Tos dēvē par gaisa kuģiem ar maināmu rotoru slīpumu jeb tiltrotoru lidaparātiem. Tie spēj pacelties gaisā vertikāli kā helikopteri, bet tiem ir pa spēkam lidot ātrāk un tālāk - kā lidmašīnām. Vairāku valstu bruņotie spēki šādus helikoptera un lidmašīnu hibrīdus izmanto jau gadiem ilgi. Šobrīd tiek īstenots projekts, kas paredz civilajā aviācijā izmantojama tiltrotoru lidaparāta izgatavošanu, un sagaidāms, ka šim gaisa kuģim ir potenciāls radīt zināmu revolūciju mūsdienu civilajā aviācijā, vēsta ASV raidorganizācija CNN. 

Tiltrotoru lidaparāti civilajā aviācijā varētu tikt veiksmīgi izmantoti ārkārtas lidojumos pacientu nogādāšanai slimnīcās, meklēšanas un glābšanas operācijās, kā arī uzņēmumu vadītāju un augstu amatpersonu pārvadāšanā. 

Tiltrotoru lidaparātiem nav nepieciešamas lidostas – tie var nolaisties un pacelties praktiski no jebkuras vietas. Tie var sasniegt 500 kilometru stundā lielu ātrumu un vienā reisā nolidot tūkstošiem kilometru. 

Šādiem gaisa kuģiem arī varētu būt svarīga loma cilvēku orgānu transportēšanā medicīniskiem nolūkiem. 

Pirmo civiliem mērķiem domātu tiltrotoru lidaparātu šobrīd izstrādā Itālijas aviācijas uzņēmums “Leonardo”  - lidaparāts tiek izstrādāts un to plānots ražot ASV. 

Šomēnes “Leonardo” rūpnīcā ASV pilsētā Filadelfijā sākās uzņēmuma pirmā civiliem mērķiem domātā tiltrotoru lidaparāta modeļa “AW609” ražošana. 

Ja viss noritēs pēc plāna, lidaparāts “AW609” līdz gada beigām varētu saņemt ASV Federālās Aviācijas administrācijas (FAA) sertifikātu lidojumu veikšanai. 

Savukārt komerciāli lidojumi ar “AW609” varētu tikt sākti 2020.gadā.  

“No tehnoloģiskā viedokļa “AW609” ir būtisks izrāviens,” norāda “Leonardo Helicopters” vadītājs Džanpjēro Kutillo. 

“AW609” pilotēs divu cilvēku komanda, un tajā būs vietas deviņiem pasažieriem. 

Lidaparāts aprīkots ar diviem propelleru dzinējiem, kas atrodas katra spārna galā. Katra dzinēja slīpumu var manīt, atkarībā no tā vai lidaparāts paceļas vai nolaižas vertikāli kā helikopters, vai lido taisni kā lidmašīna.

Atšķirības no militārā “V-22 Osprey” 

Atšķirībā no ASV bruņoto spēku izmantotā tiltrotoru lidaparāta “V-22 Osprey”, “AW609” kabīnē iespējams mainīt gaisa spiedienu, kas šim lidaparātam ļauj lidot pat vairāk nekā 7000 metru augstumā - tas ir ļoti ērti sliktos laikapstākļos. 

Gan “V-22 Osprey”, gan “AW609” vēsturi iezīmē arī traģēdijas. 

“V-22 Osprey” avārijas ar cilvēku upuriem piedzīvoja 1992. un 2000.gadā. 

Savukārt “AW609” prototips 2015.gadā avarēja izmēģinājuma lidojuma laikā, kā rezultātā gāja bojā abi lidaparāta piloti. 

Ņemot vērā, ka lidmašīnas un helikoptera hibrīda izmantošana civiliem mērķiem ir nebijis projekts, arī lidaparāta reģistrācija ir atšķirīga. 

“Mēs to darām kopā ar FAA. Mēs sertificējam vienlaicīgi gan jaunu helikopteru, gan lidmašīnu,” norāda Kutillo. 

Nav lēts 

“AW609” potenciālajiem pircējiem būs pieejami par aptuveni 25 miljoniem ASV dolāru - kas ir divtik vairāk par līdzīgu parametru helikoptera cenu. 

Salīdzinoši lielā lidaparāta cena gan potenciālo pircēju interesi nav mazinājusi. 

Apvienotie Arābu Emirāti jau pasūtījuši trīs “AW609” gaisa kuģus, kurus paredzēts izmantot meklēšanas un glābšanas operācijām. 

Izmantošanai medicīniskiem nolūkiem jaunos lidaparātus plāno iegādāties arī Japāna. 

Savukārt ASV pirmais “AW609” pircējs būs Teksasā bāzētais helikopteru operators “Era Group”, kas divus tiltrotoru lidaparātus saņems nākamgad. 

“Leonardo” Filadelfijā arī izveidos tiltrotoru lidaparātu pilotu apmācības akadēmiju. 

Plānots arī lielāks modelis 

“Leonardo” plāno ražot arī lielāku “AW609” modeli, kas spēs uzņemt līdz pat 25 pasažieriem. 

Šis projekts tiek īstenots Eiropā. 

Sagaidāms, ka izmēģinājuma lidojumi ar palielināto lidaparāta versiju tiks sākti 2023.gadā, bet lidaparātu masveida ražošanu varētu sākt pēc 2030.gada.