Skip to footer
Šodienas redaktors:
Māris Kūrēns
Iesūti ziņu!

Policijai būšot vairāk netrafarētu auto

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Pēc grozījumu veikšanas tehniskajā specifikācijā, Iekšlietu ministrijas Nodrošinājuma valsts aģentūras (NVA) konkursā par tiesībām turpmākos piecus gadus piegādāt auto policijas vajadzībām, esošos netrafarētos Subaru Impreza, visticamāk, aizstās Ford Mondeo vai Volvo S60 un Volvo S80, vēsta „Neatkarīgā”. Iepirkumam gan ir arī virkne citu juridisku un tehnisku nianšu, kas ļāvušas apšaubīt tā lietderīgumu.

Pieaugs netrafareto automašīnu skaits

Nodrošinājuma valsts aģentūras (NVA) konkursā norādīts, ka policijas vajadzībām būs nepieciešami nevis četri jaudīgi auto, kā tas bija līdz šim, bet gan 26 līdz 30 spēkrati.

Vismaz 4,6 metrus garš vidējās klases vieglais pasažieru auto ar dzinēja darba tilpumu no diviem līdz 2,9 litriem ar turbīnu, vismaz 220 zirgspēku dzinēju, nepatērējot vairāk kā deviņus litrus uz simts kilometriem, ar automātisko ātrumkārbu priekšpiedziņas auto - šādi kritēriji noteikti netrafarētajiem policijas auto.

Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas apkopotie dati liecina, ka atbilstoši tiem varētu pretendēt septiņu ražotāju astoņas markas auto, taču

šos kritērijus izpilda tikai divu firmu trīs auto.

Aizdomas arī par citām iepirkuma sadārdzināšanas metodēm

LPAA valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs

Viktors Kulbergs aprēķinājis, ka iepirkuma tehnisko parametru un vērtējamo kritēriju sadalījuma dēļ

Latvijas nodokļu maksātājiem nākamajos piecos gados būs jāpārmaksā vismaz 10-20% no aptuvenās vismaz desmit miljonu latu iepirkuma summas,

ja tiks iepirkts minimālais automašīnu skaits - 689. Tas ir viens līdz divi miljoni latu.

Kā piemēru Kulbergs minēja ekonomiski neizdevīgo NVA vēlmi iepirkt nomā ne tikai automašīnas vērtību, bet arī tādas mainīgās ekspluatācijas izmaksas kā riepas, remontu, apdrošināšanu, apkopes, kā arī šo izdevumu pozīciju nākotnes izmaksu pieauguma riskus, turklāt visiem šiem maksājumiem pierēķinot finansējuma interešu procentu cenu.

Pieprasīt, lai cenā iekļauj tik neprognozējamas izmaksas arī kā OCTA, nozīmē papildu risku piedāvātāja pusē, kas neapšaubāmi ievērojami sadārdzina piedāvājuma cenu.

Labu gribēdami, palielina arī degvielas patēriņu

LPAA valdes priekšsēdētājs vērsa uzmanību arī uz automašīnu dzinēju tilpumu minimuma ierobežojumiem, kas kontekstā ar minimālās jaudas prasībām un maksimālo CO2 izmešu ierobežojumu, ir neloģiski. Pēc viņa sacītā, pasūtītājs, ierobežojot minimālo dzinēja darba tilpuma izmērus, it kā mēģinot panākt piedāvājumos lielāku dzinēja jaudu, ir netiešā veidā palielinājis nepieciešamo degvielas patēriņu.

Līdz ar to pretendents, kurš varētu piedāvāt modernākas automašīnas - ar maza tilpuma jaudīgiem dzinējiem ar turbopūti un ar vairāk zirgspēkiem, kā arī mazāku mašīnu svaru un zemāku degvielas patēriņu -, konkursā piedāvājumu nemaz nevar iesniegt, jo automašīnas dzinēja darba tilpums ir daudz mazāks par specifikācijā minēto minimumu.

Komentāri

Tēmas

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu