Skip to footer
Šodienas redaktors:
Oļesja Garjutkina
Iesūti ziņu!

Patērētāju tiesības pārkāpj 32 interneta veikali (5)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Īstenojot uzraudzības projektu par interneta mājaslapās īstenoto komercpraksi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 32 interneta veikalos konstatējis patērētāju tiesību pārkāpumus, informēja centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas pārstāve Ilze Žunde.

Katrā no pārbaudītajām interneta vietnēm konstatēts gadījums, kad sniegta neatbilstoša informācija par piedāvājumu un piedāvātās cenas spēkā esamību. 90% interneta vietņu nav nodrošināta iespēja saglabāt līguma nosacījumus un informācija par to pieejamību patērētājiem.

Konstatēts arī, ka 81% pārbaudīto vietņu nav sniegta informācija par atteikuma tiesībām un/vai noteikti ierobežojumi atteikuma tiesību realizācijai. 78% gadījumu konstatēti pārkāpumi saistībā ar preču cenu norādēm un preču pieejamību par norādītajām cenām, savukārt 50% vietņu norādīta neskaidra informācija par preču piegādes nosacījumiem, proti, izmaksām, nepatiesa informācija par patērētāja tiesībām saņemt preču piegādes izmaksas atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā, kā arī netiek veikta savlaicīga preču piegāde un patērētāju veikto maksājumu atmaksa.

Dažās vietnēs savukārt netiek sniegta vai tiek sniegta nepilnīga informācija par pārdevēju, nav pieejami preču apraksti, kā arī, veicot pirkumu, netiek nosūtīts pasūtījuma apstiprinājums.

Pēc PTAC aicinājuma konstatētie pārkāpumi 29 interneta vietnēs tika novērsti labprātīgi, divos gadījumos attiecīgā interneta mājaslapa slēgta, savukārt vienā gadījumā tika pieņemts lēmums uzlikt pārkāpējam tiesisku pienākumu izbeigt esošo un aizliegt paredzamo negodīgo komercpraksi, kā arī piemērots administratīvais naudas sods 3000 latu apmērā. Kā ziņots, PTAC atzinis SIA «Limaros» mājaslapā «www.e-baby.lv» īstenoto un ar distances līgumu izpildi saistīto komercpraksi par maldinošu un profesionālajai rūpībai neatbilstošu.

PTAC uzraudzības projektu sāka pagājušajā gadā. Kā norāda centrs, attīstoties tehnoloģijām un interneta pakalpojumu pieejamībai, aizvien biežāk Latvijas patērētāji kā preču un pakalpojumu apskates un iegādes vietu izvēlas internetu. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2011.gadā 52,3% Latvijas iedzīvotāju informāciju par precēm un pakalpojumiem meklēja internetā, savukārt 14,1% interneta lietotāju veica pirkumus tiešsaistē. PTAC projektu sāka, ņemot vērā elektroniskās vides attīstības tendences, kam līdztekus seko arī patērētāju sūdzību skaita pieaugums.

Centrs pārbaudes veica interneta veikalos «www.e-baby.lv», «www.maxshop.lv», «www.discover.lv», «www.bm.lv», «www.veicis.lv», «www.i-veikals.lv», «www.vertucatalog.lv», «www.bit2u.lv», «www.euroshop.lv», «www.ff.lv», «www.ultrastock.lv», «www.xp.lv», «www.signe.lv», «www.110.lv», «www.neoshop.lv», «www.aio.lv», «www.2u.lv», «www.zauers.lv», «www.ehalle.lv», «www.01pro.lv», «www.shopshop.lv», «www.forlife.lv», «www.simsim.lv», «www.starshop.lv», «www.verners24.lv», «www.eurostore.lv», «www.item.lv», «www.salezone.lv», «www.semicom.lv», «www.316.lv», «www.neostore.lv», «www.trialparts.net».

PTAC aicina patērētājus būt īpaši vērīgiem un pirms darījuma veikšanas mājaslapā apskatīt, vai ir sniegta informācija par pārdevēju - tā nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, elektroniskā pasta adrese, tālruņa numurs. Jāpārliecinās, vai mājaslapā ir pieejama informācija par preces cenu, preces cenas spēkā esamības laiku, preces piegādes nosacījumiem un izmaksām.

Centrs atgādina, ka pēc pasūtījuma veikšanas elektroniskajā vidē patērētājam ir tiesības saņemt pasūtījuma apstiprinājumu, kā arī pārdevējam ir jānodrošina iespēja saglabāt līguma noteikumus. Tas ļauj pārliecināties par noslēgto darījumu, pārbaudīt preces un tās cenas atbilstību, kā arī nepieciešamības gadījumā aizstāvēt savas tiesības.

Iegādājoties preces internetā, patērētājam ir tiesības 14 dienu laikā no preces iegādes dienas izmantot atteikuma tiesības, tas ir, atteikties no noslēgtā līguma bez jebkāda pamatojuma un nemaksāt par to pārdevējam nekādu kompensāciju. Patērētājam ir tiesības saņemt atpakaļ visas veiktās iemaksas pārdevējam, tostarp preces piegādes izmaksas. Savukārt patērētāja pienākums ir segt izmaksas par preces nogādāšanu atpakaļ pārdevējam.

Ja prece netiek piegādāta vai tā netiek piegādāta savlaicīgi, patērētājam ir tiesības atteikties no noslēgtā līguma un saņemt atpakaļ par preces iegādi samaksāto naudas summu, atgādina PTAC.

Strīdus vai domstarpību gadījumā centrs sākotnēji jautājumus aicina risināt pārrunu ceļā ar pārdevēju. Ja risinājums netiek rasts, ieteicams savu prasījumu noformēt rakstveidā. Ja situāciju neizdodas atrisināt šādā veidā, patērētājs ir tiesīgs vērsties ar iesniegumu PTAC vai ar prasību tiesā vispārējā civiltiesiskajā kārtībā. Vienlaikus patērētāji tiek aicināti ziņot PTAC par iespējamiem pārkāpumiem interneta vidē, lai nepieciešamības gadījumā varētu īstenot uzraudzības aktivitātes.

Komentāri (5)
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu