SC un PBK saista kas vairāk par iespējamo Ušakova saraksti

Krievu valodā raidošo Pirmo Baltijas kanālu (PBK), kas janvārī pirmo reizi kļuva par otru visvairāk skatīto televīzijas kanālu Latvijā, un partiju «Saskaņas centrs» (SC) saista kas vairāk par iespējamo Rīgas mēra un bijušā PBK darbinieka Nila Ušakova (SC) un kanāla darbinieku saraksti.

Politiķis norādījis kā «jārāda» sižeti PBK

Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) aizdomas par PBK ziņu ietekmēšanu, kas izrietēja no viņa un PBK darbinieku medijos noplūdinātās iespējamās sarakstes epastā, komentēt atteicies. Tomēr laikraksta «Diena» apkopotās PBK un SC piederīgo cilvēku saiknes met apstiprinošu aizdomu ēnu.

Laikraksts «Diena» atgādina, ka portāls «Kompromat.lv», turpinot Ušakova epasta sarakstes publiskošanu, aptuveni pirms mēneša ļāva ielūkoties mēra un Ziņu dienesta vadītājas Jūlijas Pirogovas, kā arī citu PBK darbinieku sarakstēs. Tās atklāja, ka bijušais PBK ziņu galvenais redaktors Ušakovs ziņu saturu turpinājis rediģēt arī laikā, kad pildīja 9. Saeimas deputāta pienākumus.

Kanāls Ušakovu informējis par plānotajiem ziņu sižetiem,

savukārt viņš Ziņu dienestam norādījis, kādiem materiāliem ir jāparādās ēterā. Nedz Ušakovs, nedz PBK pārstāvji komentārus par šo saraksti toreiz nesniedza, norāda «Diena».

Ušakovs un RD ziņās parādās uzkrītoši bieži arī tagad

«Diena» norāda, ka, aplūkojot vairākus pēdējo nedēļu PBK ziņu sižetus, redzams, ka Ušakovs un RD, salīdzinot ar citiem medijiem, ziņās parādās uzkrītoši bieži arī tagad. Piemēram, sižetu par RD rīkotajiem bezmaksas latviešu valodas kursiem PBK izvēlējies filmēt tieši dienā, kad kursantus apraudzīt ieradies arī mērs. Savukārt, stāstot par no Polijas uz Rīgas Svētā Pētera baznīcu pārvestajām senlietām, kuras Otrā pasaules kara laikā izveda no Latvijas, sižeta beigās dzirdams arī Ušakova viedoklis.

Ušakovs PBK strādāja līdz 2006. gadam, kad viņš kļuva par Saeimas deputātu. Tieši šajā gadā Pirogova SC ziedojusi 2670 latu, liecina KNAB mājaslapā atrodamā informācija. Ciešas saiknes starp PBK un SC atklājas arī biedrības «9.may.lv» mājaslapā. RD deputāta Vadima Baraņņika (SC) vadītās biedrības «draugu» vidū redzams arī Oļega Solodova vārds, kam pieder 50% no PBK īpašnieka Baltic Media Alliance (BMA). Turklāt PBK ir biedrības informatīvais atbalstītājs.

Dažādi reklāmas rullīši

Patlaban kanāla ēterā ir redzami reklāmas rullīši, kuros skatītāji tiek aicināti ziedot kara veterāniem. Pats Baraņņiks savulaik vadīja PBK Juridisko nodaļu, kā arī bijis BMA jurists. Līdz nokļūšanai RD deputāta krēslā viņš bija arī otra BMA īpašnieka Krievijas pilsoņa Alekseja Pļasunova pilnvarotā persona. Savukārt Solodovs 2009.gadā bija to 23 uzņēmēju vidū, kuri kopā ar Ušakovu devās uz Krieviju, lai piedalītos Maskavas pilsētas dienās un tiktos ar citiem biznesmeņiem.

Tāpat PBK pašlaik rāda reklāmas rullīti ar aicinājumu piedalīties parakstu vākšanā, lai ierosinātu referendumu par pilsonības piešķiršanu visiem Latvijas nepilsoņiem. PBK pārstāvis Edžus Vējiņš norāda, ka tā ir klienta apmaksāta reklāma, nevis sociāla kanāla kampaņa. Klients esot PCTVL, kas ir parakstu vākšanas iniciators, pietuvināta biedrība Cilvēktiesību līgu starptautiskās federācijas Latvijas Cilvēktiesību komiteja. Savukārt pirms referenduma par valsts valodas statusa piešķiršanu krievu valodai PBK ēterā bija redzami no BMA līdzekļiem finansēti aicinājumi balsot par.

Laikraksts arī atgādina, ka vasarā pirms 10.Saeimas vēlēšanām toreizējais Rīgas vicemērs Ainārs Šlesers (LPP/LC) no amata atbrīvoja pašvaldības uzņēmuma «Rīgas nami» ilggadējo vadītāju Andri Lāci par vairākiem pārkāpumiem uzņēmumā. Lācis atzinis, ka pārmetumi bijuši pamatoti, taču galvenais iemesls esot tas, ka viņš atteicies veikt uzņēmuma budžeta grozījumus un 120 tūkstošus latu paredzēt reklāmas izdevumiem. Dažus mēnešus vēlāk, kad uzņēmumu vadīja Kārlis Kavacs, tika noslēgts līgums ar BMA piederošu reklāmas pārdošanas uzņēmumu «Baltijas mediju reklāma». Par ko līgums tika noslēgts, neviena no pusēm nekomentē.

Latvijas iedzīvotāji kanālam PBK pērn veltīja 10,1% TV skatīšanās laika.

Uz augšu