Kas ikdienā jāatceras labam vadītājam

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Būt par labu vadītāju ir māksla. Ir jāprot ne vien veiksmīgi attīstīt savu biznesu, bet arī veidot komandu, kas ir lojāla uzņēmumam. Vadītājam jāprot sabalansēt attiecības ar ārējiem, uzņēmuma attīstībai nozīmīgiem klientiem un ar personālu, kas ir viens no būtiskākajiem faktoriem, lai uzņēmuma vārds vai nu tiktu slavēts vai arī pelts.

5. lietišķās estētikas kongresā Rīgā, Kongresu namā korporācijas V.I.P. vadošais speciālists NVS valstīs un Austrumeiropā Andrejs Andrejevs lasīja lekciju par personāla nozīmi uzņēmuma attīstībā. Andrejevs atzīmēja, ka to, vai jūs būsiet labs vadītājs, nenosaka jums piederošais naudas daudzums. Labam vadītājam ir jāatceras vairākas lietas, pirmām kārtām jau tās, kas viņam pašam ir jādara:

  • jāvada uzņēmums;
  • jāveido uzņēmuma stratēģija — vadītājam ir jābūt skaidrai vīzijai par to, kurp virzās uzņēmums;
  • jāpievērš uzmanība personāla atlasei un apmācībai;
  • vienmēr jānosaka, kādi ir iespējamie resursi, un tie jāizmanto.

Tomēr viens no svarīgākajiem faktoriem, kas jāatceras vadītājam — jāsaprot, kas ir labs, pozitīvs darbiniekos un jāveicina viņu izaugsme, jāpalīdz personālam realizēties. Un vienmēr jāatceras, ka vadītājs ir tāds pats cilvēks kā darbinieki — labs vadītājs sevi nekad nestādīs augstāk par saviem darbiniekiem.

Kādas īpašības jeb kvalitātes piemīt labam vadītājam?

  • Vadītājam ir jābūt speciālistam savā jomā un jāmīl sava profesija.
  • Vadītājam ir jābūt administratoram, viņam jābūt tam cilvēkam, kurš ir augstākā instance, kas var sniegt atbildes.
  • Vadītājam ir jābūt novatoram — ja vēlaties savā kolektīvā būt ne vien formālais, bet arī neformālais līderis, jūs nedrīkstat baidīties no jaunievedumiem — nebaidieties eksperimentēt!
  • Vadītājam jābūt saziņas virtuozam — ir jākontaktējas ne tikai ar biznesam nozīmīgām personām ārpus kolektīva, bet jāsaprot, cik svarīgi ir komunicēt ar saviem darbiniekiem. Viens no katalizatoriem, lai noteiktu, vai jums tas izdevies, ir: paraugieties, vai padotie kopē jūsu izturēšanos — cilvēkiem vienmēr ir tendence kopēt pozitīvus piemērus.
  • Vadītājam jābūt stratēģim — jūs nedrīkstat ieslīgt rutīnā vai pārlieku iedziļināties dažādās niansēs. Atcerieties, ka jums jāprot deleģēt savi pienākumi un jāredz uzņēmuma attīstība kopumā, jo no tā, vai jums ir kopēja vīzija, atkarīgs, vai arī darbinieki spēs saskatīt uzņēmuma globālos mērķus;
  • Vadītājam jābūt labvēlīgam — jebkurā dzīves sfērā darbojas princips «dots devējam atdodas» — jo labvēlīgāks būsiet pret saviem darbiniekiem, jo vairāk labvēlības viņi sniegs jums.

Īpašības, kas sevī jākultivē vadītājam.

  • Enerģijas pārpilnība — vadītājam ir «jādeg» acīm, viņam ir jābūt piemēram saviem darbiniekiem, jārāda piemērs, kādai attieksmei jābūt pret darbu un pret uzņēmuma attīstību.
  • Pašpārliecinātība — īpašība, kas ir svarīga jebkuram vadītājam un darbiniekam. Andrejevs norādīja, ka pašpārliecinātību var arī trenēt — vienkārši uzstādiet nedaudz augstākus mērķus kā līdz šim un sasniedziet tos. Vēlams šos sasniegumus pierakstīt, lai ikdienas darbā tie neaizmirstos.
  • Finanšu darbības pārzināšana — vadītājam nav jābūt grāmatvedim vai finansistam, bet viņam ir jāsaprot, kā notiek naudas plūsma.
  • Māka vadīt.
  • Māka uzstādīt globālus mērķus — vadītājam jābūt skaidriem kritērijiem, pēc kuriem var noteikt, kad mērķi ir sasniegti.
  • Paškritika.
  • Kaujas gars.

Andrejs Andrejevs kongresā sniedza arī dažus vērtīgus padomus, kā uzņēmumā veidot darbinieku lojalitāti un izaugsmi.

  • Darbiniekiem jājūt, ka viņi dara kopēju darbu, ka viņiem tiek dota privātā telpa, kurā strādāt, un darbiniekam ir jārada svarīguma sajūta — ka viņš veic darbu, kas palīdz uzņēmumam attīstīties un augt.
  • Darbiniekiem jālepojas ar vietu, kurā viņi strādā.
  • Pret darbiniekiem jābūt tādai attieksmei, lai viņi vēlētos darbam veltīt pēc iespējas vairāk laika — un ne jau tāpēc, ka vadītājs tā liek, bet tāpēc, ka viņos ir entuziasms augt un attīstīties ne vien personiski, bet arī attīstīt uzņēmumu.
  • Darbiniekos jārada komandas gars.
  • Katram darbiniekam jāveido sajūta, ka viņš personiski piedalās uzņēmuma attīstībā, ka viņa darbs ir būtisks kopējo darbu virknē.

Vadītājam jāatceras, ka viņš uz saviem darbiniekiem var iedarboties materiāli, intelektuāli un emocionāli, tomēr nekad nedrīkst uzskatīt, ka tikai viens no šiem veidiem ir labs stimuls, kā uzmundrināt darbiniekus un veicināt lojalitātes rašanos — ir jāizmanto visi veidi.

Kā tad stimulēt personālu attīstīt uzņēmumu un radīt viņos lojalitāti?

  • Vadītājam pastāvīgi jācenšas darbiniekiem radīt pašizpausmes iespējas, ir jāprot novērtēt katra darbinieka potenciāls.
  • Katram darbiniekam jāizsaka atzinība, ja viņš to ir pelnījis un ir svarīgi atcerēties, ka atzinību vajag izteikt publiski, bet ja vēlaties darbinieku kritizēt, tad dariet to zem četrām acīm.
  • Uzņēmumā ir jārada savstarpējā koleģiālā cieņa.
  • Darbiniekiem jābūt profesionāliem un ar plašu redzesloku — tas nozīmē, ka vadītājam regulāri jādomā par to, lai personāls būtu informēts un apmācīts par jaunākajām tendencēm nozarē un lai viņš būtu spējīgs aizstāt kādu citu darbinieku, ja tas nepieciešams.
  • Katram darbiniekam jājūt nedaudz autonomijas, lai viņš justos, ka vadītājs uz viņu paļaujas un dod zināmu rīcības brīvību.
  • Arī darbiniekos jāstimulē divas ļoti svarīgas īpašības — pašpārliecinātība un pašcieņa.

Tikai apkopojot visus šos faktorus, vadītājs var izveidot komandu, kas uzņēmuma attīstībā ieguldīs tikpat daudz, cik savā. Mijiedarbībai starp vadītāju un darbiniekiem jābūt abpusējai — galvenais, lai būtu vēlēšanās!

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu