Kā dārglietu veikalu ķēde monopolizēja jūras zilo krāsu

FOTO: AFP/SCANPIX

Komerciālisma laikmetā krāsu monopolizēšana ir samērā ierasta prakse lielajiem uzņēmumiem - radot uzņēmuma asociāciju vienu konkrētu toni, patērētāji ar laiku šo krāsu sasaistīs ar noteiktu produktu. Labs piemērs ir sociālā tīkla Facebook tumši zilais vai lelles Bārbijas ar rozā tonis. Regulāri izmantojot vienu noteiktu krāsu reklāmās vai produktu iepakojuma dizainā, šī krāsa kļūst par šī uzņēmuma vizītkarti. Viens no ikoniskākajiem un vecākajiem piemēriem ir Ņujorkas dārglietu veikalu ķēde “Tiffany & Co”, kas ir teju pilnībā monopolizējusi jūras zilo krāsu. Nu jau vairāk kā 150 gadus tirkīzzilais tonis ir neapšaubāms dārglietu veikalu ķēdes zīmogs. 

Slaveno Tifānijas zilo toni atpazīs pat tie, kas izslavētajā veikalā nav pat spēruši savu kāju – šo maigi zilzaļo krāsu plaši izmanto gan interjera preču, gan apģērbu ražošanā, kā arī šīs krāsas akcenti ir redzami slavenās kinofilmās un žurnālos, kur minēta atsauce uz slaveno dārglietu veikalu ķēdi. Šī krāsa kļuva par uzņēmuma vizītkarti jau dažus gadus pēc uzņēmuma dibināšanas – ja “Tiffany & Co” tika dibināts 1937. gadā, tad krāsu tam piešķīra 1845. gadā.

FOTO: Unsplash

Tifānija zilais tonis aizsākās ar katalogu – 1845. gadā uzņēmums izdeva nelielu, ikgadēju grāmatu jeb katalogu ar veikalā pieejamajiem produktiem un pāris rakstiem par elegantu dzīvesveidu. Izdevuma vāki bija iekrāsoti zilizaļajā jeb tirkīza tonī, kas acumirklī kļuva par standarta krāsu turpmākajiem uzņēmuma produktu katalogiem. Lai gan šī krāsa savu nosaukumu “Tifānija zilais” ieguva vien 1966. gadā, tirkīza krāsa jau kopš 19. gadsimta ASV un Rietumeiropas lielpilsētu iedzīvotājiem saistījās tieši ar dārglietu veikala ķēdi. “Tifāniju zilais” tonis jau kopš pirmsākumiem tika izmantots gan produktu iepakojuma dizainā, gan rotaslietu, gan arī interjera veidošanā.

FOTO: AP/Scanpix

19. gadsimtā tirkīza krāsas dārgakmeņi bija kā kliedzošs jaunums Amerikās. 18. gadsimta beigās un 19. gadsimta sākumā kalnrači ASV rietumu un dienvidrietumu daļā atklāja tirkīzzilus dārgakmeņus, kas drīz vien kļuva par ārkārtīgi pieprasītu minerālu un acumirklī tas piedzīvoja iespaidīgu pieprasījumu un strauju cenu kāpumu. Tirkīzzilie dārgakmeņi tolaik sievietēm asociējās ar modernisma un elegances apvienojumu ar kripatiņu eksotikas – šo krāsu plaši izmantoja senie ēģiptieši un acteki, kas tirkīzzilo krāsu kombinēja ar zeltu. Iespējams tieši šis bija faktors, kādēļ “Tiffany & Co” dibinātājs Čārlzs Levis Tifānijs izvēlējās tieši šo krāsu savu katalogu dizainam.

FOTO: AP/Scanpix

Neraugoties uz faktu, ka Tifāniju zilā krāsa jau vairāk kā gadsimtu tika izmantota tikai viena uzņēmuma ietvaros, tā savu patentu saņēma salīdzinoši nesen, proti, 2001. gadā – tolaik patentu piešķīra Tifānija ikoniskajai krāsai un iepakojumam. Savukārt trīs gadus vēlāk šo krāsu atzina arī slavenais krāsu institūts “Pantone”, kas “Tifānija zilajai” krāsai piešķīra zīmīgo toņa kodu “Zilais 1837”, tādā veidā sasaistot krāsu ar uzņēmuma dibināšanas gadu. “Tiffany & Co ir padarījuši vienu neparastu toni par pasaulslavenu elegances un izsmalcinātības simbolu,” 2001. gadā, preses sasaukumā, skaidroja “Pantone” krāsu institūta viceprezidente Lorija Presmana. “Brīdī, kad uzmet skatienu uz Tifānijas svaigās un vēsās jūraszilās krāsas, tā acumirklī uzrunā ar tās spilgtumu. Šī krāsa teju vai ierauj elegances un luksusa pasaulē.”

Uz augšu