Vairs nav palicis daudz tādu autoražotāju, kuros ir liels roku darba īpatsvars. Mūsdienās lielāko daļu automobiļa veido roboti un automatizētas metināšanas iekārtas. Viens no retajiem izņēmumiem ir Rolls-Royce, kur darbu, ko citviet veic mašīnas, aizvien dara cilvēks ar āmuriņu vai viņa kolēģis ar krāsas bundžu un otiņu. Lūk, vēl daži interesanti fakti, ko nezināji par leģendāro zīmolu un tā automobiļiem.

* Ieslēdzot Rolls-Royce automobiļa aizdedzi, no mašīnas motora pārsega malas iznirst Spirit of Ecstasy figūriņa. Tas, ko neredzam, ir 24 kustīgi savienojumi un gultņi, kas figūriņu paceļ un arī ievelk atpakaļ, lai kāds to nenozagtu.

FOTO: Rolls-Royce

* Vīnziņi iesaka augstākā labuma šampanieti servēt atdzesētu līdz 11 grādiem pēc Celsija, kamēr parastam šampanietim ieteicamā temperatūra ir 6 grādi. Šā iemesla dēļ Rolls-Royce mašīnās iebūvētajam ledusskapim ir divi dzesēšanas režīmi, kuru mērķa temperatūra ir attiecīgi 6 un 11 grādi.

* Rolls-Royce Dawn salokāmā jumta oglekļa šķiedras detaļu pinums ir pieskaņots koka detaļu rakstam.

* Mūsdienās Rolls-Royce var pasūtīt arī WhatsApp. Tā kāda uzņēmuma kliente no ASV sava Cullinan apdares un specifikācijas vēlmes izklāstīja mobilajā aplikācijā, bet savu auto pirmo reizi klātienē ieraudzīja tikai piegādāšanas brīdī.

* Rolls-Royce rīcībā ir 16 intensīvu testu auto, kurus cauru gadu bez apstājas testē 14 kvalificēti kompānijas inženieri. Un tas nav viņu vienīgais pienākums.

* Rolls-Royce ir tik jutīgi sensori, ka spēj noteikt, kad vadītājs vai pasažieris pārvieto savu svaru sēdeklī, un attiecīgi pielāgo mašīnu katrai situācijai.

* Neredzēta uzmanība tiek veltīta skaņu sistēmai. Jo tad, ja interjera dizainers ir iecerējis veikt jelkādas izmaiņas mašīnas salonā, tam vispirms jākonsultējas ar skaņu inženieri, kurš ierīkojis Rolls-Royce īpašo 1300 vatu, 18 skaļruņu iekārtu.

FOTO: Rolls-Royce

* Rolls-Royce izceļas ar gandrīz perfektu skaņas izolāciju, un to novērtē daudzi. Arī Londonā bāzētais mūziķis Skepta, kurš vienu no saviem skaņdarbiem ierakstīja uz modeļa Phantom aizmugurējā sēdekļa.

* Katras mašīnas tapšanas gaitā tiek veikti 4500 elektroniski salīdzināšanas un apstiprināšanas testi, lai auto pilnībā atbilstu pasūtījumam. Kad mašīna ir gatava, tiek veiktas vēl 3500 salīdzināšanas.

* Audio sistēmas datu pārnešanai tiek izmantoti 25 metri optisko kabeļu, kas nav uzņēmīgi pret ārējiem traucējumiem.

* Jaunās ēras Rolls-Royce modeļos griestu apšuvumā ir iestrādāti optiskie pavedieni, kas imitē zvaigžņotas debesis. Kopš 2018.gada pircējs var pasūtīt arī krītošās zvaigznes sava auto griestiem.

* Vienīgi roboti, kas strādā Rolls-Royce ražotnē, atrodas krāsu darbnīcā. To uzdevums ir uzklāt piecus perfektus krāsas slāņus, un tikai īpaši grūti aizsniedzamās vietās savu roku pieliek krāsošanas meistari. Kopumā katras mašīnas krāsošana ilgst septiņas dienas, un šajā laikā tiek patērēti vairāk nekā 45 kilogrami krāsas.

FOTO: Rolls-Royce

* Katra svaigi krāsotā virsbūve tiek pakļauta skrupulozai pārbaudei ar visprecīzāko instrumentu - cilvēka aci. Ja krāsojums testu neiztur, virsbūve tiek atzīta par nederīgu.  

* Katra Rolls-Royce salona ādas detaļu izgatavošana ilgst 17 dienas.

* Visdetalizētākais apdares elements, kāds radis mājvietu kāda Rolls-Royce interjerā, ir izšūts pasaulē ātrākais putns - lielais piekūns. Putna reālistiskais attēls izšūts ar 250 tūkstošiem adatas dūrienu un tapa apmēram mēnesi.

