Piesedz maršruta taksometru pārkāpumus.

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Rīgā ir izsniegtas licences pārvadājumiem 45 maršruta taksometru līnijām, ko apkalpo vairāk nekā divdesmit firmu. Tās savā starpā sīvi konkurē, turklāt bizness šajā nozarē bieži vien klāts ar aizdomu plīvuru.

Pirmās privātās kompānijas pasažieru pārvadāšanā Rīgā sāka darboties 1992. gadā. Pērn kopējais privāto kompāniju pārvadāto pasažieru skaits bija 21,6 miljoni. Pēc datiem uz 1. martu, pasažieru komercpārvadājumus galvaspilsētā veica 27 privātās kompānijas, kuras apkalpoja 43 maršruta taksometru līnijas un astoņus taksobusu maršrutus. Lielais operatorfirmu skaits izskaidrojams ar to, ka licences iegūšanai uz maršrutu nepieciešama tikai viena īpašumā esoša mašīna, kas tiks izmantota darbam, bet pārējās var būt arī nomātas no fiziskām vai juridiskām personām. No visām operatorkompānijām 46% no kopējā maršrutu skaita apkalpo trīs kompānijas – a/s Rīgas taksometru parks (RTP), a/s Rīga-Taxi un SIA VAS-SV. SIA Rīga Taxi valdes priekšsēdētājs Genādijs Aksjonovs teica, ka vieglo un maršruta taksometru bizness ir pietiekami rentabls. Negodīgie uzņēmēji nosmeļ krējumu Diemžēl bizness nepārtraukti tiek kavēts, un lielā mērā pie tā vainojama negodīga konkurence – dempings tarifos, skaitītāju neverificēšana, reisu neizpilde neizdevīgos laikos utt., uzskata G. Aksjonovs. RTP valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks izteicās, ka maršruta taksometru izdevīgums slēpjas apstāklī, ka tie ir «regulāri un pastāvīgi ienākumi». Nelegālo pārvadātāju parādīšanās kādā līnijā lielākoties uzrāda trūkumus tās apkalpošanā, tātad nepieciešams šādu uzņēmējdarbību legalizēt, uzskata L. Muižnieks. Nelegāli strādā visu acu priekšā Lai saņemtu domes atļauju veikt pārvadājumus kādā konkrētā maršrutā, komplektā jāuzņemas saistības vest pasažierus arī neizdevīgākos laikos (agrās rīta vai vēlās vakara stundās), taču daudzas firmas šīs saistības nepilda. Vēl vairāk – firmas mierīgi darbojas nelegāli visu acu priekšā. Neatkarīgās uzmanību piesaistīja 206. maršruts, kur pārvadājumus veic SIA Kort. Pat Rīgas domes Satiksmes departamenta (SD) mājas lapā internetā minēts, ka šī firma pārvadājumus maršrutā Mežciems–Jugla 3–Centrālā stacija veic no pulksten 18 līdz 2 un no pulksten 5 līdz 9. Šajā līnijā it kā vajadzētu kursēt tikai diviem mikroautobusiem. Taču katrs viegli var pārliecināties, kaut uz dažām minūtēm piestājot pieturā Merķeļa ielā, iepretim viesnīcai Saulīte, ka šīs firmas mikroautobusi brauc dienā, turklāt reizēm minētajā pieturā vien stāv divas Kort mašīnas. Interesanti, ka pēc Neatkarīgās interesēšanās par minēto maršrutu, pēc neoficiālas informācijas, pašvaldības licencēšanas komisija šai firmai piešķīrusi atļauju braukt arī dienā. Pēc Uzņēmuma reģistru apkalpojošās bāzes Lursoft datiem, SIA Kort pieder Adilam Mehtijevam, uzņēmuma juridiskā adrese ir Tvaika ielā 3. A. Mehtijevam pieder vēl vairākas uzņēmējsabiedrības, no kurām dažas bāzētas arī Tvaika ielā 3. Interesantākā no tām ir Avis Trans, kas nodarbojas arī ar taksometru pakalpojumiem. Tajā trešdaļa kapitāldaļu pieder Saidai Mehtijevai, bet firmu vada Igors Krasovskis, Rīgas Galvenās policijas pārvaldes priekšnieka Igora Krasovska dēls. Krievu valodā iznākušajai presei I. Krasovkis juniors nav noliedzis, ka šī firma apkalpo Kort automašīnas. Kas piesedz komercpārvadātājus? Licences kartītes cena mēnesī ir 50 latu, bet maršruta atļauja – 35 lati vienai automašīnai mēnesī, tāpēc izdevīgi pieslēpt patieso mašīnu skaitu. Sods par pārvadājumu noteikumu neievērošanu var būt pat 250 latu, taču neizskatās, ka minēto firmu tas īpaši uztrauktu. Vai nu tai ir daudz naudas, vai arī kontrolētāji viegli noprotamu iemeslu dēļ šai firmai vienkārši neriskē ķerties klāt. Šā gada laikā maršruta taksometri kopumā pārbaudīti vidēji 1279 reizes mēnesī, un fiksēto pārkāpumu skaits ir vidēji 107,8 reizes mēnesī, informēja SD Pasažieru komercpārvadājumu kontroles dienesta vadītājs Jānis Kazāks. Pārbaudes tiek veiktas proporcionāli automašīnu un reisu skaitam, lai gala rezultātā ik mēnesi tiktu pārbaudīti visi maršruti. Visbiežāk maršruta taksometru vadītāji pārsniedz atļauto pasažieru skaitu vai neievēro maršrutu, kā arī neizsniedz biļetes. Kā informēja J. Kazāks, kontroles dienests ir konstatējis vairākus pārkāpumus arī 206. maršrutā. Izņemti nepareizi noformēti un licencēšanas noteikumiem neatbilstoši dokumenti, turklāt konstatēta atļautā darba laika un braukšanas grafika neievērošana. Ja pasažieru komercpārvadājumi tiek veikti neatļautā maršrutā, netiek ievērots kustības grafiks vai tiek fiksēti citi pārkāpumi, iespējams anulēt arī licenci. Līdz šim gan pirms termiņa izbeigts maršruta apkalpošanas līgums un anulētas maršruta atļaujas tikai SIA Raba, kas apkalpoja taksobusa maršrutu nr. 111, informēja SD Pasažieru komercpārvadājumu daļas vadītāja Dana Ziemele. Dome rada nedrošību Pasažieri atbalsta mobilos un ātros maršruta taksometru pakalpojumus, taču arī dome kavē šo biznesu. Piemēram, maršutu taksometriem šobrīd atļaujas tiek pagarinātas tikai līdz gada beigām, tādējādi nav iespējams plānot turpmāko darbību, sūdzējās G. Aksjonovs. Pasažieru pārvadājumi ar maršruta taksometriem pilsētā tiks saglabāti. «Visticamāk, ka šī tirgus niša paliks privātoperatoru ziņā, attiecīgi to sakārtojot. Šo pārvadājumu veida nodošana pašvaldības sabiedriskā transporta uzņēmumiem netiek plānota,» solīja D. Ziemele.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu