go4speed.lv

Paralēli klasiskajām autosporta disciplīnām kā autorallijs, autokross autošoseja, aizvadītajā desmitgadē vietu zem Latvijas Saules sev izkaroja arī attīstītākām valstīm raksturīgi sporta veidi - drifts, dragreiss, auto slaloms gymkhana un tautas autosacensības - folkreiss. Latviešu-benzīngalvu izsalkumu pēc dūmu smakas un motoru rūkoņas pat ir remdējušas Monster Truck sacensības Biķernieku stadionā.

Autobūve Latvijā

Amo Plant montāžas rūpnīca Jelgavā
Amo Plant montāžas rūpnīca Jelgavā Foto: LETA

Auto entuziastu, kas pašu spēkiem būvē un pārbuvē mašīnas, ir bijis vienmēr, turpretim autobūve 21. gadsimta Latvijā ir kas jauns. Tādēļ nozīmīgāko notikumu vidū ierindojam arī uzņēmuma Amo Plant dibināšanu rafiņu dzimtenē Jelgavā un atsākto autobūvi, kas pašlaik gan apdrobežojas ar autobusu un kravas auto montāžu.

Komentāri (11)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu