Sievieti ar lauztu kāju izsēdina no "Panda Taxi". Kā "mistiskās taksometru biznesa” shēmas ļauj izvairīties no atbildības?

Sieviete gaida taksometru. Ilustratīvs attēls

FOTO: Pixabay

“Mani nepiekāva tikai tāpēc, ka paķēru telefonu un teicu: “Es jūs filmēju!”” - par incidentu taksometrā ceturtdienas vakarā uz Čaka ielas saka Ilze. “Panda taxi” izsauktā taksometra šoferis atteicās apkalpot sievieti, kura negribēja maksāt “minimālo brauciena maksu 4 eiro” un prasīja, lai maksa par braucienu tiktu aprēķināta pēc skaitītāja. Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijā skaidro, ka  nekādu “minimālo maksu” nedrīkst prasīt.

Viss sākās 21. februāra vakarā, kad Ilze sazinājās ar “Panda Taxi” un izsauca taksometru. Ilzei bija lauzta potīte, tāpēc nācās izmantot taksometra pakalpojumu, lai mērotu tikai dažus kilometrus no Čaka līdz Tomsona ielai Rīgā.

"Panda", kas neeksistē!

“Kad iekāpu taksometrā, šoferis paziņoja, ka minimālā maksa sākas no 4 eiro. Pirms tam biju vairākkārt braukusi ar “Panda Taxi”, kas sevi pozicionē kā “lētāk ir tikai trolejbuss”, un maksājusi pēc skaitītāja, tāpēc atteicos no šādas dīvainas maksas.”

Ilze saka, ka pēc īsas vārdu pārmaiņas taksometra šoferis, kurš runāja tikai krievu valodā, sāka kliegt, atrāva durvis un lika viņai kāpt ārā. Ņemot vērā, ka bija vēls vakars un sieviete varēja paiet vien ar grūtībām, viņa kavējās ar izkāpšanu. Pēc brīža Ilze pamatīgi nobijās, jo nojauta, ka var sekot rupja izrēķināšanās.

Drebošās rokās viņa turēja mobilo telefonu un teica: “Es jūs filmēju!” Iespējams, ka tas viņu paglāba.

“Biju tā nobijusies un uztraukusies, ka tā arī video neuzņēmu. Par laimi, viņš domāja, ka fiksēju notiekošo.” Beidzās ar to, ka ap deviņiem vakarā Ilze izkāpa no taksometra, ko rotāja melnbaltās pandas zīmējums, un, aizvainojumā raudot, kliboja mājup.

Pēc viņas domām, atbildība par notikušo būtu jāuzņemas “Panda taxi”, ar ko viņa strīda laikā sazinājās un saņēma atbildi, ka daži šoferi braucot pēc skaitītāja, citi izmantojot “minimālo maksu”.

Ilze tobrīd nezināja, ka “Panda taxi” ir grūti atšifrējams starpniecības uzņēmums bez biroja, telefona numura un mājaslapas internetā, ko vada kāds Ukrainas pilsonis.

Faktiski tas ir ukraiņu zvanu centrs, kas apvieno privāto taksometru šoferus Rīgā. “Panda”, virtuāli koordinējot biznesu, nodrošina sava zīmola izmantošanu un aplikāciju ar klientu pakalpojumiem – tas arī viss. Savu taksometru šim veidojumam nav – braucienu nodrošina firmas vai privātpersonas, kurām ir savas automašīnas. Šie uzņēmumi, kuru nosaukumam jābūt rakstītam uz auto durvīm abās pusēs, atbild par pakalpojuma kvalitāti.

Ja pasažieris nepārzina taksometru biznesa karuseli un pirms sēšanās automašīnā neielāgo firmas nosaukumu, lai vēlāk būtu kam sūdzēties, ej nu ķer vēju – mistiskajā taksometru pasaulē īsti neviens ne par ko neatbild. Tā pie mums iekārtots.

Ja automašīnas numurs ir ielāgots, ar iesniegumu jāvēršas Rīgas domes Satiksmes departamentā, kas palīdzēs noskaidrot, vai pārvadātājs bijis licencēts. Pēc tam jau, pamatojoties uz šo informāciju, klients var vērsties ar sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centrā un Valsts valodas centrā, ja šoferis, kā Ilzes gadījumā, nerunā valsts valodā.

Iespējams, ka vienkāršāk ir nākamreiz izvēlēties citu taksometru kompāniju.

Tomēr, vai pakalpojums būs labāks un caurspīdīgāks, grūti spriest, jo “Panda taxi” nav vienīgais zīmols, kas darbojas tikai kā starpnieks, un taksometru klāsts ir sadrumstalots un neizprotams.

Ielāgo, kas rakstīts uz auto sāniem!

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks skaidro, ka “minimālā brauciena maksa” ir nelikumīga un vispār neeksistē.

Noteikumos paredzēti trīs tarifi - taksometra nolīgšanas tarifs, attāluma tarifs par kilometru dienā, naktī un laika jeb stāvēšanas tarifs.

TVNET pārliecinājās, ka licencēto pārvadātāju, kas Rīgā šobrīd kopumā ir 450, tarifu plāni atšķiras – daži uzrādījuši pat vairāk nekā 20 atšķirīgus tarifus.

Ivo Ošenieks skaidro, ka tie var tikt izmantoti dažādos diennakts laikos un vietās.

Firmas emblēmai, nosaukumam un maksimālajiem tarifiem jābūt pamanāmiem uz automašīnas durvīm.

“Ieraugot uz automašīnas sāniem “Pandas” logo, cilvēki kļūdaini iedomājas, ka tas ir uzņēmuma taksometrs. Patiesībā tas ir tikai zīmols, kas darbojas tirgū.” Ošenieks piebilst, ka no negodīgiem uzņēmējiem neviens nav pasargāts un likumu visām situācijām uzrakstīt nevar. Ja indivīda mērķis ir pārkāpt noteikumus, viņš atadīs veidu, kā to izdarīt.

Interneta vietnē taksometrs.lv publicēta pasažieru pārvadājumu ar vieglajiem taksometriem likumdošana un salīdzināti tarifi. Piemēram, “Baltic Taxi” iekāpšanas cena ir 2 eiro, “Red Cab” - 1.95, “Smile Taxi” -1.45, “SOS Taxi” nolīgšana maksā 0,70 eiro, “rociņa” - 2,13. “Alviksa” jūs uzņems par 70 centiem.

Uz augšu