TOP 3 kļūdas, rūpējoties par mutes un zobu veselību

FOTO: depositphotos.com

Ikdienā aizņemtības, pienākumu un daudzo darbu dēļ mēdzam piemirst, cik ļoti svarīgi ir rūpēties un būt atbildīgam par savu zobu un mutes kopšanu. Pienācīgas un pareizas rūpes par zobu un mutes kopšanu būtiski ietekmē arī mūsu vispārējo veselību un saskarsmi ar citiem. Lai nerastos mutes un zobu veselības problēmas, ir jāpiekopj pareiza un regulāra mutes higiēna, starpzobu spraugu tīrīšana un, protams, jāizvēlas arī atbilstošas zobu higiēnas preces.

Teorētiski galvenos noteikumus pareizai mutes un zobu veselības kopšanai zina vairums, bet bieži vien teorija paliek tikai teorija. Viena no svarīgākajām lietām ir pareiza zobu tīrīšana, tomēr zobārstu pieredze liecina, ka cilvēki tikai domā, ka māk to darīt pareizi. Vairākums pieļauj kļūdas ikdienas zobu tīrīšanas rituālos, kas var ne vien ietekmēt zobu un mutes veselību, bet arī likt nokļūt neveiklās situācijās.

Tīra zobus nepareizi

Redzamākā problēma, ko novēro zobārsti savā ikdienā, ir nepareiza zobu tīrīšanas tehnika. Vairums vadās pēc teiciena “kā māku, tā tīru”, tomēr, lai panāktu nepieciešamo efektu, zobi ir jātīra pareizi. Tīrot zobus, ļoti svarīgs ir pareizs zobu birstes novietošanas leņķis un tās kustība. Īpaša uzmanība jāpievērš smaganu rievai, jo tur aplikums uzkrājas visvairāk. Lietojot Sonicare Diamond Clean Smart zobu birsti, tās sariņi jāvērš pret smaganu – augšžoklī uz augšu, apakšžoklī uz leju. Zobu birstes leņķim jābūt 45 grādi. Birstes sariņi viegli jāpiespiež pie zobiem. Nelietojiet spēku! Pēc tam jāveic slaukošas tīrīšanas kustības virzienā no smaganu līnijas uz zoba kožamo virsmu. Jāļauj zobu birstei notīrīt katru zoba virsmu vismaz 2 sekundes.

Šādus norādījumus šķietami izmanto tikai daļa sabiedrības, tomēr svarīgi aizdomāties par to, lai, tīrot zobus, zobu birstes sariņi iekļūst visur, kur nepieciešams, tajā skaitā arī nedaudz zem smaganas. Sonicare Diamond Clean Smart zobu birstes aplikācija, sekojot līdzi lietotāja zobu tīrīšanas paradumiem, pamanīs, ja kāda vieta nebūs pietiekami iztīrīta, un ziņos par to.

Netīra starpzobu spraugas

Mutes dobuma kopšanas rituāla neatņemamai sastāvdaļai būtu jābūt arī zobu diegošanai vai starpzobu spraugu tīrīšanai. Iemesls pavisam vienkāršs – katram zobam ir 5 virsmas un zobu birste netiek zobu starpās. Līdz ar to, neiztīrot zobu starpas, tajās saglabājas baktērijas un rodas aplikums, kas vēlāk var veicināt kariesa rašanos. Vieni no galvenajiem iemesliem, kāpēc cilvēki aprobežojas tikai ar klasisku zobu tīrīšanu, ir tas, ka zobu diegošana var šķist neērta, aizņem papildu laiku. Tāpēc Philips ir radījis elektronisko zobu diegotāju Philips Sonicare AirFloss, kas ļauj iztīrīt zobstarpas daudz vienkāršāk, ar ūdens strūklu. Atšķirībā no parastā zobu diega AirFloss lietošana neliek piepūlēt roku. Veicot pētījumu neregulāru zobu diegotāju starpā, vairums no viņiem atzina, ka izmantot AirFloss ir daudz ērtāk par klasisku zobu diegu un, galvenais, viņi pēc izmēģinājuma arī turpināja lietot Airfloss ikdienā.

Aizmirst par mēli

Kuram no mums gan ikdienā nav bijusi situācija, kad sajūtam, ka elpa nav īsti svaiga tieši svarīgas sarunas laikā. Cilvēcīgi, bet tas noved pie tā, ka vairs nespējam koncentrēties svarīgākajam – ne sarunai, ne sarunu partneriem. Šādās situācijās, ja būtu iespēja apstādināt laiku un aizskriet uz vannas istabu, vairums noteikti iztīrītu zobus un domātu, ka ar to pietiek. Tomēr realitātē izrādās, ka tieši mēle ir viens no galvenajiem iemesliem sliktai elpai. Tas skaidrojams ar milzīgo baktēriju skaitu mutes dobumā tieši uz mēles. Lai ikdienā elpa ilgāk būtu svaiga, mēli var tīrīt ar parastu zobu birsti, kurai ir otrā pusē tam paredzēta īpaša virsma, taču pēc šīs darbības zobu birstes uzgalis noteikti ir rūpīgi jāizskalo. Ir arī atsevišķi nopērkami mēles tīrītāji. Tomēr Philips ir radījis speciālu mēles tīrīšanas birsti, kuru iespējams lietot ar jebkuru Philips Sonicare zobu birsti, to uzliekot zobu birstes uzgaļa vietā.

“Dažreiz pacienti ne visai nopietni uztver zobārsta un higiēnistu ieteikumus, nepievēršot mutes dobuma kopšanai pienācīgi daudz uzmanības. Bet katram no mums vajadzētu ievērot zobārsta un higiēnista rekomendācijas, kam jāvelta vien pāris minūtes dienā: tīrīt zobus 2 reizes dienā ar fluoru saturošu zobu pastu, diegot zobus, izmantot starpzobu birstītes, mutes skalojamos līdzekļus; kā arī 1-2 reizes gadā apmeklēt zobārstu un higiēnistu,” stāsta Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūta zobārste Darja Ķīse.

Atcerieties – zobi, smaganas un skaists smaids ietekmē ne vien veselību, bet arī pašvērtējumu, dzīves kvalitāti un attiecības ar līdzcilvēkiem, ko pierāda pētījumi. Cilvēki ar skaistu smaidu spēj atstāt labāku iespaidu uz apkārtējiem, tādā veidā palielinot iespēju veidot labākas un ilgākas attiecības.

Uz augšu