Audits atklāj iespaidīgu naudas šķērdēšanu "Rīgas kartē"

SIA "Rīgas satiksme" braukšanas e-taloni un "Rīdzinieka karte" preses konferencē, kurā "Rīgas karte" informē par elektronisko karšu sistēmu risinājumiem Latvijā.

FOTO: Edijs Pālens/LETA

“Rīgas satiksmes” meitas uzņēmumā “Rīgas karte” atrodami nepamatoti uzcenojumi, tehnikas dīkstāve un astronomiskas stundas likmes, kas padsmit reizes pārsniedz nozarē pieņemtās. Pie šādiem secinājumiem nonācis “Rīgas kartes” audits, ziņo LTV raidījums “de facto”.

LTV ziņo, ka pērn pārskaitījumi “Rīgas kartei” bija lielākā “Rīgas Satiksmes” izdevumu pozīcija -  gandrīz 28 miljoni eiro. Salīdzinājumam, degviela “Rīgas satiksmei” izmaksāja divreiz lētāk.

Auditā secināts – “Rīgas karte” ir tikai starpnieks starp “Rīgas satiksmi” un apakšuzņēmējiem, bet par savu darbu no “Rīgas satiksmes” paņem uzcenojumu.  Pērn tas bija bija 26%. “Rīgas kartes” audita autori ir aprēķinājuši, ka tas septiņas reizes pārsniedz tirgus līmeni. No audita var secināt, ka ja nepamatotā uzcenojuma nebūtu, “Rīgas satiksme” pērn varētu būt ietaupījusi 5 miljonus eiro. No audita secināms, ka saviem apakšuzņēmējiem, iespējams, pārmaksā arī pati “Rīgas karte”. Piemēram, par papīra “e-taloniem” gadā uzņēmums iztērē ap 3 miljoniem eiro. Kartiņas iepērk no firmas “Burlat” un katra šāda biļete maksā 45 centus. Taču LTV pārliecinājās, ka internetā līdzīgas kartiņas jebkurš interesents var nopirkt vismaz divreiz lētāk.

“Rīgas kartes” auditori bija aprēķinājuši arī aptuveno stundas likmi par elektroniskās biļešu sistēmas uzstādīšanu un uzturēšanu. Izrādījās, ka tā ir ap 195 eiro stundā. Tas ir padsmit reizes vairāk, nekā vidēji industrijā. Dokuments atklāj arī vienkāršus nesaimnieciskuma piemērus – pirms diviem gadiem “Rīgas karte” iegādājās 22 biļešu pārdošanas automātus zemas grīdas tramvajiem, kopā samaksājot 880 000 eiro. Taču tramvaji, kuros bija plānot šos automātu uzstādīt, joprojām nav piegādāti.

“Rīgas satiksmes” līgums ar “Rīgas karti” beidzas 2020. gada beigās. “Rīgas kartes” auditori secina – “Rīgas satiksme” varētu pati pārņemt “e-talonu” sistēmu. Par “Rīgas satiksmi” atbildīgais vicemērs Vadims Baraņņiks intervijā “de facto” skaidro – viņš zina, ka audits ir pabeigts, bet par tā secinājumiem “Rīgas satiksmes” valde viņu pagaidām neesot informējusi. “Rīgas satiksmes” pagaidu valdes priekšsēdētājs Ernests Saulītis intervija raidījumam skaidroja – uzņēmumā izveidota darba grupa un tā līdz šā gada beigām lemšot, ko darīt ar “e-talonu” sistēmu. Saulītis uzsvēra, ka par šo jautājumu būs jāspriež jaunajai, pastāvīgajai valdei: “Man diez vai par šo sanāks lemt. Nav plānots tik ilgi šeit atrasties. Es atnācu uz trijiem mēnešiem sakārtot un nostabilizēt uzņēmumu, nevis atrasties šeit pusgadu jau”. Raidījums skaidro – pat ja pēc gada no “e-talona” sistēmu apsaimniekos kāds cits uzņēmums vai pat pati “Rīgas satiksme”, “Rīgas karte” no horizonta nepazudīs – līgums ar šo uzņēmumu par autostāvvietu automātu apkalpošanu apkalpošanu būs spēkā līdz pat 2025. gadam.

Uz augšu