FOTO: Rolls-Royce

* Katra Phantom salona apdarē izmantotie dabiskā koka elementi ir no viena koka, lai nebūtu atšķirību rakstā un tie saplūstu vienā veselā. Visu 48 detaļu izgatavošana ilgst 28 dienas.

* Rolls-Royce automobili raksturo ar roku vilkta viduslīnija. Kompānijā šo darbu veic tikai viens cilvēks, un viņa vārds ir Marks Korts. Katras 3 mm platās līnijas uzvilkšana aizņem 3 stundas, un procesā tiek izmantotas speciālas otiņas no vērša vai vāveres matiņiem. Iemaņas, kas tagad noder, lai dekorētu Rolls-Royce automobiļus, Marks savulaik apguvis, zīmējot krogu izkārtnes.

* Inženieri ar endoskopu pārbauda tukšumus mašīnas konstrukcijā, lai pārliecinātos, ka spēcīgu lietusgāžu testos automobilī neiekļūs mitrums.

* Rolls-Royce automobiļiem jau vēsturiski ir raksturīga īpaši klusa gaita. Šā iemesla dēļ viens no kompānijas dibinātājiem, sers Henrijs Roiss, rūpnīcas teritorijā lika izvietot zīmes ar uzrakstu, "Uzmanību, klusi auto!" Atbilstoši mūsdienu veselības un drošības prasībām automobiļiem, kas brauc rūpnīcas teritorijā, ik pa laikam ir jātaurē.

* Rolls-Royce brauc uz 16 litru gaisa spilvena, kas sajūgts ar amortizatoriem un atsperēm. Šī sistēma apstākļiem pielāgojas reizi piecās milisekundēs un nodrošina zīmolam raksturīgo "maģiskā paklāja" gaitu. 

* Izstrādājot Rolls-Royce arhitektūru, uz kuras būvēti Phantom, Cullinan, kā arī visi nākotnes Rolls-Royce, inženieri sliekšņos paredzēja īpašas rezonanses kameras. Tādējādi auto virsbūve faktiski kļūst par lielu zemo frekvenču skaļruni jeb subvūferu.  

FOTO: Rolls-Royce

* Speciāla apsildes iekārta gādā, lai mašīnas virsbūves temperatūra būtu 25 grādi un gumijas blīve starp lūku un virsbūvi noslēgtu vissīkākās spraudziņas. Šādi tiek panākta vēl labāka trokšņu izolācija, kā arī pagarināts blīves kalpošanas ilgums.

* Rolls-Royce automobiļa montāža parasti ilgst 400 stundu, un tajā iesaistīti 60 roku pāri. Ja klients paudis īpašas vēlmes, montāžas process var būt arī divas reizes ilgāks.

* Lai gan Rolls-Royce pārdod savus spēkratus piecos kontinentos, ir daudz valstu, kurās nav markas dīlera centra. Šādos gadījumos pie klientiem, lai veiktu auto apkopi un remontu, brauc vai lido apmācīti mehāniķi.

FOTO: Rolls-Royce

* Rolls-Royce Dawn salokāmā jumta izstrādātājiem bija uzdevums uzkonstruēt "kluso baletu". Tas viņiem arī izdevies, jo kabrioleta jumts ir gan lielākais, gan arī klusākais salokāmais jumts pasaulē.

* Modeļa Dawn testu periodā vadošajiem testu un analītikas inženieriem bija jāvalkā šorti, lai pārliecinātos, ka mašīnā nav nepatīkamas gaisa plūsmas pie kājām. Testus Rolls-Royce veica janvārī, kad āra gaisa temperatūra bija ap 3 grādiem pēc Celsija.

* Pat braucot ar 110 kilometriem stundā, Rolls-Royce motora jaudas rezerve ir 90%.

* Modeļa Phantom priekšējā panelī ir galerija, kuras ikkatra komponente tiek rūpīgi notīrīta sterilā telpā bez putekļiem pirms montāžas.  

* Phantom galerijas montāžas istabā uzstādīti gaisa tīrības sensori, kas nostrādā un brīdina, ja telpā konstatētas daļiņas, kuru diametrs ir lielāks par 0,001 mikronu. Salīdzinājumam - cilvēka mata diametrs ir 50 - 100 mikroni. 

FOTO: Rolls-Royce

* Rolls-Royce 6,75 litru V12 dzinēja izstrādes procesā prototipam bija jāveic 750 miljoni apgriezienu bez jelkādām tehniskām problēmām. Tikai tad motors nonāca sērijveida ražošanā. 

* Spirit of Ecstasy ir vērtība, ko Rolls-Royce rūpīgi sargā. Tādēļ montāžas darbnīcā ir īpašs seifs, kurā glabājas tikai tik daudz figūriņu, cik nepieciešams vienai ražošanas dienai. Seifa kodu zina tikai daži cilvēki.