“Rindā kā zaldāti ar e-biļeti rokā!” Ko izraisīs “Rīgas satiksmes” iecerētā iekāpšana pa priekšējām durvīm?

Cilvēki pieturā

FOTO: Edgars Kalmēns/TVNET

SIA "Rīgas satiksme" iecere organizēt iekāpšanu sabiedriskajā transportā pa priekšējām durvīm, lai mazinātu nereģistrēt braucienu skaitu, radījusi neskaidrības arī ekspertu vidū. Līdzīga sistēma darbojas Eiropas valstu pilsētās, kur satiksmes plūsma ir “izlīdzināta un organizēta”, bet Rīgā tā, visticamāk, kavēs satiksmi.

Būtiskākais, lai netiktu aizkavēta transporta kustība, vērtējot ideju Rīgas satiksmes ideju organizēt iekāpšanu sabiedriskajā transportā pa priekšējām durvīm, saka Rīgas Tehniskās Universitātes Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes docents Juris Kreicbergs, atzīstot šo soli par «loģisku».

«Arī Ņujorkā un Londonā iekāpšana notiek pa priekšējām durvīm, kāpēc, lai domātu, ka pie mums neizdosies,» saka pasniedzējs piemetinot, ka Eiropas pilsētās iekāpšana notiek lēnām, bez stresa.

Novērtēt sistēmas piemērotību Rīgas infrastruktūrai varēs tikai pēc laika, kad projekts būs uzsākts un izvērtēts.

RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes profesors Jānis Kaminskis pieļauj, ka iekāpšana sabiedriskajā transportā pa priekšējām durvīm ietekmēs kopējo transporta plūsmu, kavējot ne vien pasažierus, bet arī pārējos satiksmes dalībniekus. «Ir pieturas, piemēram, kā braucot no Āgenskalna uz Mārupi, Tēriņu ielā, kur pieturā autobusam nav tā sauktā «kabatiņa». Līdz ar to, ja autobuss stāv, tas bloķē pārējo satiksmi.» Kaminskis saka, ka Rīgā ir vairākas vietas, kur citiem satiksmes dalībniekiem ir apgrūtinoši pabraukt garām stāvošam sabiedriskajam transportam. Kaminskis saka, ka šāda sistēma labi darbojas Eiropas pilsētās, kur satiksmes plūsma ir «izlīdzināta un organizēta». Problēmas un nepatīkamas situācijas radīsies pieturās, kurās piestāj daudzi autobusi un mikroautobusi, piemēram, pieturā iepretim Autoostai.

«Tam ir jēga, ja uzrāda biļeti, bet, ja validē e-talonu... Tad jāmaina arī iekāpšanas kārtība – visiem būs jāstāv pieturā ar e-biļeti rokās,» spriež profesors.

Sākot ar 8.jūliju, šāds pilotprojekts tiks īstenots piecos maršrutos. Izmaiņas skars 1.trolejbusa, kā arī 10., 20., 28. un 60.autobusa maršrutus. Pilotprojekts ilgs divus mēnešus un pēc tam iegūtie dati tiks apkopoti, lai lemtu - vai ko tādu būtu lietderīgi ieviest pastāvīgā lietošanā.

Galvenais eksperimenta mērķis ir mudināt iedzīvotājus aktīvāk validēt e-talonus.

Pirms tam, veicot eksperimentus, uzņēmums konstatējis, ka atsevišķos maršrutos validāciju skaits par vairāk nekā 20% atšķiras no reālā pasažieru skaita.

Ja pilotprojekts izdosies un tiks atzīts par labu esam, pilnīgi visos transportlīdzekļos šādu sistēmu vienalga ieviest nebūs iespējams to noslogotības dēļ.

Uz augšu