Propaganda un patiesības sagrozīšana Golunova lietā

Krievijā aizturētais "Meduza" žurnālists Ivans Golunovs

FOTO: Reuters/EPA/AP/Scanpix

Pagājušonedēļ Maskavā tika aizturēts Rīgā bāzētā Krievijas portāla "Meduza" žurnālists Ivans Golunovs. Krievijas varasiestādes apgalvo, ka pie Golunova esot tikušas atrastas narkotikas, bet kolēģi Krievijas atlikušajos neatkarīgajos medijos norāda - tā ir izrēķināšanās par kādu topošo Golunova materiālu. No Krievijas varasiestāžu un Kremļa kontrolēto mediju puses jau izskanējušas vairākas nepatiesības un mēģinājumi pagriezt notikušo sev labvēlīgā gaismā.

Golunovs tika aizturēts ceturtdien Maskavā, kad devies tikties ar informācijas avotu. Izmeklētāji apgalvo, ka Golunovs esot mēģinājis pārdot narkotisko vielu mefedronu. Golunovs uzstāj, ka divas paciņas ar nezināmu vielu viņam "piesviestas".

Maskavas policija oficiālā preses relīzē publicēja deviņus attēlus ar it kā pie Golunova atrastajām narkotikām un to ražošanai un lietošanai paredzēto aprīkojumu. Tomēr Golunova tuvinieki norādīja, ka no deviņām fotogrāfijām tikai viena uzņemta žurnālista mājās, bet pārējie astoņi attēli uzņemti kaut kur citur.

Vēlāk policija atzina, ka tikai viena fotogrāfija, kurā redzama pase, grāmatas un dažādas mantas, ir no žurnālista dzīvokļa.

Krievijas valdībai piederošais telekanāls "Rossija 24" svētdien, 9.jūnijā, demonstrētā sižetā apgalvoja, ka Golunovs "aresta laikā uzrādīja pazīmes, ka atrodas narkotiku reibumā". Tajā pašā laikā fonā tika rādīts dokuments, kurā bija teikts pretējais - ka tādu pazīmju neesot bijis.

"Rossija 24" vēlākajos atkārtojumos laboja šo vietu, bet atstāja sižetā citas nesakritības, norāda dezinformācijas atmaskošanas portāls "EUvsDisinfo".

Aģentūra RIA FAN, kas saistīta ar bēdīgi slaveno Sanktpēterburgas "troļļu fermu", apsūdzēta dezinformācijas izplatīšanā par to, kā Golunova bijušais darba devējs RBK raugās uz šo lietu.

RBK bija viens no laikrakstiem, kas pirmdien, 10.jūnijā, iznāca ar uzrakstu "Mēs esam Ivans Golunovs" uz pirmās lapas.

"Meduza" ziņo, ka RBK gatavojoties vērsties pret RIA FAN tiesā par apmelošanu.

Krievijas galvenais telekanāls Pirmais kanāls svētdien vakara aktuālo notikumu apskatā neiekļāva sižetu par Golunovu, raksta "Meduza". 

"Rossija-1" raidījumā "Nedēļas notikumi ar Dmitriju Kiseļovu" tika atkārtots Golunova teiktais, ka narkotikas viņam "piesviestas", kā arī norādīts, ka neatbilstošo fotogrāfiju pievienošana preses relīzei metot ēnu uz policijas izmeklēšanu. Tomēr "vārda brīvības diapazons" Krievijā esot plašāks nekā citur pasaulē un rakstīt varot visu, kas ienāk prātā, tāpēc žurnālista aizturēšana viņa darba dēļ "izskatās absolūti neloģiski", izskanēja pārraidē.

FOTO: Reuters/EPA/AP/Scanpix

Jāuzsver, ka organizācijas "Reportieri bez robežām" (RSF) 2019.gada preses brīvības indeksā Krievija ieņem 149.vietu no 180 valstīm. Indeksa autori vērš uzmanību uz Krievijas "drakoniskajiem likumiem, mājaslapu bloķēšanu un spiedienu uz neatkarīgajiem medijiem", kas ievērojami pieauguši pēc 2011. un 2012.gada protestiem pret valdību.

"Pašlaik ieslodzījumā atrodas vairāk žurnālistu nekā jebkurā citā laikā kopš Padomju Savienības krišanas," uzsver RSF. Līdz ar to kritiku neiztur apgalvojumi, ka Krievijā tiek ievērota vārda brīvība.

Tikmēr NTV pārraidē "Nedēļas notikumi ar Iradu Zeinalovu" Golunova lieta tika nosaukta par "uzticības pārbaudi", norādot uz nepareizo fotogrāfiju publicēšanu. "Žurnālisti nav eņģeļi, un arī policisti nav nekādi eņģeļi," izskanēja raidījumā. "Narkotikas ir viennozīmīgs ļaunums, un tāda ir arī korupcija. Ja bija narkotikas, tad vajag parādīt pierādījumus un sodīt, bet ja tādu nebija - sodīt tos, kuri izprovocēja šādu traku situāciju."

"Meduza" un citu mediju žurnālisti apņēmušies pabeigt žurnālistisko izmeklēšanu, kas noveda pie Golunova aizturēšanas, publiskā paziņojumā norāda "Meduza" galvenais redaktors Ivans Kolpakovs. 

Kolpakovs atklāj, ka neilgi pirms aizturēšanas Golunovs esot nosūtījis tekstu savam redaktoram Aleksejam Kovaļevam. Pagaidām medijs nepublicēs materiālu un neatklās, par ko tas tika veidots, lai nekaitētu aizturētajam žurnālistam. Taču "Meduza" plāno iesaistīt izmeklēšanā kolēģus no citiem Krievijas medijiem un ārvalstu publikācijām, lai gatavo materiālu varētu izplatīt pēc iespējas plašākai sabiedrībai.

Kolpakovs savā paziņojumā uzsver, ka Golunovs šajā gadījumā neesot pētījis Maskavas mēriju.

Krievijas tīmekļa izdevums "Projekt", atsaucoties uz trim Golunova kolēģiem, norāda, ka žurnālista gatavotajā rakstā esot bijuši pieminēti divu Krievijas Federālā drošības dienesta (FDD) Maskavas un Maskavas apgabala amatpersonu vārdi.  Ģenerālpulkvedis Aleksejs Dorofejevs un viņa palīgs, apakšpulkvedis Marats Medojedovs esot saistīti ar apbedīšanas biznesu Maskavā, ziņo "Projekt".

Uz augšu