Skip to footer
Šodienas redaktors:
Oļesja Garjutkina
Iesūti ziņu!

Kas ir Montesori pedagoģija? (4)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Montesori pedagoģijas autore ir Marija Montesori, pirmā sieviete ārsts Itālijā. Viņa strādāja ar bērniem ar attīstības traucējumiem, radot viņiem speciālus mācību materiālus. M.M. audzēkņi teicami nokārtoja valsts eksāmenus, pārspējot normāli attīstītu bērnus.

Tādi panākumi mudināja M.M. izmēģināt, kas notiks, ja ar viņas materiāliem strādās normāli attīstīti bērni. Viņa atstāja medicīnu un visu turpmāko mūžu veltīja normāli attīstīto bērnu audzināšanai.

Marija studēja savu laikabiedru - psihologu un pedagogu darbus, novēroja bērnus, veica eksperimentus un pilnveidoja savus mācību materiālus bērniem.

1907. gadā Romā tika atklāta pirmā „Casa dei Bambini” („Bērnu Māja”), kuras slava ātri izplatījās pa visu Itāliju un vēlāk ārpus tās. Līdz 1913. gadam tika atvērtas desmitiem Montesori skolu Itālijā, Anglijā, Francijā, ASV un citās valstīs. Savukārt 1929. gadā tika dibināta Starptautiskā Montesori asociācija.

Es lūdzu visus bērnus, kuri visu spēj, kopā ar mani strādāt miera veidošanai starp cilvēkiem un pasaulē.”

Marija Montesori

Montesori pedagoģijas pamatprincipi

  • Bērnam ir sava Dabas dota attīstības programma.
  • Bērns mācās, aktīvi darbojoties.
  • Bērnam nepieciešama attīstoša vide, kurā viņš varētu apmierināt savu kāri pēc pasaules izzināšanas neatkarīgi no pieaugušā.
  • Pieaugušais (pedagogs) palīdz bērnam apgūt jaunas iemaņas, izdarīt atklājumus, taču nedara to bērna vietā.
  • Sensitīvie periodi ir laika posmi, kad bērns ar īpašu interesi darbojas ar lietām, kuras ir nepieciešamas noteiktu spēju attīstībai.
  • Pirmsskolas vecumā (līdz 6 gadiem) pasaules iepazīšanā noteicošā loma ir sajūtām.
  • Īpaši mācību materiāli radīti, balstoties uz bērnu novērojumiem un pētījumiem par bērnu attīstību un psiholoģiju. Tie veidoti tā, lai bērns spētu pats pamanīt savas kļūdas un tās labot.
  • Montesori vidē bērns var brīvi izvēlēties sev nodarbošanos, bet viņam jāspēj arī uzņemties atbildību un ievērot noteikumus.
Komentāri (4)
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu