Krīzes laikā ir labi domāt divus trīs soļus uz priekšu
Uzņēmējdarbības māksla

FOTO: Zane Bitere / LETA

Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET jaunajā projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās Enerģētikas uzņēmumu grupas “AJ Power” vadītājs Roberts Samtiņš.

Samtiņš stāsta, ka pirms Covid parādījās pie apvāršņa otrā pasaules malā, tika domāts par to, ka krīze varētu būt iespējama.

“Protams, mēs nebijām gaidījuši, ka tas varētu notikt tādā veidā. Sākotnēji domājām, ka tā varētu būt finanšu krīze, kas veicinātu nestabilitāti tieši mūsu debitoru pusē, kā mēs varētu saņemt savus maksājumus,” stāsta Samtiņš.

Kad krīze sākās Ķīnā un drīz pēc tam jau tā nonāca Eiropā, bija skaidrs, ka tā sasniegs arī Latviju. Tajā brīdī uzņēmums sāka mērķtiecīgi gatavoties tam, kas notiks, kad vīruss reāli būs nonācis Latvijā.

“Mūsu gatavošanās bija divās daļās – pirmkārt, finansiālā stabilitāte, kas mums bija jānodrošina, un otrais – tīri praktiski jautājumi. Respektīvi – sagatavoties strādāšanai gadījumā, ja mums nebūs iespējas nākt uz biroju, un kā komanda spēs funkcionēt šādā brīdī,” atminas Samtiņš.

Runājot par to, kā vispār šī krīze ir ietekmējusi uzņēmuma darbību, Samtiņš norāda, ka līdz ar ārkārtas stāvokļa izsludināšanu Latvijā “AJ Power” grupa pārgāja uz darbu attālināti. Divus mēnešus uzņēmuma darbinieki strādāja pilnībā attālināti, un sākotnēji tas bijis liels izaicinājums.

“Ņemot vērā to, ka tam gatavojāmies laicīgi, mūsu darbība nebija traucēta. Varējām apkalpot esošos klientus, kā arī spējām piesaistīt jaunus. Tajā brīdī, kad redzējām valdības pieņemtos atvieglojumus saistībā ar ārkārtas situāciju, mēs pamazām sākām atgriezties birojā. Tur dabūjām papildu telpas, un tā rezultātā mums ir iespējams nodrošināt lielāku fizisko attālumu vienam no otra. Ja nu gadījumā tomēr kādam darbiniekam atklāj vīrusu, tad lai tā pārnese mūsu uzņēmuma iekšienē būtu mazāka,” uzsver “AJ Power” grupas vadītājs.

Jautāts, kas vispār būtu jāpaveic, lai šo krīzi pārvarētu, Samtiņš norāda, ka, no viņa pārstāvētā uzņēmuma piemēra skatoties, galvenais bijis tas, ka komanda strādā vienoti un katrs darbinieks zina savu darba uzdevumu.

“Tad, kad sākas krīze un ir jāsāk strādāt attālināti, ir svarīgi, ka katrs darbinieks zina, kāds uzdevums viņam ir veicams. Katrs spēja darbu paveikt vairāk vai mazāk patstāvīgi, līdz ar to uzņēmuma darbībā faktiski nebija pārtraukumu. Manuprāt, tas bija galvenais iemesls, kāpēc mums samērā veiksmīgi izdevās pārvarēt pēdējos mēnešus. Šobrīd neesam sliktākās pozīcijās, kā bijām pirms krīzes sākuma,” saka Samtiņš.

Covid-19 krīze gan nav saistāma tikai ar negatīvām lietām. Ir arī kādas pozitīvas atziņas, ar ko turpināt darbu nākotnē. Kā uzsver Samtiņš, uzņēmuma darbiniekiem bija iespēja divus mēnešus strādāt attālināti. Tas savukārt ir ļāvis darbiniekiem kļūt daudz patstāvīgākiem, un viņi paši var vairāk uzņemties iniciatīvu.

