Jaunā koalīcija ir par vienota sabiedriskā medija izveidi

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Jaunā koalīcija vienojusies par vienota sabiedriskā medija izveidi, raksta laikraksts "Diena. Uz apvienota sabiedriskā medija veidošanu kā vienu no nākamās valdības prioritātēm norādījusi "Vienotība".

"Doma ir izveidot spēcīgu, efektīvu, modernu sabiedrisko mediju," apgalvo "Vienotības" pārstāvis Edvards Smiltēns. Viņš uzsver, ka vienota sabiedriskā medija veidošanas ideja "kļūst aizvien dzīvāka" un šogad vai nākamgad šajā jautājumā jābūt kādām konkrētām darbībām.

Arī Zatlera reformu partijai šķiet, ka tā ir "prātīga doma", jo ļautu efektivizēt darbu, norāda partijas pārstāvis Edmunds Sprūdžs. "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK esot par Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio apvienošanu, "taču tai jābūt saprātīgai gan pēc būtības, gan pēc termiņiem", turklāt jaunais sabiedriskais medijs nevarot nodarboties ar komercdarbību, stāsta apvienības pārstāvis Dzintars Rasnačs. Viņš paredz vēl šķēpu laušanu par diviem jautājumiem - cik tas maksās un kāda būs jaunā medija attīstības koncepcija.

Darba grupa jau izstrādājusi koncepciju

Pa valdības gaiteņiem klejo koncepcija par jauna sabiedriskā medija veidošanu, ko tapinājusi darba grupa Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) paspārnē. Koncepcijā par perspektīvāko atzīts ambiciozs jauna sabiedriskā medija veidošanas modelis, kura izmaksas lēš vairāk nekā 40 miljonus latu.

Kultūras ministrijas organizētā ekspertu grupā norādīts uz nepieciešamību koncepciju uzlabot. Latvijas Universitātes profesore Inta Brikše norāda, ka dokumenta autori nav ņēmuši vērā sabiedrības sašķeltību, ko rada divas pēc valodas nošķirtas mediju telpas, ignorējuši Latvijas politiskās kultūras un demokrātijas problēmas, nav arī domāts par sabiedrības līdzdalības veicināšanu. Tā vietā koncepcijā runā par arhīviem un "platformu stumdīšanu".

Sabiedrisko mediju prioritātei jābūt augstai satura un žurnālistikas kvalitātei, un šo jautājumu risināšana jāsāk ar atbilstošas politikas un sabiedrisko mediju likuma izstrādi, taču NEPLP jauno mediju būvē esošo likumu ietvaros, apgalvo Brikše.

NEPLP priekšsēdētāja vietniece Dace Buceniece uzsver, ka koncepcijas saskaņošanas procesā varēs redzēt, vai padome pati rosinās kādus uzlabojumus dokumentā.

Nav zināms, kādu laiku tas prasīs

Cik ilgs laiks nepieciešams, lai izveidotu jaunu sabiedrisko mediju, viedokļi atšķiras. Koncepcijā plānots to pilnībā izveidot nākamo septiņu gadu laikā (sabiedrisko mediju reorganizācija gan iezīmēta jau 2013.gada ceturtajā ceturksnī), savukārt Latvijas Universitātes lektoram Rolandam Tjarvem, kurš neizslēdz iespēju kandidēt uz jauno NEPLP sasaukumu, ir atšķirīgs viedoklis. Viņaprāt, ja tiek pieņemts lēmums izveidot apvienotu sabiedrisko mediju, to var izdarīt 3-4 mēnešu laikā. Jaunā medija veidošanas procesā jāatbild uz jautājumiem, ar ko jaunais medijs nodarbosies, kam kalpos un kas tur strādās, savukārt tehnoloģijas un telpas esot otršķirīga lieta.

Brikše neesot tik optimistiska par iespēju strauji izveidot apvienotu sabiedrisko mediju, taču arī piekrīt, ka "tur nav vajadzīgi milzīgi gadi". Taču vispirms esot jāsaprot, kādas ir iespējas šim mērķim piesaistīt Eiropas naudu.

Premjers Valdis Dombrovskis (V) ar preses pārstāvja starpniecību pauž - spriežot pēc investīciju mēroga, optimistisks projekta realizācijas laiks būtu 2-3 gadi. Vaicāts par lielo investīciju apjomu, premjers norāda, ka tas būtu rūpīgāk vērtējams pēc sabiedriskā medija pārvaldes un attīstības scenārija izvēles, uz ko NEPLP vēl neesot izsmeļoši atbildējusi.

Sabiedrisko mediju vadītāji ātram procesam netic

Sabiedrisko mediju vadītāji ir skeptiski pret iespēju apvienotu sabiedrisko mediju izveidot ātri. Latvijas Televīzijas vadītāja Edgara Kota viedoklis atbilstot koncepcijai. Vaicāts, vai dažu mēnešu laikā ir iespējams izveidot apvienotu sabiedrisko mediju, Kots norāda - jāsaprot, kas būtu darba uzdevumi, bet, viņaprāt, "dažu mēnešu laikā var noārdīt sabiedrisko mediju".

Latvijas Radio vadītājs Dzintris Kolāts netic, ka sabiedriskos medijus mēģinās apvienot jau nākamgad, reālāks termiņš esot 2013.-2014.gads. Taču jau tagad esot iespējas tehniskai sadarbībai starp Latvijas Televīziju un Latvijas Radio, ko Kolāta iespējamā pāriešana uz LTV Ziņu dienestu veicināšot.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu