Ar kādu lidmašīnu Baltijā ceļos Francisks? Pāvesta lidojumu etiķete

FOTO: AFP/SCANPIX

Pāvils VI 1964. gadā bija pirmais pāvests, kurš uz savām vizītēm sāka doties lidmašīnā, savukārt visaktīvākais lidotājs bija Jānis Pāvils II, kurš ar lidmašīnu veica vairāk nekā 116 000 kilometru - vairāk nekā visi viņa priekšgājēji kopā. Pašreizējais pāvests Francisks piecu gadu laikā ar lidmašīnu apmeklējis vairāk nekā 30 valstis, kam drīzumā pievienosies arī visas trīs Baltijas valstis. Portāls TVNET pēta, kāda ir pāvesta lidojumu etiķete un kā izskatīsies lidmašīna, kurā viņš ieradīsies Latvijā.

Pāvests visbiežāk ceļo ar Itālijas nacionālo lidsabiedrību "Alitalia", ko gan pēdējā laikā piemeklējušas tik smagas finansiālas problēmas, ka tai tiek meklēts pircējs. Kompānija piešķīrusi pāvestam īpašu lidojuma numuru - "AZ4000". Lai arī numurs ir viens, lidmašīna katrreiz var būt cita, jo Vatikānam nepieder neviens lidaparāts.

Baltijā pāvests lidos ar "airBaltic"

Taču vizītē Baltijas valstīs pāvests izmantos vietējās aviokompānijas "airBaltic" pakalpojumus. Pirms pāvesta uzņemšanas lidmašīna būs jāiekārto atbilstoši stingriem priekšrakstiem, ko lidsabiedrība saņēmusi no Vatikāna.

"airBaltic" korporatīvās komunikācijas vadītāja Alise Briede portālam TVNET pastāstīja, ka uz "airBaltic" lidmašīnas atbilstoši šādu vizīšu standartiem tiks izvietots pāvesta oficiālais ģerbonis un karogs. Tas atradīsies labajā pusē no iekāpšanas durvīm, pirms "airBaltic" logo.

Pēc standarta procedūras tiks mainīts arī lidmašīnas iekšējais izvietojums, par kuru sīkākas detaļas paust aizliegts.

Pāvests no Lietuvas uz Latviju un Igauniju lidos "airBaltic" jaunajā lidmašīnā "Airbus" A220-300. Šāda tipa lidmašīna nekad iepriekš nav vedusi pāvestus. Šo lidmašīnu "airBaltic" saņēma 2016. gada 31. novembrī, bet reisus tā sāka tā paša gada 14. decembrī.

FOTO: AFP/SCANPIX

Pāvesta lidojumi mūsdienās kļuvuši pieticīgāki

Lidojumos pāvestam parasti tiek atvēlēta viena vai divas vietas biznesa klasē, savukārt žurnālisti, kas dodas viņam līdzi un cer iegūt īsu interviju, tiek sasēdināti ekonomiskajā klasē.

Taču pagātnē pāvestu lidojumi bija greznāki. Garākos lidojumos biznesa klasē tika atbrīvotas pirmās krēslu rindas un brīvajā vietā nolikta ērta gulta, lai pāvests naktī varētu atpūsties tikpat labi kā savās mājās. Muzejā Kanzasā, ASV, apskatāma divguļamā gulta, kurā Jānis Pāvils II gulēja lidojumā uz ASV, izmantojot aviokompānijas TWA pakalpojumus. Interesanti, ka gulta bija aprīkota ar drošības jostu.

FOTO: SCANPIX

Kādreiz "Alitalia" lidojumos pāvesta pavadoņi saņēma dāvanas - vīnu, šokolādi vai smaržas.

Mūsdienās pāvesta pārvadāšanai tiek izmantotas parastas pasažieru lidmašīnas, un lielākā greznība, ko bauda Francisks, ir iespēja vienam pašam sēdēt biznesa klasē.

Pāvesta lidojumu etiķete

Pāvests ārvalstu vizītēs dodas parastās pasažieru lidmašīnās. Taču tām tiek veiktas dažas izmaiņas atbilstoši šādu vizīšu protokolam: pie lidmašīnas durvīm jābūt redzamam pāvesta ģerbonim, pilota kabīnes ārpusē izvietots Vatikāna karogs, bet salonā sēdekļu galvas balsti tiek izdekorēti ar pāvesta simboliku izšūtām spilvendrānām.

