Skip to footer
Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Taksometra šofera darbs - nodarbe, ko nenovēlētu pat ienaidniekam (86)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Jānis pirms pusgada zaudēja darbu un pieteicās par taksometra šoferi uzņēmumā „Alviksa”. Tomēr viņa laime nebija ilga.

Jānis, vīlies taksometra šofera darbā: "Lai sāktu strādāt, ir jāiemaksā 50 latu drošības nauda. Es uzreiz prasīju, kāds tai ir pamatojums, uz ko man atbildēja, ka tas ir sakarā ar iespējamajiem noteikumu pārkāpumiem, lai inspekcijai nebūtu ilgas ķibeles un uzreiz nomaksātu sodus.”

Jānis bija neizpratnē, taču darbu vajadzēja, tāpēc viņš bija gatavs visiem noteikumiem. Tomēr visvairāk vīrieti pārsteidza kas cits - ar viņu darba līgums tā arī nav noslēgts.

Jo tālāk, jo trakāk. Nostrādājis aptuveni 200 stundu, Jānis saņēma nieka grašus. Jānis: „Ja tā godīgi saka, priekš ģimenes sanāca 25-30 lati. Darba dienās plāns ir 24 lati, bet no piektdienas līdz svētdienai - 30 lati. Tas skaitās pats darba ražīgums. Algu, vārdu sakot, nemaksā."

Katru dienu, neatkarīgi no klientu skaita, šoferiem uzņēmuma vadībai jānodod 24 lati. Pārējais ieripo šofera kabatā. Ja neizpildi arī minimumu, to atvelk no iemaksātās drošības naudas. Jānis: „Benzīns tev jāpērk par savu naudu, lai varētu sākt strādāt. Darbadienas sākumā ir 3 līdz 4 litri, ja paliek no pārinieka. Tagad mūsu laikos nav tā, kā bija padomju laikos, kad cilvēki uz ielām ķēra takšus. Tagad ir viss atkarīgs no dispečera. Dispečeriem ir savi vadītāji. Un viņi dod klientus pa mobilo telefonu. Piezvana un saka - Juri, Pēteri vai Nikolaj, brauc.”

Lai būtu šī lieliskā darba iespēja, Jānim nācās vēl pašam piemaksāt. Aizejot no darba, vīrietis palika pie sasistas siles, jo sociālais nodoklis par viņu nav maksāts. Jānis: „Sieva arī no sākuma nesaprata, bet pēc tam jau sāka teikt – katru dienu tu ņem pa trīs, pa pieci lati, lai varētu ieliet benzīnu.”

„Alviksa” vadītāji uzskata, ka uzņēmumā viss kārtībā. Netiek slēgti darba līgumi? Tas taču likumīgi! Vladimirs Lugovšis, „Alviksa” īpašnieks: "Konkrētus jautājumus un konkrētas atbildes jums neviens nesniegs, jo katra kompānija juridiski ir gatava pierādīt savu taisnību. Es varu pateikt, ka vismaz mūsu kompānijā, kuras īpašnieks esmu es, ka varbūt ne visos 100% gadījumu, bet 98% gadījumu gan viss notiek likuma ietvaros."

Lai kādus likumus nepiesauktu „Alviksas” īpašnieks, darba likums attiecas arī uz taksometru uzņēmumiem. Mārīte Noriņa, Valsts darba inspekcijas direktora vietniece: "Taksometru vadītāji nav nekāds izņēmums - darba devējam ir jāslēdz līgums ar šo cilvēku.”

Normunds Nurks, "Lady taxi" direktors: "Ir darba līgums, kuram arī pamatā ir arī iekšējās kārtības noteikumi un darba instrukcijas. Mums te pat var redzēt, kādi ir iekšējās kārtības noteikumi."

Un kā ar prasību šoferiem iemaksāt 50 latu drošības naudu? Valsts darba inspekcijas direktora vietniece norāda, ka darba likums nevienā gadījumā neparedz tādas darbības un garantijas iemaksas. Tomēr potenciālajiem taksometru firmu darbiniekiem jārēķinās ar to, ka šoferi baro noripotie kilometri. Normunds Nurks: „Tātad atmaksas sistēma ir elastīga, viss ir atkarīgs no padarītā darba. Bet no savas pieredzes es varu teikt, ka savā laikā, kad gan vēl bija, varētu teikt, ekonomiski labāki laiki, es pats pelnīju ap 1000 latiem mēnesī."

Tikmēr Jānim, kurš nonācis neapskaužamā situācijā, pēc palīdzības jāvēršas darba inspekcijā.

Komentāri (86)
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu