Samazinot finansējumu pārvadājumiem, atkal cietīs pasažieri

FOTO: Gatis Bogdanovs/dzirkstele.lv

Valdība plāno vēl par trīs miljoniem latu samazināt finansējumu sabiedriskā transporta pārvadājumiem. Pasažieru pārvadātāji uzskata, ka tas var novest pie pārvadājumu tarifu celšanas, atsevišķu autobusu maršrutu slēgšanas un darbinieku skaita samazināšanas.

Meklēs iespējas uzņēmumā

"Valdības lēmums ir, bet mēs vēl īsti nezinām, kā tas skars pasažieru pārvadājumus ar autobusiem vietējas nozīmes maršrutos. Tas ietekmēs ne tikai iedzīvotājus, bet arī pārvadātājus. Būs ārkārtīgi stingri jādomā, kā izdzīvot. Sliktākais variants būtu biļešu cenu celšana un vietējas nozīmes autobusu reisu slēgšana," stāsta SIA "Gulbenes autobuss" direktors Aloizs Priedeslaipa. Šinīs dienās arī uzņēmumā jau notikušas diskusijas, kā kaut ko ietaupīt, visu nenoveļot tikai uz pasažieru pleciem. "Tas ir fakts, ka pēdējā laikā mēs jau meklējam iekšējās rezerves, mēģinām ietaupīt līdzekļus uz darbinieku rēķina. Par to esam runājuši arī ar arodbiedrību. Lielākās bažas rada tas, ka šobrīd valstī šī situācija ir neprognozējama, jo vienā dienā nolemj vienu, otrā – otru. Gulbenes novadā vietējas nozīmes autobusu maršrutu skaita samazināšana un tarifu celšana būs tikai pats pēdējais un sliktākais lēmums," saka A.Priedeslaipa.

Prioritāte – skolēni un nokļūšana darbā

Arī Gulbenes novada domes teritorijas plānotāja Marta Mikolaja pauž bažas, kā šis samazinājums skars vietējo pārvadātāju SIA "Gulbenes autobuss". "Ko uzņēmums vēl var samazināt, ja jau šogad ir plānots, ka zaudējumi sniegsies vairākos desmitos tūkstošu latu. Pērn, lai ietaupītu līdzekļus, jau samazinājām dienu skaitu reisiem vasaras mēnešos maršrutos Gulbene – Jaungulbene un Gulbene – Puidzulis – Mālmuiža. Diemžēl "Autotransporta direkcijas" kavēšanās dēļ šis samazinājums ilga tikai pusotru mēnesi, tāpēc neguvām cerēto efektu. Šogad šo samazinājumu atkal plānojam piemērot visu vasaru," stāsta M.Mikolaja. Plānotāja uzskata, ka jāņem vērā arī degvielas cenu nemitīgais kāpums, kas situāciju var padarīt vēl dramatiskāku. "Ļoti iespējams, ka būsim spiesti ķerties vēl pie kādu reisu samazinājuma un pat maršruta slēgšanas, kas nav saistīti ar skolēnu pārvadāšanu vai cilvēku nokļūšanu uz darbu. Šobrīd galvenā prioritāte ir tikai skolēni un iespēja cilvēkiem nokļūt darbavietā," uzsver M.Mikolaja.

Stāmerienas pagasta Kalnienas 83 gadus vecā iedzīvotāja Biruta Babule stāsta, ka jau tagad Gulbenē nokļūstot tikai tad, kad uz pilsētu atved meita. "Pasažieru autobuss kursē tikai divas reizes dienā. No rīta atbraucu, bet mājās tieku tikai pievakarē. Ar skolēnu pārvadāšanai domāto autobusu varu nokļūt tikai līdz pagasta centram, piemēram, pie ārsta. Ar to atbraukt uz Gulbeni nav atļauts," stāsta pensionāre. M.Mikolaja skaidro, ka šāds aizliegums tiešām pastāv. "Skolēnu autobusos citus pasažierus pārvadāt ir aizliegts. Tas ir noteikts līgumā. Ja skolēniem domātajā autobusā iekāps kontrole un atradīs svešus pasažierus, tas novadam var radīt ļoti smagas finansiālas sekas, jo būs pārkāpti šī transportlīdzekļa izmantošanas noteikumi un novada domei autobuss būs jāatmaksā pilnā apmērā līdzšinējo 10 procentu vietā. Izmantojot skolēniem domātos autobusus citu pasažieru pārvadāšanai, tiek kropļots sabiedriskā transporta tirgus," norāda M.Mikolaja.

Tas var radīt haosu

Akciju sabiedrības "Nordeka" Pasažieru pārvadājumu daļas direktors Sergejs Kanapijevs arī uzskata, ka notiekošo šobrīd ir grūti prognozēt, bet tarifu palielināšana "Nordekas" plānos neietilpstot. "Cilvēki jau tagad nav maksātspējīgi, jo biļešu cena, mūsuprāt, jau ir sasniegusi griestus. Runājot par autobusu maršrutiem un reisiem, tos vajadzētu rūpīgi analizēt. Ja tiešām tiks samazinātas kompensācijas par pasažieru pārvadājumiem, tad mums nebūs citas iespējas, kā vien samazināt reisu skaitu," pauž S.Kanapijevs. Direktors norāda, ka gan "Nordeka", gan citi pārvadātāji, kuri apkalpo starppilsētu maršrutus, jau 2008.gadā ir noslēguši koncesijas līgumu starp pārvadātājiem un Valsts SIA " Autotransporta direkciju". "Valsts uzņēmās pienākumu kompensēt visus zaudējumus. Tas nozīmē, ka, ja valsts šoreiz samazinās kompensācijas, tā neizpildīs līgumā noteiktās saistības, līdz ar to pārvadātājiem būs iespēja vērsties tiesā. Domāju, ka daudzi pārvadātāji centīsies izmantot šo iespēju. Vēl nav pieņemti bargi lēmumi, tāpēc mēs domājam, ka vēl ir iespējas par visu parunāt. Ar to nodarbojas arī Pasažieru pārvadātāju asociācija. Arī pārvadātāji savu iespēju robežās konsultējas. Mēs gribam pierādīt, ka šī dotāciju samazināšana var novest līdz haosam. Parādīsies nelegālie pārvadātāji, kuri nemaksā nodokļus, kam nav garantijas, ka transportlīdzeklis ir drošs. Tas pierāda, ka zaudētājs būs pasažieris un valsts," uzsver S.Kanapijevs.

Uz augšu