“Tā ir piespiedu kārtā notikusi mācīšanās, kas vērtējama pozitīvi. No šīs krīzes esam sapratuši, ka ir nepieciešams vairāk kāpināt mūsu izaugsmi, apjomus. Krīzes laikā saskatījām arī iespējas papildināt savu komandu ar labiem speciālistiem – tādiem cilvēkiem, kas ir tiešām sava amatu pratēji, un kas noteikti būs labs ieguvums ilgtermiņā,” norāda Samtiņš.

Viņš piebilst, ka pirms krīzes sameklēt darbiniekus bijis grūtāk. Tāpat bija vērojams mazāks pieprasījums no potenciālo darbinieku puses.

“Krīze varbūt bija vajadzīga tāpēc, lai darbs atkal kļūtu par vērtību. Bija pienākusi tāda situācija, kad bija grūti audzēt produktivitāti, tāpēc tagad, lai to paveiktu, ir nepieciešama laba komanda,” saka Samtiņš.

Tāpat Samtiņš sniedz savus ieteikumus citiem uzņēmējiem, kā veiksmīgāk pārvarēt šo sarežģīto laiku. “AJ Power” grupas vadītājs uzsver, ka svarīgi ir apzināties to, ka situācija ir mainīga.

“Jāsaprot, ka tagad nevar sēdēt un domāt, ka šāda situācija būs tuvāko pusgadu – gadu. No tā izriet fakts, ka jābūt labai spējai pielāgoties apkārtējai situācijai. Tas nozīmē - tīri praktiski var mainīties gan darba organizācija, gan arī klientu vēlmes var mainīties, varētu tikt atcelti lielāki projekti. Šī stabilitāte, domāju, uz kādu laiku ir beigusies,” pauž Samtiņš.

Viņš uzskata, ka no šīs krīzes stiprāki iznāks tie uzņēmumi, kas būs gatavi mainīties un kam būs spēja būt fleksibliem un adaptēties.

“Šeit, protams, lielāka priekšrocība ir vidēja līmeņa uzņēmumiem, kas nav apauguši ar birokrātiju, kam lielā cilvēku skaita dēļ ir grūti mainīt iekšējos procesus. Mazajiem uzņēmumiem ir grūtāk, jo viņiem problēmas varētu sagādāt finansiālie jautājumi,” tā Samtiņš.

Vidējiem uzņēmumiem šī krīze var kļūt par savdabīgu atspēriena punktu, kad tie var iegūt diezgan daudz, pārgrupēties un pēc krīzes jau tuvoties lielo uzņēmumu statusam.

“Protams, ka tas ir riskants izaicinājums, kad kļūdas var dārgi maksāt. Galvenais ir pielāgošanās, kā arī – noteikti jādomā par attīstību. Jā, var strādāt arī uz biznesa noturēšanu, taču krīzes laikā labi ir domāt kādus divus trīs soļus uz priekšu, lai var reaģēt uz pieprasījuma izmaiņām un kādā brīdī būt priekšā konkurentiem,” noslēdz Samtiņš.

Portāls TVNET ir sācis jaunu projektu - "Uzņēmējdarbības māksla". Tā mērķis ir atainot reālo situāciju Latvijas uzņēmējdarbības vidē, uzņēmumu vadītājiem vai pārstāvjiem pastāstot par savu pieredzi Covid-19 krīzes laikā.

Projekta ietvaros tiks runāts par jauno situāciju, kas radusies Covid-19 dēļ, kā mainījies uzņēmumu darbs, kādi ir zaudējumi un vai šī krīze ir devusi iespēju arī iemācīties ko jaunu, kas varētu palīdzēt turpmākajā uzņēmuma darbībā. Šajā projektā uzņēmēji dalīsies pieredzē un ieteiks, kā rīkoties, lai vieglāk pārvarētu krīzi, tādējādi rādot savu uzņēmējdarbības mākslu, kā tikt galā ar sarežģīto situāciju.

"Uzņēmējdarbības māksla" - tas ir projekts, kurš parādīs, vai valsts atbalsta mehānismi ir palīdzējuši saglabāt darbiniekus un kādas ir nākotnes perspektīvas. Projektā iesaistās mazie un vidējie uzņēmumi, kas šajā krīzē tiek uzskatīti par galveno "riska grupu".

Projekts top sadarbībā ar SEB banku.

Uz augšu