NASA: Saturns lēnām zaudē savus gredzenus (2)

Foto: NASA/ESA/HUBBLE

NASA paziņojusi, ka Saturna ikoniskie gredzeni pēc 300 miljoniem gadu būs pilnībā izzuduši. Visuma mērogā šāds laika posms ir kā viens acumirklis.

NASA zinātnieki savā pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “Icarus”, noskaidroja, ka Saturna gredzenu masa zūd relatīvi ļoti ātri. Salīdzinoši pusstundas laikā ar Saturna gredzenu masu piepildās viens olimpiskais peldbaseins.

Pirmo reizi šo faktu zinātnieki atklāja ar kosmosa zondes Voyager 1 un 2 palīdzību. Vēlāk to novēroja arī zonde “Cassini”, kas savu misiju beidza, izlidojot cauri Saturna gredzeniem 2017. gada septembrī.

Jaunajā pētījumā tika izanalizēti jauni dati, kas iegūti ar “Keck” teleskopa starpniecību. Vispirms zinātnieki izanalizēja iepriekšējos datus par Saturna gredzenu “lietu” un aplēsa, cik daudz masas šie gredzeni ir zaudējuši. Iegūtie dati tika salīdzināti ar teleskopa datiem, kā rezultātā atklājās, ka Saturna gredzenu masa zūd ārkārtīgi ātri.

“Tas ir sliktākais no iespējamajiem scenārijiem. Mēs noskaidrojām, ka no gredzeniem ūdens zūd tik ātri, ka pietiktu pusstundas, lai piepildītu olimpisko peldbaseinu. Ņemot to vērā, Saturna gredzeniem atlikuši vien 300 miljoni gadu eksistences,” atklāja NASA pārstāvji.

Uz gredzeniem iedarbojas Saturna gravitācijas spēks, kura rezultātā ūdens un ledus, kas veido lielāko gredzenu masu, nolīst uz planētas.

Joprojām nav īsti skaidrs, vai šie gredzeni veidojušies reizē ar planētu vai vēlāk.