FOTO: EPA/Scanpix

Pāvestu pavada apmēram apmēram 30 cilvēku delegācija, kurā ietilpst dažādu rangu katoļu garīdznieki un Vatikāna drošībnieki. Lidmašīnā ar pāvestu parasti kāpj arī aptuveni 70 žurnālisti. Līdz ar to lidmašīnā kopā ar apkalpi atrodas vairāk nekā simt cilvēku.

Pāvests sēž biznesa klasē, kas norobežota ar aizkaru. Žurnālistiem vieta tiek ierādīta ekonomiskajā klasē. Lidojums atpakaļ uz Romu žurnālistiem ir saspringtākais laiks visā vizītē, jo apmēram pusstundu pēc pacelšanās pāvests lidmašīnā sniedz preses konferenci. Parasti viņš runā itāļu valodā, tāpēc itāļu žurnālisti palīdz teikto pārtulkot angļu valodā runājošajiem kolēģiem. Dažkārt iespējamas arī īsas intervijas divatā. Atlikušo lidojuma laiku žurnālisti pavada, rakstot un ierunājot sižetus.

FOTO: SCANPIX

Francisks vairākkārt pārkāpis pierasto lidojumu etiķeti. Piemēram, 2013.gadā viņš Romas Fjumičīno lidostā pats ienesa lidmašīnā savu bagāžu - melnu ādas portfeli. Acīgie vērotāji norādīja, ka neviens pāvests nesenā vēsturē neesot nesis pats savu somu.

Pēcāk pāvests intervijā teica, ka somā esot atradies skuveklis, vizītes plāns un reliģiskas grāmatas, un viņš neredzot nekādu iemeslu tik lielai mediju uzmanībai. 

No šā ieraduma Francisks nav atteicies - 2018.gadā viņš joprojām lidmašīnā kāpj ar savu portfeli rokās.

FOTO: SCANPIX

Kā šogad lidojis Francisks?

Šogad pāvests Francisks devies vairākās lielās ārvalstu vizītēs. Janvārī viņš devās uz Čīli un Peru. Latīņamerikas lielākās aviokompānijas LATAM lidojumā starp divām Čīles pilsētām Francisks izdarīja ko neredzētu - reisa laikā salaulāja stjuartu pāri. 39 gadus vecā Paula Podesta Ruisa un 41 gadu vecais Karloss Sjufardi Eloriga iepriekš bija "sarakstījušies" dzimtsarakstu nodaļā, bet pāvests Francisks deva viņiem savu svētību improvizētā ceremonijā lidmašīnā.

"CBS News" žurnālists Stīvs Dorsijs sociālajos tīklos ievietoja ar roku rakstīto apliecinājumu, ko parakstīja līgava, līgavainis un liecinieks.

FOTO: REUTERS/SCANPIX

LATAM pirms pāvesta ierašanās atklāja īpašu lidmašīnu, kas tika izmantota lidojumos starp Čīles pilsētām Temuko, Santjago un Ikiki. "Airbus A321" lidaparātā ir vieta 220 pasažieriem - varētu izklausīties daudz, taču pāvestu šajā vizītē pavadīja apmēram 130 cilvēki. Lidaparāta ārpusē bija izvietots pāvesta Franciska ģerbonis, bet iekšpusē ģerbonis bija izšūts uz sēdekļu galvas balstiem uzliktajām spilvendrānām, uz kurām arī bija norādīti pasažieru vārdi. Tāpat lidmašīnā bija izvietotas sveiciena un atvadu kartītes, segas un maisiņi ar dažādām mantām, ziņo "SantiagoTimes.cl".

LATAM nodrošināja arī pāvesta lidojumu no Peru galvaspilsētas Limas atpakaļ uz Romu.

FOTO: REUTERS/SCANPIX

Jūnijā Francisks viesojās Šveicē, bet pāvesta nākamā lielā ārvalstu vizīte augusta beigās notika Īrijā. Pāvests ar delegāciju Īrijā ieradās ar "Alitalia" lidmašīnu, bet atpakaļceļā uz Itāliju izmantoja Īrijas lidsabiedrības "Aer Lingus" lidaparātu. Lidojuma laikā pāvests un viņa pavadoņi tika cienāti ar vietējo pārtikas ražotāju un pavāru sarūpētiem ēdieniem. Šajā lidojumā salonā bija 126 pasažieri.

Tā kā Vatikāna īpašumā nav lidmašīnas, pāvests no valsts dodas prom tās nacionālās aviokompānijas lidmašīnā. Tāpēc Francisks no Romas parasti izlido "Alitalia" lidmašīnā, bet atpakaļ dodas ar apciemotās valsts lidsabiedrību.

Uz augšu